Rekordhårt tryck på Sweden Rock-biljetter

SÖLVESBORG Artikeln publicerades

Klockan 12 på fredagen släpptes endagarsbiljetterna till Sweden Rock. Och biljetterna till torsdagen sålde slut på tre minuter.

Trycket var riktigt hårt när de sista biljetterna till Sweden rock släpptes för en stund sedan.
Foto: Marcus Palmgren
Trycket var riktigt hårt när de sista biljetterna till Sweden rock släpptes för en stund sedan.

– Det gick oerhört snabbt, säger Sofia Lindqvist Lacinai, kommunikationschef på Sweden Rock.

Trycket till biljetterna var stenhårt.

– Det finns några lördagsbiljetter kvar, men onsdag, torsdag och fredag är slut, säger Sofia Lindqvist Lacinai till BLT klockan 12.22.

Då hade det bara gått 22 minuter sedan försäljningen öppnade.

Biljetterna till torsdagen, då Iron Maiden spelar, sålde slut på tre minuter.

– Det var många fler köpare inne klockan tolv än vad det fanns biljetter. Det gick oerhört snabbt.

Om du jämför det här med tidigare år?

– Det är svårt att jämföra. Det här liknar inte något av de andra 26 åren som vi har drivit festivalen. Det är helt unikt och fantastiskt roligt att intresset är så stort i år.

Den stora förklaringen till trycket är bokningen av Iron Maiden.

– Det är ett band som både varit önskat länge av våra besökare, men som är av en högre dignitet än något vi haft tidigare.

Men biljettsläppet fick även en oönskad effekt, andrahandförsäljningen. Och det var många som gav uttryck för sina upprörda känslor på sociala medier över detta.

– Varken vi eller Ticketmaster har något som helst samarbete med andrahandsföretagen, utan allt tyder på att de har ett antal personer som sitter och köper biljetterna via nätet på samma sätt som ni festivalbesökare gör, svarar Sofia Lindqvist Lacinai På Sweden Rocks Facebooksida.

Arrangörerna konstaterar också att andrahandsförsäljningen inte är något nytt fenomen, men att det blir extra tråkigt när efterfrågan på just biljetter till Iron Maiden är så hög.

– Andrahandssajterna utnyttjar människors passion och säljer våra biljetter till dubbla priser, utan att på något sätt bidra till festivalen eller dess genomförande, säger arrangörerna för Sweden Rock.