Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Misstänks även för stölder från E 22-bygget

Bygget av nya E 22 är redan hårt ansatt av tjuvar.
Polisen misstänker att asfaltsbedragarna som greps i Sölvesborg är inblandade, men Europavägbyggarna vågar inte andas ut. De hoppas kunna freda sig med hjälp av vaktbolag och kameror.
Sölvesborg • Publicerad 26 april 2012
Ansvarig. Fredrik Schele, platschef vid E 22-bygget, och hans arbetskamrater är frustrerade över de många stölderna på arbetsplatsen. Förhoppningen är att ökad övervakning ska vara lösningen.
Ansvarig. Fredrik Schele, platschef vid E 22-bygget, och hans arbetskamrater är frustrerade över de många stölderna på arbetsplatsen. Förhoppningen är att ökad övervakning ska vara lösningen.Foto: Lena Ehring

Det är bara några veckor sedan entreprenören Svevia började anlägga motorvägen mellan Sölve och Stensnäs. Ändå har tjuvar hunnit stjäla tusentals liter dieselolja, åtskilliga meter kabel och flera mindre maskiner. Under sina plundringståg har de även ställt till med stor skada på annan utrustning.

– De har till och med varit inne i våra bodar och tagit arbetskläder så att de kan klä sig som oss och stjäla mitt på ljusa dagen utan att någon reagerar, säger arbetsledaren David Weiderup. De är inte dumma.

Annons

Stölderna orsakar frustration och försenar arbetet. När kablar slits bort stannar till exempel de pumpar som håller markerna torra. Arbetsdagen måste då inledas med jakt på ersättningsledningar och sedan följer väntan på att vattnet ska sjunka undan.

Mest utsatta är småföretagarna som anlitats som underentreprenörer. En dieselstöld är betydligt mer kännbar för dem än för branschjätten Svevia.

– Det drabbar dem jättehårt, konstaterar platschefen Fredrik Schele.

Asfaltbedragarna som greps i Sölvesborg på tisdagen misstänks vara inblandade i stölderna. Svevia vill dock inte chansa på att stöldvågen därmed ska ebba ut. Om tre år ska de första bilarna kunna köra på den nya vägen och för att försäkra sig om att tidsplanen håller tänker företaget vidta egna mått och steg.

– Bevakning. Det är det enda vi kan göra. Vi tittar på olika lösningar, som vaktbolag och övervakningskameror, säger David Weiderup.

Niklas Jersblad
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons