Fiskeprogram ska ge fart på besöksnäring
TV-produktionen består av sex personer. De stannar fyra dagar med Hanöhus i Hällevik som centrum för sina inspelningar.
– Vi hoppas att det här ska bli ett lyft för den lokala besöksnäringen, säger Stefan Olofsson som tillsammans med besöksnäringsutvecklare Sanna Persson ansvarar för projektet.
Det hela ska resultera i ett 44 minuter långt avsnitt av ”Fiskedestination” som ska sändas i TV 4-gruppens olika kanaler under våren.
Sölvesborgs kommun satsar 50 000 kronor i programmet. Lika mycket satsar övriga Blekingekommuner som också köpt ett avsnitt vardera. Dessutom har länsstyrelsen gått in med 250 000 kronor. Så totalt kostar fiskekalaset en halv miljon kronor för länet.
– Sett från vår position är det inte mycket pengar i förhållande till den spridning som Sölvesborg får i både fiske- och besöksbranschen, säger Stefan Olofsson.
Initiativet till Johan Bromans besök och filmande i länet kommer från fiskeentusiasten och företagaren Tommy Åberg från Sölvesborg. Den senare träffade TV 4-profilen Johan Broman i samband med fiske varefter han presenterade sin idé för länets fem näringslivschefer. Och på den vägen är det.
Inspelningsmaterialet från nästa veckas trollingfiske i vattnet utanför Nogersund, där sällskapets fyra båtar ska ligga, kommer att kompletteras med turistbilder från Sölvesborg som näringslivskontoret spelat in under året, exempelvis på Killebom och Sweden Rock.
Hur mycket av detta som kommer med i det slutliga programmet är oklart.
Den lokala prägeln förstärks genom ett hemma-hos-reportage med SIK-profilen och fiskeentusiasten Johan Broberg som bland annat ska visa när han gör sina egna drag.