De får avgöra hur det ska se ut på obebyggda tomten

Sölvesborg Artikeln publicerades
Arkitekttävlingen för Hydrotomten är avgjord.
Foto: LENA EHRING
Arkitekttävlingen för Hydrotomten är avgjord.

Kommunen anordnade en arkitekttävling för att få in förslag på den obebyggda ”Hydrotomtens” framtid. Nu står det klart att Liljewall arkitekter, Göteborg, vunnit tävlingen.

Liljewall har tidigare vunnit en arkitekttävling i Sölvesborg, då gällde det Ljungavikens bostadsområde plus att de ritat förslaget till torget i Ljungaviken.

På Hydrotomten låg tidigare en drivmedelsmack, som sedan länge är riven och marken har sanerats. Numera används den främst som parkering och av matvagnar.

- Det har flera gånger tidigare diskuterats vad man skulle kunna göra med tomten, och vi bedömer att platsen skulle passa för bostäder och handel, har stadsarkitekt Fredrik Wikberg sagt på förhand.

– Parkeringsplatser och parker har vi redan precis bredvid, så det skulle kännas roligt att kunna erbjuda någonting annat på tomten för våra medborgare och besökare i Sölvesborg, fortsätter han.

I närheten finns flera viktiga historiska byggnader, till exempel järnvägsstationen från 1899, stadshotellet från 1910 och Listers härads tingshus ritat av Gunnar Asplund och uppfört under 1920-talet.

Sex arkitektföretag bjöds in till tävlingen. Den sex personer starka juryn var helt enig om det vinnande förslag.

Alla sex hade förslaget från Liljewall arkitekter, Göteborg, som vinnare. Förslaget bär namnet ”En samtida tolkning av gamla Sölvesborg”.

– Förhoppningen är att bygget kan påbörjas 2021. Att ändra detaljplanen kommer att ta sin tid, säger samhällsbyggnadschef Thorwald Hasselbring.

Någon byggare är ännu inte utsedd. Utan nu ska tankarna, poängterar Hasselbring, lämnas ut på den öppna marknaden.

– Vi kommer förmodligen inte att godkänna något som avviker för mycket från förslaget som vann arkitekttävlingen, fortsätter han.

– I stora drag måste det ha samma utformning.

Förslaget byggdes dessutom på att den i dag ganska hårt trafikerade gatan mellan Hydrotomten och Ica görs om till en så kallad gångfartsgata, typ Södergatan.

De sex inbjudna arkitektföretagen fick vardera 50 000 kronor för sin medverkan. Dessutom delas ytterligare 50 000 kronor ut till vinnaren.

Thorwald Hasselbring uppger att kommunen fått mycket för pengarna och att de totalt 350 000 kronorna var väl investerade.

Vinnarförslaget från Liljewall arkitekter är baserat på ihopbyggda huskroppar i varierande storlek med sammanlagt ett 50-tal lägenheter. Samt med innergård och uteservering och med affärslokaler i bottenvåningen.

fakta

Jurys motivering

Den systematiska designprocessen har lett fram till en mycket väl avvägd och övertygande grundform. Denna tar upp viktiga riktningar i omgivningen och accepterar samtidigt målmotiv längs med Järnvägsgatan. Byggnadskroppens veckade form skapar och omsluter halvoffentliga rum och ger stora möjligheter till varierande uttryck och inbjudande innehåll. En för bostäderna tyst sida mot Järnvägsgatan avslutar och ramar in denna på ett förtjänstfullt sätt. Samtidigt rymmer den upphöjda ytan och möjliga vänortsplatsen mot stationen möjligheter att välkomna och omfamna besökare i ett stadsmässigt sammanhang. I förslaget ges även möjlighet att integrera och öppna upp Ica-komplexet mot denna plats. Förslaget andas nyurbanism utan att hemfalla åt pastisch-arkitektur. Gestaltningen tar snarare fasta på småstadens övervägande skala och formspråk och ger uttryck för en föredömlig svens-dansk tegelarkitektur i tiden.

Fakta: Juryn i arkitekttävlingen kring Hydrotomten.

Visa mer...
Så tänker man sig den framtida Hydrotomtens torg.
Foto: LENA EHRING
Så tänker man sig den framtida Hydrotomtens torg.
Foto: LENA EHRING
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.