Dammigt LB-hus ska nu fräschas upp
I går samlades representanter för LB-hus nya ägargrupp i det stora styrelserummet en trappa upp i produktionsanläggningen i Bromölla. Köpet är i hamn och humöret är på topp när BLT knackar på. När vi ber att få ta bilder i fabriken är det bara positiva miner.
"På grönbete"
Den tillförordnade vd:n Bernt Ejbyfeldt, som närmast kommer från en befattning som inköpsdirektör på Volvo Personvagnar, tar täten. Han skämtar och skojar med de andra männen när de, likt kalvar på grönbete, trampar runt på de nyinköpta ägorna.
Nytillträdda produktionschefen Per-Inge ”Pelle” Johansson har tidigare ansvarat för tillverkningen på både Trivselhus och Myresjöhus.
– Det var väldigt litet jämfört med detta, säger han och blickar ut över det 140 000 kvadratmeter stora området.
Genomtänkt affär
Det är Per-Inge Johansson tillsammans med Andreas Ek, tidigare vd på Trivselhus, som kan småhusbranschen. Och det är till den sistnämnde allt hopp sätts.
– Andreas är, hävdar jag, en av de bästa i Sverige på att veta hur husen ska se ut. En nyckelspelare för att förstå vad kunden vill ha, säger Ola Cronholm, som representerar ägargruppen och ska sätta i gång ekonomifunktionen på LB-hus.
Innan Proventor valde att köpa LB-hus, tillsammans med Nordiska hus, har de studerat branschen en längre tid.
– Vi har tittat på olika aktörer och vi anser att det vi sökte fann vi i LB-hus. Det var ett genomtänkt beslut.
Startar denna månad
Men relationen till Andreas Ek och Per-Inge Johansson är helt färsk. De har bara träffats de senaste månaderna. Nu ska de driva en av Skandinaviens största husfabriker ihop. Och snabbt ska det gå.
Under tisdagen påbörjades fackliga förhandlingar. Hur många som kan komma att återanställas är ännu oklart men produktionen ska i gång under aprilmånad. Ett femtiotal hus från befintlig orderstock väntar på att byggas, givet att köparna inte har ångrat sig under konkursens gång.
Näst på tur kommer de att kontakta tjugotalet agenter runt om i landet. Det är de som står för försäljningen.
– Vi säljer väldigt, väldigt lite hus, säger Bernt Ejbyfeldt.
"Rusta upp varumärket"
Och så kommer vi till Andreas Eks uppgifter, nämligen att marknadsföra husen och konkurrera med drygt 100 andra småhustillverkare. Värmdöbon har tio års erfarenhet från husbranschen.
– Jag brinner för att vara ute på fältet och peppa säljare. Materialet är lite gammalt och varumärket måste putsas upp. Jag tycker att LB-hus har varit ganska anonyma.
Under hans tid som vd för Trivselhus visade bolaget betydligt sämre resultat än vad LB-hus gjorde under motsvarande period. Något som Andreas Ek förklarar med att bolaget ”satt med väldigt stor kostym”.
Nu väntar han sig bättre tider.
– Orderingången har börjat öka hos vissa leverantörer. Det finns ju ett uppdämt behov av hus.