Butiksöppning på Kämpaslätten väcker uppmärksamhet

Sölvesborg Artikeln publicerades

När storkoncernen Jysk summerar sitt senaste verksamhetsår så sticker vårens butiksöppning på Kämpaslätten i Sölvesborg ut på ett positivt sätt. För det var den mest framgångsrika öppningen i Sverige. Den står sig även bra med Europamått mätt, vilket har väckt uppmärksamhet på huvudkontoret.

Utan att avslöja några siffror så rankar Jysk sina många butiksöppningar efter hur hög omsättning butiken har under den första veckan.

Det var rusning bland kunderna när Jysk öppnade på Kämpaslätten i slutet av april.
Foto: Lars Ohlsson
Det var rusning bland kunderna när Jysk öppnade på Kämpaslätten i slutet av april.

Koncernens verksamhetsår sträcker sig från september till september. Och när det senaste året nu har summerats så visar det sig att öppningen i Sölvesborg i slutet av april toppar den svenska listan som omfattar fem öppningar.

Räknar man i området Jysk Nordic som omfattar 81 nya butiker i Belgien, Danmark, Storbritannien, Norge, Slovenien, Kroatien, Finland, Bosnien, Polen, Tjeckien, Serbien, Ungern, Nederländerna, Rumänien, Slovakien, Bulgarien, Grekland och Sverige så hamnar Sölvesborgs öppning på en mycket hedrande tredjeplats. I hela området har Jysk drygt 1 200 butiker.

Jysks huvudkontor i Malmö har också uppmärksammat att butiken på Kämpaslätten hade nästa 4 000 betalande kunder den första veckan. Det innebar att var fjärde Sölvesborgare handlade i butiken i samband med att den öppnade.

– Jag var själv på öppningen i Sölvesborg och det var något av det roligaste jag varit med om, säger Sandra Martinsson på Jysks kommunikationsavdelning.

– Det var sådant tryck och kommunen var så engagerad i näringslivet. Dessutom kom kunderna med blommor och glada tillrop.

Victoria Andersson är butikschef i Sölvesborg och hon säger att öppningen i våras gick över all förväntan och att hon och hennes sex anställda känner stor stolthet och tacksamhet.

Victoria Andersson är Jysks butikschef i Sölvesborg vars öppning i våras väcker uppmärksamhet på huvudkontoret.
Foto: Lars Ohlsson
Victoria Andersson är Jysks butikschef i Sölvesborg vars öppning i våras väcker uppmärksamhet på huvudkontoret.

– Man kan säga att det otroliga kundtrycket fortsatte över hela sommaren. Nu på hösten har det så klart klingat av lite eftersom vi säljer mycket trädgårdsprodukter, berättar Victoria Andersson.

Då ångrar du inte att du svarade ja när du fick erbjudandet om att bli butikschef?

– Nej, det jag absolut inte gjort.

– Jag har jobbat många år på Jysk och det har länge varit min dröm att få en egen butik. Att det blev i Sölvesborg var kul eftersom jag varit där många gånger i samband med Sweden Rock, säger den i Vimmerby boende butikschefen.

FOTNOT: Jysk öppnade sin första butik i Danmark 1979 och tolv år senare öppnade den första butiken i Sverige och Malmö. Nu har koncernen fler än 2 500 butiker och 22 000 medarbetare i 50 länder.