”Vår besättning måste kunna öva”
Följetongen kring räddningshelikopterns placering fortsätter. Som BLT tidigare rapporterat, är Sjöfartsverket i full gång med en plan för att flytta verksamheten från F 17 till Kristianstad
I veckan kom det besked från Länsstyrelsen i Blekinge som Sjöfartsverket väntat på. Men trots att man fick ett tillfälligt tillstånd för att fortsätta sin verksamhet på den södra delen av flygflottiljen kommer flytten till Kristianstad att bli av. Det nya tillståndet, som gäller till utgången av år 2020, har allt för stränga restriktioner kring hur helikopterns besättning får öva, menar Sjöfartsverket.
När det gäller nödsituationer finns naturligtvis inga begränsningar alls. Men ska helikoptern användas för övningar finns flera regler att förhålla sig till. Bland annat handlar det om att man bara har tillstånd att öva på dagtid i veckorna och inte alls på helgerna. Länsstyrelsen hänvisar tydligt till de villkor som gäller för Försvarsmaktens verksamhet. Men räddningshelikoptern har andra behov som alltså gör att en framtid på F 17 blir omöjlig.
– Får vi inte öva året runt kommer vi inte att kunna utföra vårt uppdrag. Det har vi framställt i vår anmälan, men det har länsstyrelsen inte tagit hänsyn till, säger Hyllert
Skulle det gå att anpassa era övningar så att de passar tiderna i tillståndet?
– Inte så som vi arbetar med beredskapsbesättning. Vi jobbar fem dygn i sträck. Tänk exempelvis att man kliver på fredag eftermiddag och sen kan man inte öva på hela helgen. Vi skulle inte bli tillräckligt samkörda.
Ni hade redan bestämt er för att flytta till Kristianstad innan tillståndet kom. Hade ett tillstånd med mer frikostiga övningstider kunnat få er att ändra er?
– Flytten hade gått att avbryta även om det hade medfört en del kostnader.
Sjöfartsverket och Fortifikationsverket är överens i en avsiktsförklaring om att bygga en ny hangar på området för räddningshelikoptern då man helst vill vara i Kallinge på permanent basis. Men nu är det osäkert om F 17 verkligen blir en av landets fem baser för räddningshelikoptrar. Även för framtida flygtider råder nämligen osäkerhet.
– Länsstyrelsen kan inte fatta beslut förrän det har prövats av miljöprövningsenheten vid länsstyrelsen i Skåne. Vad jag har hört så ligger handläggningstiden på två år.