Ny flyglinje till Frankfurt på gång

Kallinge Artikeln publicerades

Drömmen om en direkt flyglinje till Frankfurt kommer allt närmare.

Med näringslivets stöd kan dagliga avgångar vara verklighet redan nästa vår.

– Skulle det här gå i lås är det en tia på en skala ett till tio, säger Arri Kallonen, flygstationschef på Ronneby Airport.

Ronneby Airport ser ut att få en direktlinje till Frankfurt med start redan nästa vår.
Foto: Patric Söderström
Ronneby Airport ser ut att få en direktlinje till Frankfurt med start redan nästa vår.

Projektet har drivits från Ronneby kommuns näringslivsenhet i samarbete med övriga kommuner i länet. Även regionen, Länsstyrelsen och näringslivet har varit involverade. Redan 2017 inleddes förstudien.

– Då började vi undersöka möjligheten till en internationell linje via ett flygtrafiknav i Europa. Högst upp på önskelistan låg Frankfurt och Amsterdam, säger Angelica Coleman, näringslivsutvecklare i Ronneby.

Men Blekinge har inte ensamt passagerarunderlag för en satsning av den här typen. Därför har förfrågningar gått ut till andra flygplatser i regionen och Ronneby fick napp i Kalmar. I samma veva kom ett antal tunga yttranden från näringslivet i regionen som var positiva till att få en direkt koppling till den strategiskt viktiga tyska flygplatsen.

– Nu har vi jobbat fram ett ”affärscase” där det handlar om flyg från Kalmar med mellanlandning i Ronneby och vidare till Frankfurt med samma princip på vägen tillbaka. Turtätheten vi tittar på är två avgångar och ankomster, morgon och kväll, på vardagar samt en avgång och ankomst på söndagar, säger Coleman.

Angelica Coleman, näringslivsutvecklare i Ronneby kommun, hoppas nu på näringslivets stöd för en flyglinje till Frankfurt.
Foto: Patric Söderström
Angelica Coleman, näringslivsutvecklare i Ronneby kommun, hoppas nu på näringslivets stöd för en flyglinje till Frankfurt.

För att få lönsamhet i affärerna ska flygplanen ha mellan 70 och 90 säten och flygbolaget, som kommunen ännu inte vill namnge av sekretesskäl, vill ha stöd i tre års tid.

Fyra olika finansieringsalternativ plockades fram. Men det hela har varit snårigt rent juridiskt och bara ett av alternativen är i dagsläget möjligt. Det handlar om ett 50/50-upplägg där privata aktörer står för halva finansieringen och det offentliga tar den andra halvan.

– Vi har ett tufft jobb framför oss. Det vi gör nu är att vi är ute och letar efter privata finansiärer bland företagen. Det är därför det här har bubblat upp som en nyhet. Vi måste ha det stödet klart innan vi låter politikerna ta ställning.

Totalt behövs 7,5 miljoner kronor från näringslivet år ett, 5 miljoner år två och 3 miljoner år tre. Samma summa kommer från det offentliga i Blekinge. Totalt landar det på ungefär 60 miljoner kronor.

– Att internationalisera Blekinge skulle hjälpa hela länet. Vi får en kanal ut i Europa.

När har ni besked kring om näringslivet vill haka på?

– Det är väldigt svårt att säga. Vi vet att det här måste upp på styrelsenivå i bolagen. Men inom en månad vill vi helst ha svar för att kunna jobba fram ett underlag till politiken.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.