Kunde hamnat i Ramdala - här är F17:s historia
1944: Blekinge Flygflottilj, F17, kunde se dagens ljus den 1 juli 1944 efter ett riksdagsbeslut som togs 1942. Den 6 november 1944 invigdes Kungliga Blekinge flygflottilj på Bredåkra hed, då dess fana blottades för första gången.
På den plats där F 17 ligger i Kallinge har det legat ett förband tidigare. Det var I 30, Blekinge bataljon, som sattes upp 1888 och sedermera lades ned 1901.
Innan man beslutade att lokalisera F 17 på Bredåkra hed så hade man ett annat alternativ: Ramdalaslätten. Alternativet Ramdalaslätten föll dock på att platsen ansågs vara mycket bördig. Eftersom staten redan ägde en del av Bredåkra Hed så var det alternativet billigare.
1944 till 1947: Flottiljen var utrustad med bombplanet B 3 som för ändamålet utrustades med minor och torpeder.
1954 till 1955: Då fanns ett antal A 21R på flottiljen. De användes närmast för omskolning till jet inför den planerade övergången till flygplan A 32. Steget in i readrift tog man i och med att A 32 Lansen infördes.
1973: Övergången till jaktflottilj påbörjades, då två jaktdivisioner J 35 F Draken med stomme från då nedlagda F 3 och F 18 överfördes till flottiljen. 1975 lades den sista attackdivisionen ned och de kommande åren var F17 en ren jaktflottilj.
1978: En jaktdivision läggs ned och ersätts med en modern spaningsdivision S 37 SH/SF Viggen efter nedläggningen av F 11. F 17 blir en blandflottilj med jakt och spaning.
1982: F 17 blir återigen en renodlad jaktflottilj med två divisioner.
2002: Då ombeväpnades flottiljen till två divisioner JAS 39A Gripen, då flygplan och personal från nedlagda F 10 överfördes.
Källa: Försvarsmakten