Här förs idéerna rakt in i draknästet
I år har 44 UF-företag från Gymnasieskolan Knut Hahn, anmält sig till den lokala versionen av Draknästet. Representanter från näringslivet kommer då att bedöma de olika idéerna.
För tredje året i rad arrangerar handelsprogrammet på gymnasieskolan Knut Hahn, ett så kallat Draknäste. Idén kommer från tv-programmet med samma namn, där en företagsidé bedöms av framgångsrika företagare inför publik.
–Det började med att elever på handelsprogrammet skulle få en koppling mellan utbildning och näringsliv, men det har smittat av sig till alla programmen, säger Mikael Espenkrona, näringslivskoordinator so
Projektet på Knut Hahn i Ronneby har fått ett stort genomslag sedan starten för två år sedan. Då var det sju företag som var med, förra året ökade intresset till 26 UF-företag och i år har så många som 44 stycken anmält sig.
I mitten av februari arrangeras Draknästet på Blekinge Business Center, på Soft Center. Enligt Mikael Espenkrona, är det tre drakteam som då tar sig an de olika UF-företagarna.
– Drakarna kommer att titta på om de vill investera i företagen. Det hela ska inte ses som en skolgrej utan drakarna ska se och behandla dem som entreprenörer.
Publiken som brukar bestå av släkt och vänner till de unga företagarna kan följa arrangemanget på tv-skärmar i lobbyn på Blekinge Business Center.
– Varje team kommer att utse ett UF-företag med det lilla extra och det företaget kommer att få ett pris, säger Mikael Espenkrona.