Fermentering är magens bästa vän

Röaby Artikeln publicerades
Till hösten arrangerar Heike Tlatlik, som driver Lilla köksgården, fler kurser i fermentering.
Foto: Mattias Mattisson
Till hösten arrangerar Heike Tlatlik, som driver Lilla köksgården, fler kurser i fermentering.

Surkål, kimchi och surdegsbröd är rena hälsomaten. Enligt Heike Tlatlik som driver Lilla köksgården är det viktigt att äta levande mat, framför allt för magen. I Mera berättar hon hur du väcker liv i maten.

Fermentering har blivit en trend och det är inte särskilt konstigt med tanke på hälsovinsterna.

– Det är en gammal konserveringsmetod som ökar hållbarheten och är bra för matsmältningen, säger Heike Tlatlik som driver Lilla köksgården i Röaby och håller kurser i metoden.

För det första menar hon att tarmarna behöver mjölksyrabakterier. Enligt Heike har många problem med inflammationer, vilket hon tror kan bero på att vi inte längre äter så kallad levande mat.

– Allt är pastöriserat. Det är bara i vissa yoghurtsorter som bakteriekultur tillsätts efteråt. Jag har haft många kursdeltagare med tarmproblem. Nu äter de mjölksyrade grönsaker eller dricker kombucha och känner skillnaden, säger hon.

Själv började Heike fermentera eftersom hon gillar att laga mat och det var ett sätt att utveckla sin matlagning. Dessutom efterfrågade hennes kunder surkål eftersom hon är från Tyskland. Därför gjorde hon det först.

Något som har blivit populärt de senaste åren som också är fermenterat är surdegsbröd. Enligt Heike är det extra viktigt att fermentera mjöl.

– Det måste fermenteras annars reagerar kroppen. Jag tror att människor har problem med gluten och vetemjöl för att det inte är fermenterat som i surdeg.

Hon tillverkar även egen mjukost och det senaste projektet är misopasta.

Men det finns inte bara fermenterad mat. Drycken kombucha, gjord på svart te, är också bra för magen.

Här har Heike gjort kombucha med hallon och rabarber.
Foto: Mattias Mattisson
Här har Heike gjort kombucha med hallon och rabarber.

För att fermentera måste du ha tålamod. Det kan ta alltifrån några dagar till flera månader för det att utvecklas och bli moget, beroende på vad du gör. Det är lättast att börja med surkål eller någon annan grönsak. Enligt Heike går det att fermentera alla växter utom avokado. De måste dock vara fria från bekämpningsmedel. Därför är ekologiskt och egenodlat säkrast att satsa på.

Det går att fermentera i princip alla växter utom avokado.
Foto: Mattias Mattisson
Det går att fermentera i princip alla växter utom avokado.

Om du vill börja äta mer fermenterad mat råder hon dig att börja försiktigt. Kroppen måste vänja sig vid det, speciellt när det gäller kombucha.

För att du ska lyckas med fermenteringen är det viktigt att ha ett vattenlås.
Foto: Mattias Mattisson
För att du ska lyckas med fermenteringen är det viktigt att ha ett vattenlås.

Fakta

Fermentering

Så fermenterar du grönsaker

• Riv, skiva eller strimla grönsaken i mindre bitar.

• Knåda den i en bunke och tillsätt havssalt. Hårdare grönsaker som morötter kan du koka i stället för att knåda.

• Lägg bitarna i en livsmedelsgodkänd hink med vattenlås och fyll på med vatten. Det är viktigt att alla bitar är under vatten.

• Efter några dagar börjar det att bubbla. Då ser du att fermenteringen är i gång.

 

Detta kan du göra med fermentering

• Surdegsbröd

• Surkål

• Kombucha

• Misopasta

• Tempeh

• Kimchi

• Ginger root plant beer

• Mjukost

• Yoghurt med kefir

Visa mer...
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.