Var inte så naiva om islam

Debatt 2009-11-04 | Uppdaterad 2009-11-04

Det talas bara om att alla religioner är välkomna för vi har religionsfrihet i vårt land, men inget om dess innehåll. Vi säger ju inte att alla politiska partier är välkomna. Vi är noga att, i demokratins namn, skärskåda innehållet så att partierna följer svensk lagstiftning. Gäller inte detta islam också? Det undrar Helene Sturefelt, präst i Karlskrona stadsförsamling.


Ljusbärare. Prästen Helene Sturefelt i Karlskrona tänder ett ljus i båten som en bland flera ljusbärare. Ljuset jagar inte bort mörkret, men lyser klart mitt i mörkret och ger en påminnelse om att det finns hopp. ?Men det finns också en annan verklighet än vår?, skriver hon i dagens debattartikel angående innehållet i islam. Foto: MARIE PETERSSON / BLT-arkiv

Varför ställs inte frågan om islams innehåll i debatten?
Det talas bara om att alla religioner är välkomna för vi har religionsfrihet i vårt land, men inget om dess innehåll.
Vi säger ju inte att alla politiska partier är välkomna.
Vi är noga att, i demokratins namn, skärskåda innehållet så att partierna följer svensk lagstiftning. Gäller inte detta islam också?

Vi har blivit religiösa analfabeter så vi kan inte längre samtala i sakfrågan.
Alla religioner är inte lika. Islam har ett helt annat mål än kristendomen.
Läs Åke Ohlmarks översättning av Koranen till svenska och bilda er en egen uppfattning. Det är en samling regler om hur man ska leva.
Guds straff är överhängande om man gör fel. Den som är otrogen utesluts ur gemen skapen.
Alla andra kallas otrogna och får dödas, SURA 2:

Döda och strid för Allah och er tro. Allah älskar inte dem som överskrider de gränser han har satt. Döda dem var helst ni påträffar dem, förjaga dem…

Detta händer med de muslimer som konverterar till kristendomen. Låt mig ta ett exempel:
Afet Queribova från Baku, Azerbadjan, ville inte längre tillhöra islam på grund av terrorismen och att de dödade i Guds namn (Allah på arabiska).
Hon lärde känna en kristen kvinna som berättade om Guds kärlek genom Jesus Kristus för henne.

Hon började själv läsa Bibeln och döptes efter en tid.
Detta var i juli 2007.
Då började förföljelserna. En kort tid senare dödades hennes man, halsen avskuren och lemlästad, av poliserna, som är muslimer och lever rättroget efter Koranen.
Hon lyckades fly med sina barn till Sverige och hotas nu med utvisning.
Migrationsverket tror inte att hotbilden är så farlig…

Här är samma okunnighet och aningslöshet som i debatten för övrigt.
Vi lever fortfarande i ett kristet Sverige där vi anser att alla människor är lika värda – men det är ingen självklarhet.
Vi lever också i tron att religionsfrihet är det samma som att man får tycka vad man vill. Men så är det inte.

Vi har svårt att skilja mellan ortodoxi och ortopraxi, alltså tro den rätta läran och rätt tillämpning.
Där islam styrs efter sharia-lagstiftningen ska de otrogna dödas. Läs SURA 5:

Otrogna är de människor som säger Allah är en av tre, det finns ju bara en Gud. Slutar de inte upp att tala på detta vis, skall ett förfärligt straff drabba dem.

Jag frågade några muslimska killar som bor i Kungsmarken hur läget egentligen är här.
De svarade:
”Vi lever efter våra regler, annars kan man bli utesluten ur familjen. Men vi är kompisar med alla, jag har vänner bland både kristna och muslimer. De är välkomna hit. Vi har flytt och vill leva här ifred, det är viktigt för oss”.

Det var ett positivt möte. Vi ska samexistera och lära oss om varandra.
Jag frågade vidare:
”Om man byter religion, vad händer då?”

”Det är inte bra, då tar de mannen först. De låter bli kvinnan och barnen, men om de inte ändrar sig, då tar de dem också”.
Det är en helt annan verklighet än vår.
Så för min del handlar debatten om muslimer och moské inte alls om främlingsfrihet eller rädsla för det annorlunda.
Nej, det handlar om själva innehållet i islam.

Det är också så här att de män som konverterar till kristendomen i vår stad, blir förföljda av sina forna, muslimska landsmän.
Varför?
Därför att Koranen fördömer de otrogna.

Vi, som kristet land, som ger uppehållstillstånd till muslimer, kallas alltså för otrogna och har inte alls samma värde som en rättrogen.
Är beslutsfattarna medvetna om detta?
Var inte så naiva!

I kristendomen talar vi om Gud som vår himmelske far som älskar alla människor lika. Läs också Bilquis BegumSheikh ”Hon vågade lämna islam”, Libris förlag 1981. Det är allvar.
Kärnan i kristendomen är förlåtelse och försoning i Jesu namn, inte att straffa eller lemlästa.

Se till att skapa platser för offentliga samtal. Gamla biografen kunde bli en sådan speakers corner.
Jag kan också tänka mig att Tyska kyrkan som är och förblir en kristen kyrka – med rollen som besökscentrum för världsarvet, kan öppnas för samtal under kupolen.
Bjud hit föreläsare om islam.
Och låt Afet få stanna som flytt på grund av religionsförföljelser, med halsen i behåll…

Helene Sturefelt
präst i Karlskrona stadsförsamling



Kommentarer

  • Skäms !

    Jag tycker du skall avsäga ditt prästämbete. Du står inte för ett kärleksbudskap. Du gör samma fel som alla andra och det förvånar mig. Alla muslimer blir med din utgångspunkt presumtiva mördare. Ta väck din skygglappar, läs GT om du inte redan har gjort det, det finns inga sharialagar i Sverige. Du spelar främlingsfientligheten rakt i händerna med dina svepande generaliseringar.


  • Tack för de orden

    Det talas bara om att alla religioner är välkomna för vi har religionsfrihet i vårt land, men inget om dessa religioners innehåll.
    Vi säger inte att alla politiska partier är välkomna.
    Vi är noga att, i demokratins namn, skärskåda innehållet så att partierna följer svensk lagstiftning.
    Gäller inte detta islam också?

    Tack för de orden Helene Sturefeldt, präst i Karlskrona stadsförsamling.
    You made my day. Det är nästan så att jag blir religiös.
    Du har berättigat den årliga kyrkoskatt jag betalar.


    Björn Svensson
    Sekulariserad islamofob


  • Tack Helene

    Jag har länge väntat på att någon ska ta upp dessa frågor om islam. Vi svenskar betraktas som andra klassens medborgare. Man kan inte äta vår mat, man kan döda sina egna om dom vill bli kristna, etc. Jag tror inte svensken i gemen förstår vad islam innebär. Jag uppmanar alla att läsa koranen och avskräckas!


  • Tack för ditt mod

    Helene Sturefelt vågar belysa naiviteten som många icke islamer har gentemot islam och om den våldskultur som finns inom nämda religion.Vi måste alla invånare i sverige med alla medel se till att detta icke får fäste i vårt samhälle.Aldrig ok med våld och död mot oliktänkande.Kristendommen lär ut alla människors lika värde oavsett tro.


  • En strimma hopp

    En röst i mörkret , vi kan bara hoppas att detta få klinga ut till den stora massan som lever i okunnighet om det hot som Islam innebär. Nu när yttrandefriheten fått luft under vingarna , då rätten att kritisera Islam inte kan juridiskt ifrågasättas så finns en strimma hopp om det här landet.


  • religioner.

    religioner oavsett vilka är flertusenåriga sagor och myter skrivna av människor och inte av några gudar och skall inte styra i ett modernt samhälle.i sverige skall svenska lagar och förordningar gälla och inte några religiösa sådana.


  • Äntligen

    Modigt av Helene. Hoppas folk läser detta och att eventuella meningsmotståndare bemöter hennes debattinlägg med sakargument ? och inte bara avfärdar henne som fördomfull (vilket alltför ofta är fallet när dessa saker diskuteras). Islam är inte bara en religion, det är en politisk rörelse. Dessvärre är denna politiska rörelse svår att förena med religionsfrihet, yttrandefrihet och demokrati. Tack också till BLT som vågar ha kvar kommentarfunktionen i samband med denna artikel. Noterade att Sydöstran plockat bort möjligheterna att kommentera deras artiklar om islam i dagens tidning. Fegt!


  • Islams Historia

    Islams historia...

    Först och främst; Islam är inte bara en religion. Islam är även ett samhällssystem, en politik och ett rättssystem. Detta är en viktig skillnad mot kristendomen.
    Och det är skrämmande hur lite gemene man verka veta om islams historiska försök att kolonisera omvärlden och att med våld införa islam som den enda religionen.
    Första jihad startades av muhammed på 600-talet, man lade med militära medel stora delar av det vi idag kallar Mellanöstern under sig och även Nordafrika och delar av Europa.
    Andra jihad startades av Otomanska riket som varade i 600 år och även här expanderade man miltärt långt in i Europa där andra kulturer upphörde eller trängde undan.

    Det vi ser idag är ett tredje jihad som startades i samband med den Iranska revolutionen 1979. Eftersom muslimska länder idag är militärt underlägsna västvälden försöker man istället med befolkningsexpansion tränga undan andra kulturer och religioner. Målet är dock detsamma.
    Och islams övergripande mål är att bli den enda religionen och samhällsformen där sharia-lagar ska råda. Mångkultur kan aldrig råda i ett muslimskt samhälle. Skillnaden är dock att personer med en moderat tolkning av koranen önskar att det sker utan våld medan mer rätttroende tar till våld för att etablera islam som den enda läran. Slutmålet är detsamma!

    I samhällen där islam idag är den största religionen ser vi resulten av denna totalitära lära. Andra kulturer och religioner trängs undan, det råder ingen respekt för mänskliga rättigheter och icke-troende förföljs och avrättas. Kvinnor förtrycks, förhindras utbildning och grundläggande rättigheter.

    Större delen av Europa är byggt och utvecklad ur en kristen värdegrund och som i omgångar reformerats och sekulariskats. Staterna skapar lagarna och kyrkan har en marginell roll för medborgarna. Ateister är accpeterade och ingen tvingas till någon tro eller följa dess regler.
    Ett icke refomerat islam kan därför aldrig fungera i vårt Europeiska samhälle i annat än små minoriteter där den är hanterbar och ett rent av ett trevligt kulturellt inslag.

    Det finns en skala av Dr. Peter Hammond som beskriver utvecklingen i länder där islam växer. Denna skala visar på de problem vi ser runt om i Europa idag och vad som väntar i takt med islams expansion. Av utrymmesskäl postar jag den i ett separat inlägg och så får vi se hur sugna på BLT är på en fri debatt.


  • Dr. Peter Hammond skala

    Så länge andelen av befolkningen är omkring 1 % muslimer betraktas de som en fredsälskande minoritet som inte hotar någon. De kan till och med skildras som dygdemönster i tidningar och på film och få beröm för sitt färgstarka framträdande. I stort sätt rättar de sig - utåt - efter landets lagar.
    Exempel:
    Kanada 1.9%,
    Kina 1%-2%,
    Finland 1.8%

    Vid runt 2 % - 3 % börjar de differentiera sig från andra etniska minoriteter och bildar missnöjda grupper samt rekryterar från fängelser och bildar gatugäng. De är nu kroniskt förolämpade över nästan allting och begär särskild hänsyn. Offerrollen tränas och odlas intensivt.
    Exempel:
    Danmark 2%,
    Tyskland 3.7%,
    Storbritannien 2.7%,
    Spanien, 4%
    Thailand 4.6%

    Från 5 % utövar de relativt mer inflytande än deras antal berättigar dem till. De pressar på för att införa halal-mat, halal-hyllor i snabbköpen, särskilda simhallar bönerum etc. och uttalar hot för att bli åtlydda. Bil- och skolbränder börjar så smått, hedersmord är vanligt, och de infiltrerar vänsterpartier - vilka i sin tur ser sin fördel i att importera ännu fler muslimer. Ökningen av antalet muslimer är nu inte längre linjär utan exponentiell. Det samma gäller våldsbrottsligheten. Här en mycket kritisk punkt!
    Exempel:
    Frankrike 8%,
    Filippinerna, 5%
    Sverige 8,7
    Schweiz 4.3%,
    Nederländerna 5.5%,
    Trinidad & Tobago 5.8%

    Vid 10 % kräver de att regeringen ger dem möjlighet att leva efter sharialagarna. Brottsligheten - speciellt mord, rån och våldtäkt - är exploderande, bil- och skolbränder ökar dramatiskt och varje protest mot detta leder till mer hot och huliganism. Egentliga terror-aktioner inträffar allt oftare, och de lyckas införa full censur av medierna. De har nu - genom vänsterpartier - betydande inflytande på samhället och all kritik av utvecklingen straffas hårt.
    Exempel:
    Guyana 10%,
    Indien 13.4%,
    Israel 16%,
    Kenya 10%,
    Ryssland 10-15%

    Efter ca 20 % utbryter spontana utbrott av gatubråk, de bildar väpnade grupper och dödar urskillningslöst. Bränder i kyrkor och synagogor ökar och lokala massakrer börjar. Politiska mord av motståndare är vanligt och anses legitima. Kvinnor är nu permanent insvepta i tyg och utan rättigheter.
    Exempel:
    Etiopien 32,8%

    Vid 40 % kan väntas omfattande massakrer, ständiga terrorattacker och militär krigföring.
    Exempel:
    Bosnien 40%,
    Tchad 53.1%,
    Libanon 59.7%

    Från 60 % kan man räkna med obehindrad förföljelse av icke-troende och andra religioner, sporadisk etnisk rensning (folkmord), och sharialagar används som vapen mot de otrogna. Det införs Jizzya, den skatt som utkrävs av icke-muslimer.
    Exempel:
    Albanien 70%,
    Malaysia 60.4%,
    Qatar 77.5%,
    Sudan 70%

    Vid 80 % tar staten över etnisk rensning och folkmord. Sharialagar är nu införda i nästan alla frågor och alla icke-muslimer är antingen utrotade, fördrivna eller helt underkastade islamiskt godtycke. Korruptionen finns överallt, fattigdomen är universell, allt förfaller och hungersnöd avvärjs bara på grund av biståndshjälp från icke-muslimska länder.
    Exempel:
    Bangladesh 83%,
    Egypten 90%,
    Gaza 98.7%,
    Indonesien 86.1%,
    Iran 98%,
    Irak 97%,
    Jordanien 92%,
    Marocko 98.7%,
    Pakistan 97%,
    Palestina 99%,
    Syrien 90%,
    Tadjikistan 90%,
    Turkiet 99.8%,
    United Arab Emirates 96%

    Vid 100 % härskar "Dar-al-Islam" - det islamiska "Fredens Hus". Det är tänkt att fred ska råda eftersom alla är muslimer. Sedan börjar muslimerna att döda varandra.
    Exempel:
    Afghanistan 100%,
    Saudiarabien 100%,
    Somalia 100%,
    Jemen 99.9%


  • Pelle och ni andra

    Du glömde berätta att Dr. Peter Hammond är kristen missionär och dessutom ansedd att gränsa till militant sådan. Hans "forskning" är inget annat än framtagen för att smutskasta en religion till förmån för en annan.
    Till alla utom Ulf: Ta av er skygglapparna och sluta oroa er. En kraftig majoritet av muslimerna lever efter koranen på samma sätt som den lika kraftiga majoriteten av de kristna lever efter bibeln - inte alls. Det som oroar mig i ärlighetens namn är att se hur stor okunskapen är bland kommentatorerna. Nä, kära vänner: Öppna famnen för din nästa, oavsett vem det är, och jag lovar att ni blir mindre rädda och därmed lyckliga!


  • Fel av Ulf

    Helene kritiserar islam, inte muslimer. Islam har aldrig kunnat kombineras med demokrati. Aldrig någonsin, aldrig någonstans. Man måste få kritisera islam utan att avfärdas som fördomsfull och rasistisk. Om sakliga och resonabla människor som diskuterar islams mörka sidor avfärdas på detta (alltså ditt) sätt lämnar man fältet fritt för främlingsfientliga krafter. Det är alltså du som spelar de främlingsfientliga i händerna. Att kritisera islam är inte främlingsfientlighet. Islam är däremot per definition en främlingsfientlig rörelse..


  • Våga ta debatt

    Bra blt att ni inte fegar som sydöstran har gjort idag utan låter oss uttrycka vår mening.All heder åt det.


  • Nå Christina Grönqvist

    Du oroas av min okunskap men du skriver själv i svepande och generella drag. Nämn något i min text som inte stämmer.
    Att majoriteten av muslimer lever utan att rätta sig efter koranen spelar ingen roll, med islams utbredning följer kaos och elände.

    Min famn är öppen för alla människor oavsett religion, även för muslimer. Men islam är mer än så, det är en totalitär lära som måste bekämpas.


  • Se verkligheten nu

    Utdrag från dagsfärsk studie i Österrike:

    "More than half of the Turkish migrants long for the incorporation of Islamic law into Austrian law. For three-quarters the adherence to religious tenets is more important than democracy. More than half agree with the following: ?We can see from all the criminal activity in Austria where democracy leads.?

    (källa: http://kurier.at/nachrichten/1949324.php)

    Så ser det ut överalt där man vågar göra undersökningar.

    Det är ren lögn att påstå "En kraftig majoritet av muslimerna lever efter koranen på samma sätt som den lika kraftiga majoriteten av de kristna lever efter bibeln - inte alls."


  • Intolerans

    Upp till kamp mot all intolerans,
    även om den gömmer sig bakom täckmanteln islam.


  • STORT MOD

    Först noterar vi alla att SYDÖSTRAN stängt butiken för kommentarer.
    Tillsammans inser vi att om det istället hade varit en imam som skrivit insändaren mot oss kristna hade SÖDÖSTRANS sajt säkerligen varit öppen för läsarnas åsikter.

    Att äntligen någon i Helen Sturefelts position har modet att träda fram är beundransvärt. Helen är säkerligen en person som noga tänker sig för innan hon uttalar sig i en sådan kontroversiell fråga som denna. Hon vet att hon förmodligen kommer att utsättas för mycket obehag och ändå: hon vågar säga sanningen och är värd allt stöd.


  • Kyrkan är stor, Gud är död.

    "En kraftig majoritet av muslimerna lever efter koranen på samma sätt som den lika kraftiga majoriteten av de kristna lever efter bibeln - inte alls."

    Väl talat. Dessutom verkar det lite konstigt att en präst helt verkar bortse från gamla testamentet: "where is your loving god now?"

    Så, min uppfattning, Islam som lag är naturligtvis dåligt på nästan alla vis vilket bara är att förvänta från nått som baseras på den enda sanningen. (det är lite så diktaturer fungerar liksom) Men hur skulle det se ut om vi lät bokstavstrogna kristna editera Svea rikes lagbok? Exakt, vi hade fortfarande kastat stenar på homofiler, tvingat in folk i husförhör och bränt en och annan häxa även här.


  • Inte heller bra

    Hej Rolf
    Att låta fundamentalistska kristna styra vore naturligvis inte heller bra. Men ditt resonemang är hypotetiskt. Hur många fundamentalistiska kristna finns det? Hur stor inverkan har de på vårt samhälle? Fundamentalistiska muslimer däremot... Det finns flera hundra miljoner. Och sannolikt tiotusentals i Sverige. "...vi hade fortfarande kastat stenar på homofiler, tvingat in folk i husförhör och bränt en och annan häxa även här." Exakt, så illa betedde även vi oss på medeltiden. I arabvärlden är det verklighet idag. 2009.


  • Islam

    Vi har i Sverige religionsfrihet. Detta måste gälla alla medborgare. Således måste Sharialagar etc förbjudas. Det vore intressant att få höra en politiker säga detta. Om så inte är fallet så kan man bara konstatera att vissa politiker inte vågar följa svenska lagar och ta debatt. Tack Helen för ditt mod.


  • Fel av Anna

    Utövare av religionen Islam brukar man kalla muslimer. Att anse utövare av Islam är en homogen grupp som prästen i debattartikeln gör, är lika fel som att anse att judar, lutheraner, katoliker, pingstvänner och andra religiösa utövare består av en homogen grupp. Självklart kan vissa extrema utövare av Islam kritiseras, precis som högerkristna i Sverige eller utomlands.
    Prästen spelar just de främlingsfientliga krafterna i händerna i Karlskrona och de är som synes väldigt snabba med att ta upp tråden. Ingen religion är per definition främlingsfientlig, säger man så vet man inget om de olika religionerna och allra minst Islam (Fred vare med dig är tex hälsningsfrasen mellan muslimer ) Så återigen Skäms !


  • Till Ulf

    Varför ska hon avgå för att hon påpekar att islam gör skillnad på folk och folk? Det är väl uppenbart. Kvinnor är inte lika mycket värda som män t.ex.


  • Missvisande insändare

    Helene Sturefeldts insändare är skriven mycket känslomässigt och inte särskilt rättvist. Det är förvånande att en person med akademisk bildning uttrycker sig så här och som exempel citerar Ohlmarks översättning av en koranvers, som är långt ifrån i överensstämmelse med originaltexten. Den erkända, auktoritativa översättningen finns i ?Koranens budskap? av M.K Bernström som översatte direkt från arabiskan. Sura 2 vers 190 lyder: ?Kämpa för Guds sak mot dem som för krig mot er, men var inte de första som griper till vapen; Gud älskar i sanning inte angripare.? Läser man fortsättningen så framkommer att de troende bör försvara sig och hindra sina fiender att förgöra dem, men att de framförallt ska sträva efter nedläggande av vapen och stifta fred. ?Koranens budskap? är den enda svenska koranöversättning som försöker ge en rättvis bild av islam.
    När man läser Koranen och om islams tidigare historia bör man känna till att Arabien då bestod av ett hundratal ständigt krigande stammar som inte ville annat än förgöra varandra. I en sådan miljö var visst försvarskrig nödvändigt men på sikt var fred och ett tryggt rättssamhälle målet. Muhammad lyckades ena de stridande stammarna. Han och hans efterföljare blev till en början ofta hårt angripna av kristna och judiska stammar. Längre fram i historien när islam etablerats levde kristna och judar tryggare inom islamskt territorium än inom sina egna områden. Islam beskrivs idag ibland som en militant rörelse, vilket inte har något med den ursprungliga läran att göra. Många tänker inte på att islam en gång hade en högkonjuktur, etablerade de första universiteten, utvecklade vetenskaper som matematik, astronomi, språk, arkitektur, översatte och bevarade därmed många kända filosofiska verk och lade grunden till sociala, politiska och juridiska institutioner som Europa sedermera tog efter. Kristna européer sände också sina barn till arabernas skolor i södra Spanien. Som exempel blev en av de studerande vid det muslimska universitetet i Cordoba sedermera vald till påve. Araberna lärde oss använda kryddor, frukter, tvål och parfymer och att färga kläder. Cordoba, Granada, Sevilla m.fl. städer i Spanien vittnar om ett högt utvecklat och modernt samhälle. De religionskrig som pågått genom historien och de motsättningar som nu finns har egentligen ingenting med den ursprungliga religionen att göra. Det är människors egen egoism, okunnighet och vantolkning som lett till detta. Alla religioner syftar till att etablera vänskap, respekt, harmoni och enighet. Det är inte genom kritik och skrämselpropaganda som vi skapar ett bättre samhälle. Det är genom kunskap, öppenhet och välvilja som förståelse kan byggas.


  • Äntligen

    Äntligen någon som vågar tala sanning och inser problemet. Tack Helene


  • TACK!

    TAck och lov för såna här klarsynta präster! Hon är ett föredöme.


  • Skygglappar?

    Ulf: "det finns inga sharialagar i Sverige"

    Jo, det finns i Malmö Rosengård (åtminstone), där nuvarande M-politikern och imamen Adly Abu Hajar verkat. Om det skrive Sydsvenskan för ett par år sedan. Men lika illa är nog hedersmord, där vi bl a minns Pela och Fadime. Det finns vidare många shariadomstolar i Storbritannien resp i Holland, där de i Storbritannien bl a har stöd från enstaka kyrkoledare samt f d domare i Englands motsvarande högsta domstol.

    Ganska barockt.

    Du skrev att denna sanningssägande präs, Helene, har skygglappar. Det du sa är bevisligen fel, så vem som har skygglappar kan säkert diskuteras.


  • Sharialagar

    Nej Magnus. Det finns inga sharialagar i Sverige. Det finns inga domstolar varken i Sverige eller i GB.
    Det är ganska barockt när muslimer pekas ut som en homogen grupp bestående av potentiella mördare.

    Hur många mord har inte begåtts i Guds namn i kristenhetens historia ?


  • Tjänstefel???

    Hade hon varit anställd av svenska staten eller kommunen hade hon troligen blivit avskedad och hade hon varit i ett politiskt riksdagsparti hade hon blivit utesluten. Skall bli intressant och se vad som händer med henne nu! Ifall hon får stanna så är det väldigt intressant då det visar sig att det är högre till taket inom svenska kyrkan än i statlig verksamhet. Kom ihåg att yttrandefriheten är skyddad av grundlagen. Post scriptum: Jag är alltid imponerad av folk som säger det dom tycker, även i de fall jag inte håller med dom. Att vara kvinna och präst gör det än mer imponerande.


  • Berättigad kritik

    Islams ökade närvaro i Europa är ett känsligt ämne som verkar ha överlämnats till de mest extrema krafterna. Så får det inte vara för då finns risk för en onyanserad stigmatisering av muslimer, så långt håller jag med sign Ulf.
    Islam är förvisso en religion med olika företrädare, skrifter och institutioner men i likhet med kristendomen måste islam som religion också kunna få ifrågasättas.

    Det borde stå var och en fritt att få tolka Koranen eller Bibeln som man vill eller att inte tolka alls utan avstå helt från att närvara i det religiösa rummet men Islam har tillskansat sig en politisk och kulturell immunitet som är livsfarlig och gör detta med ?tolkning? i princip omöjlig. Religionsfriheten innebär också frihet från religioner utan att behöva utsättas för hot och repressalier, ett nog så viktigt påpekande.
    Vår oftast naiva hållning till Islam skyddar inte de muslimer som vill just detta att själva få tolka eller t.o.m. få konvertera till någon annan religion eller helt strunta i den.
    Det som Sturefeldt så riktigt påpekar och det som sign Ulf tydligen inte alls vill inse?

    Islam anser jag är en legal kod och ett politiskt projekt. Moskén är inte alltid en plats för någon religiös och kärleksfull kontemplation utan också en mötesplats för politisk debatt. Den som inte inser det är ytterst naiv.
    Ett annat problem med islam, till skillnad från kristendomen, är att den inte har reformerats.

    Plötsligt blev det värt att betala kyrkoskatten. Tack Sturefeldt och även BLT för debatten.


  • Till Maria Blomqvist

    Man kan säkert diskutera olika Koran-översättningar. Noterar att religionshistorikern Jan Hjärpe (som kritiserat Salman Rushdie och uttryckt stöd för Khomeini)säger samma sak som du i Sydöstran. Men poängen i Helenes inlägg är att islam inte är särkilt tolerant. Hon tar upp konkreta exempel. Min fråga till dig lyder: kommer islam bli en mer tolerant religion för att vi i Sverige blir mer öppna och välvilliga? Skulle det hjälpa de människor som förföljs i islams namn? Att den arabiska arkitekturen var avancerad under renässansen är en klen tröst i sammanhanget.


  • Tack Helene!

    Tack för en lysande artikel! Den speglar verkligen sanningen. Du är en förebild för vår svenska kyrka, till skillnad mot andra präster som debatterat här i BLT.


  • Olika översättningar?

    Zettergrens eller Bernströms översättningar av Koranen.
    Varför inte en gång för alla få det bekräftat att det inte finns något stöd i Koranen för de muslimer som av en eller annan anledning lämnar sin religion, endera för att bli ateister eller konvertera till någon annan religion och de som nu gör det inte skall bli föremål för några repressalier eller än värre utsättas för något dödshot.
    Låt företrädare för islam svara på denna enkla fråga. Åtminstone till att börja med för de muslimer som vill göra detta här i Sverige. Att t.o.m. död och dödshot föreligger i andra och mer homogena muslimska länder det går inte förneka men finns det inget stöd för detta i Koranen så är väl den frågan utredd en gång för alla så vi slipper sväva i okunnighet.
    Kan man få ett rakt svar från någon kunnig Islamföreträdare och inte bara en massa undvikande och krystade förklaringar.


  • All religion är ett problem

    All religion är ett problem.
    Detta helt enkelt för att det baseras på tro och inte på fakta.
    Skillnaden mellan kristendomen och islam är att kristendomen i Sverige tvingats anpassa sig till det sekulära samhället.
    Det sekulära samhället har skrapat av kristendomen sina skarpa kanter kan man säga.
    Problemet med islam är att det inte gått igenom denna rensning av ideer som kristendomen tvingats till.
    Man kan säga att islam ligger 400år efter kristendomen i sin anpassning till ett modernt samhälle.
    Om man nu tror att vi i Sverige skall kunna överbrygga avsaknaden av 400års utveckling med några kurser i svensk etik och moral, ja då är man precis som prästen säger naiv.


  • Varifrån flyr folk?

    Om nu Islam är så väldigt bra. Varför flyr människor ifrån muslimska länder hit och inte tvärtom?
    Tack Helene för att du vågar stå rak i ryggen i den här frågan. Hoppas du inte blir nedtryckt utav all negativ kritik som du får, vi är väldigt många på din sida.


  • Religionsfrihet

    Vi har religionsfrihet i detta land och vi tillåter därmed inte att folk förföljs eller utsätts för diskriminering eller dödshot enbart p.g.a. sin tro. Så långt allt väl och det gäller inte minst att vi inte får göra detta mot de muslimer som lever här.
    I sådana fall skall vår sekulära lagstiftning träda i kraft och beivra detta men om det nu finns muslimer här (med stöd av Koranen?) i Sverige som förföljer sina egna om de konverterar till en annan religion eller rent av blir ateister, då måste väl också vår sekulära lagstiftning kunna träda i kraft?
    Det är ju detta som jag tycker är själva problemet och inte bara lite raljant avfärda sådana här viktiga frågeställningar som islamofobiska eller främlingsfientliga.
    Så fattar jag är Helene Sturefelds egentliga mening med artikeln.
    Eller skall vi bara acceptera och tvingas vänta 400 år tills Islam reformerats så pass att detta med förföljelser och rent av dödshot kan fördömas unisont av Islamska företrädare?


  • Till Helene m. flera

    Det är inte islam isig som är farlig,utan fundametalism vare sig den finns i kristendom, islam eller någon annan religion. Helene Sturefelt skriver i sin debattartikel att "Den som är otrogen utesluts ur gemenskapen" Det görman inom fundamentalistiska/sekteristiska sammanhang inom kristendomen med och det i dagens Sverige. Skillnaden är "bara" den att man förskjuter sina barn istället för skjuter dem då de lämnar det sekteristiska sammanhanget, gifter sig med någon "otrogen, eller skulle råka älska en av samma kön.
    även inom kristendomen har vi en hel del på vårt samvete.
    //Susse


  • tack

    Hon har mycket rätt i det hon säger. Svenskar är VÄLDIGT naiva inför Islam. Man säger att man ska vara tolrent mot andra religioner, men hur tolerant är Islam? Nu snackar vi om Islam som religion, och inte om muslimer per se. Islam ÄR en religion vars mål är världsherravälde och Muhammed förespråkade att man skulle göra det med svärdet. Med det sagt så menar jag inte att alla muslimer har en baktanek med att ta över världen. 40% av muslimerna i England vill införa Sharia-lagar, vilket innebär piskstraff och stening, bland annat. Det vi måste vara försiktiga med är vad Islam får för inflytande på vårt svenska samhälle. Och nej, Sverige är inte ett kristet land. sverige är ett ateistiskt land, och jag är emot all form av religion, Kristendomen som Islam. Sen finns det MASSVIS med politiks korrekta som sätter i vrångstrupen så fort någon försöker skapa en debatt. Vi lever i ett fritt land, vi ska kunna debattera allt utan att bli stämplade som rasister eller främlingsfientliga titt som tätt, ord som är väldigt urvattnade nuförtiden och som mist sin kraft. Det ledsamma är att människor i Sverige, speciellt journalister och politiker, daltar med Islam och muslimer. Man säger att man ska vara tolerant, och att man har religionsfrihet. Med det betydet inte att man kan göra precis vad som helst bara för att man är religös.


  • Tänk till!

    Det hela beror på hur man tolkar både Koranen och Bibeln. Även Bibeln har diskriminerande och förtyckande uttryck som bl a "Kvinnan skall tiga i församlingen" med många, många, många flera. Visst har inte islam inte riktigt varit tvunget att anpassa sig till den västerländska "riktiga" inställningen såsom kristendomen, men det betyder inte att Koranen och vissa av dess tolkningar är allenarådande. Den största mängden muslimer står inte för dessa extrema tolkningar med avsky för "otrogna hundar" och terrorism som slutmål.


  • TACK HELENE!

    Kommer fler präster i Svenska Kyrkan att ha din uppfattning, kommer jag att återvända till min kyrka.

    Jag saknar den gemenskap jag hade där, men när kyrkan inte står upp för Bibelns budskap är vi många som gått ur.

    Gud välsigne er!


  • Modigt

    Tack för att du våga säga vad du tycker, oavsätt vad som är rätt eller fel (står dock bakom din uppfattning). Det är konstigt att vi Sverige inte har yttrandefrihet när det gäller att kritisera en minoritet. Det är bara minoriteterna som har yttrandefrihet!


  • Islam är omöjlig att integrera i en demokrati

    Ju fler som inser att den politiska och religiösa ideologin Islam är oförenlig med ett sekulärt demokratiskt samhälle desto bättre! Vi behöver inte intoleranta ideologier vars utövare bara kräver eftergifter och vägrar se demokratins skyldigheter. Vår yttrandefrihet kan fortfarande avslöja vidskepelse och frihetshat, frågan är hur länge till?


  • Tack Helene!

    Tack för att du rakryggad och orädd vågar ta upp den här glödheta frågan som våra politiker och media gör allt för att förtiga och förljuga. Modigt, starkt och alldeles nödvändigt! Kram på dig!


  • Tack

    Tack Helena för din klarsyn och uppriktighet. Kristus var hatad för att han talade sanning till fariseérna, han körde ut månglarna från templet och talade med självklar auktoritet och sanning, för det blev han avskydd, du har mod och du gör mig stolt att kalla mig kristen.


  • Tack Helena

    Tack Helena för ditt mod. Nu har jag åter fått
    förtroende för vår kyrka och kommer med gläde
    att betala min Kyrkoskatt!! Har faktisk tidigare
    funderat på att gå ur kyrkan.


  • Shariadomstolar finns visst

    Ulf. Du dkriver att sharialagar inte finns i Sverige eller Storbritannien.

    Sydsvenskan hade 2002 artikeln "Muslimskt råd skipar parallell rättvisa" (Googla gärna) om en shariadomstol där imamen och moderatpolitikern Adly Abu Hajar var ordförande.

    Danmarks Radio beskrev i reportaget och artikeln "Imamer udmåler straf i Vollsmose" en lokal shariadomstol i Vollsmose.

    Storbritannien har länge haft flera shariadomstolar. The Telegraph hade 2008 artikeln "Sharia courts operating in Britain".

    Inom EU:s ska man i familjerätt börja ta hänsyn till lag i länder som invandrare kommer ifrån, vilket inkluderar sharialag. Det kan undergräva kvinnors vid skiljsmässor. Ett fall i Tyskland uppmärksammades häromåret.

    Du frågade retoriskt hur många mord som begåtts i kristendomens namn. Inga av staten godkända i kristendomens namn då stat och kyrka är åtskilda. Islam har inte denna åtskillnad mellan religion och stat. Vissa anser krig mot muslimer, t ex vid invasionen av Europa under 1600-talet, var dödande i kristendomens namn men det är en tveksam etikettering. Den som kan historia eller läst upplysningslitteratur inser det.

    Slutligen är försvar av religiöst mord aldrig acceptabelt.


  • Fred vare med er

    Instämmer med Maria M. Blomqvists inlägg. Kunde inte tro att det finns präster inom svensk kyrka som hoppar på andras religioner men sen läste jag det som Helene skrev och blev jättenegativt överraskad. Prästen Helene är känslomässig i sin artikel och stödjer hat mot islam och muslimer: Islam heter religion, och muslim är en som följer islam formellt (bara tror på att Gud är En och att Han heter Allah) eller är helt troende och utövar alla fem böner och hälsar "fred vare med dig". Väldigt oprofessionellt av en svensk präst skulle jag säga. Istället för att lära om fred, kärlek och vänlighet, låter Helene som en SD politiker och inte som präst alls. Hur kommer det sig att hon använder sig av en icke godkänd översättning av Koranen, precis som ett planerat påhopp på islam och muslimer? Det kanske en paranoid iakttagelse av mej, men det blir lätt så, i alla fall när jag läste artikeln. Islam förespråkar vänlighet och kärlek mellan människor. Som muslim är man skyldig sin granne (oavsett grannes religion) stor respekt. Islam är långt ifrån främlingsfientlighet. Är man muslim är man skyldig sina föräldrar stor respekt även om föräldrarna inte är muslimer, man är skyldig dem ovillkorlig kärlek och omtänksamhet. Även om Helenes prästposition pekar på universitetsutbildning verkar hon inte vara särskild kunnig i sitt yrke. Var försvann det hon lärde sig i ämnet religion eller åtminstone teologi? Afats exempel ger henne inte rätt att hoppa på islam, jag personligen är lite skeptisk mot hela historien. Azerbedjan följer inte Sheria lagen, utan är en demokrati och de flesta invånare är muslimer, så jag vet inte hur det kommer sig att islam och muslimer i Sverige ska granskas och att halal-slaktat skadar någon om det finns att köpa i svenska affärer. Sherialagar finns inte någonstans i Europa, men däremot finns det religionsfriheter i alla länder i Europa. Till Pelle i Lyckeby Under 1990-talets Serbien (störst antal invånare är ortodoxa kristna) och Kroatien (störst antal invånare är katoliker) gjorde aggressionen mot Bosnien att i Hercegovina (störst antal invånare är muslimer) dödades flera hundratals civila muslimer, flest kvinnor och barn. Bara i FN:s skyddade zon, Srebrenica, dödades 30 000 muslimer på 5 dagar och kastades i massgravar, medan hela världen tittade på. Så här långt är det bara 8372 som hittats och blivit begravda. Framför näsan på den demokratiska USA och EU. Vilket ironi, eller hur? I Palestina dör varje dag hundratals muslimer, små barn, och världen tittar fortfarande bara på? Lärde vi oss inte något av det som gjordes i Bosnien och Hercegovina bara för några år sedan? Mer än 90% invånare i Indonesien är muslimer och det är världens tredje demokrati. Tror på Gud och är helt övertygad om att alla kommer att få det dem förtjänar, antingen i paradiset eller i helvetet. Tackar


  • Sverige ett Kristet land???

    Man kan inte säga att Sverige är ett kristet land för hur många procent av Sveriges befolkning går i kyrkan varje söndag som man ´´ska´´.


  • Påhejare

    Det måste oroa Helene S en aning att i hejaklacken sitter de vanliga blåsvarta. Det finns kommentarer som "Om nu Islam är så väldigt bra. Varför flyr människor ifrån muslimska länder hit och inte tvärtom? ". Jag undrar om människor inte ser på TV eller lyssnar på radio. Då hade de fått ta del av bakgrunden till varför människor flyr till ett kallt och ogästvänligt land.


  • Fred vare med er

    Vem flyr? Varför de flyr? Har ni någonsin undrat vem är det som kommer? Vem är det som kan betala en flykt-resa tex från Somalia upp till 8-10 000 amerikanska dollar per person?
    De flyr för att förbättra sin ekonomi, för att slippa tänka "what if"... Härifrån kan de ekonomiskt hjälpa sina släktingar i den tredje världen. Av alla människor jag har träffat från utlandet var det ingen som var urfattig "där hemma", oavsett att de kommer från krigszoner. Om islam vore så dålig för muslimer, som västerländska islamofober fruktar, hade alla blivit kristna redan på polisstationen eller migrationsverket (ingen aning vilken myndighet träffas de med först). Ingen av oss hade kämpat för att förbli muslim resten av våra liv. De som konverterade till islam ifrågasätts på varje hörn eller svenskor som är gifta med muslimer, och första frågan är alltid ?tvingats du till?? Vart kom ifrån den här främlingsfientligheten, förklara för mig är ni snälla??? Världen hade varit lugn om det inte fanns människor som inte kan respektera varandra. Men det är faktum och vi måste lära oss leva med det. Vi kan inte förbättra läget om vi bara tjatar på varandra om vem som har rätt. Som jag förstod från kommentarerna, finns det inte så många som har läst Koranen. Och ändå finns det så många spekulanter om Koranens innehåll. Det är det jag inte förstör med er som diskuterar negativitet med islam som egentligen har ingen grund i Koranen, utan är oftast kopplad till hemlandskulturer (beror på var ifrån kom muslimer ni träffade) eller till deras familjekulturer, vilka är inte så få som ni tror.
    Koranen är grunden till islam, och muslimer följer det som står i Koranen (vilket är Guds ord) och det som förespråkade profeten Mohammed, fred vare med honom. Ni måste förstå att dem flesta så kallade muslimer bara tror på Allah och det är oftast allt dem kan om religionen, tyvärr. Men ni kan inte neka att det är fler kristna som förstår sig bättre på Bibeln heller. Kristna svenskar döper barnet i kyrkan, gifter sig i kyrkan, om man vill gifta sig alls, och antagligen blir det en präst på deras begravning och det är allt av religionen. Så vart ifrån uppdelning på er och oss? Eller bättre att fråga vem tjänar pengarna på den här främlingsfientligheten? Då kanske man förstår bättre och hittar lämpligare sätt att tjäna rättvisa människor på ett mer effektivt sätt.


  • Fakta versus Naivitet

    Att muslimer hälsar på varann med ett fredligt "Salaam Aleikum" är inget speciellt för muslimer. Judar hälsar med "Shalom Aleichem", många kristna använder "frid" eller "Guds frid" etc. etc.
    Sen detta med den svenska översättningen av Koranen. Islamologen (apologeten)Jan Hjärpe blir bestört när han får reda på att Helene Sturefelt använt den äldre översättningen av Koranen av Åke Ohlmark, istället för den av Muhammed Knut Bernström från 1998. Bernströms översättning är godkänd av al-Azhar-universitetets islamiska institution. Den är politiskt korrekt och tonar ner dom våldsamma delarna som finns i ursprungliga Arabiska texterna. Kan man inte Arabiska så finns det utmärkta engelska översättningar där språket inte har filats och tonats ner för att ge oss naiva västerlänningar en politiskt korrekt, men förvrängd bild av Koranens våldsamma innehåll och budskap. Jag har studerat Islam i snart 9 år och har lärt mig att skilja på fakta och Islams apologeters och imamers sätt att utspisa okunniga med dom få fredliga smulor som Koranen innehåller, främst från tiden då Muhammed befann sig i Mecka och saknade makt, samtidigt som man förmörkar eller bortförklarar resten.


  • Att förfalska budskapet

    Det är anmärkningsvärt att läsa hur dessa verser förfalskas av alla möjliga fiender till Islam. Den rätta översättningen till svenska är " [2:190] KÄMPA för Guds sak mot dem som för krig mot er, men var inte de första som griper till vapen; Gud älskar sannerligen inte angripare.

    [2:192] Men om de lägger ned vapnen [skall de se att] Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.

    OOOPS!!!!

    För att riktigt förstå verserna så måste det förklaras att "Kafirun" som här nämns syftar på avgudadyrkare från profetens tid. Judar och Kristna benämns i Den Heliga Koranen som "Ehli Kitab" dvs Bibelns folk och räknas inte till avgudadyrkare. Och det handlar rätt och slätt om rätten till självförsvar som nu är inskrivet i den "civiliserade" världsordningen.

    För att kommentera nästa vers som Helene tar upp så vill jag bara säga att "Treenigheten" eller lögnen om Jesus som Guds egna Son hittades på 370 år efter Jesu Kristus död. De första Kristna trodde på Jesus och hans budskap och hävdade aldrig att han var någon Gud. För övrigt... Läs Bibeln och Läs vad Jesus själv sa. Det finns inte ett enda ställe i Bibeln där han säger "Jag är Guds Son. Dyrka mig".

    Däremot talar den Allsmäktige i Koranen om detta fenomen och varnar för att bryta mot det FÖRSTA BUDET.

    För de sanningsenliga Kristna vill ja ta upp denna vers: "[2:62] DE SOM tror [på denna Skrift] och de som bekänner den judiska tron och de kristna och sabierna - ja, [alla] som tror på Gud och den Yttersta dagen och som lever ett rättskaffens liv - skall helt visst få sin fulla lön av sin Herre och de skall inte känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem."

    Ta upp en ärlig dialog istället för att sprida en massa osanningar och försök att måla ut Islam som en människofientlig tro.


  • Korancitat som används av jihadister för att legitimera våld mot ickemuslimer och ex-muslimer

    Jihadisterna (islamisterna, fundamentalisterna) använder sig mycket aktivt av bland annat nedanstående korancitat för att uppmana sina medmuslimer till våldsanvändning mot ickemuslimer och avfällingar ifrån islam. Det vore fantastiskt om moderata muslimer kunde ställa sig upp emot jihadisterna och säga att de har fel om vad som står i Koranen och vad islam innebär. Dessa moderater måste dock därmed också säga att Koranen inte är Guds eviga, oföränderliga och absoluta sanning, och att Muhammed inte är den absoluta förebilden för alla mäns handlingar. Därmed skulle de dock attackeras som avfällingar ifrån islam. Att lämna, eller vilja reformera islam, uuppfattas av jihadisterna och shariaisterna som till och med ännu värre än att vara jude.
    Koranen, sura 9:5 "Fight and kill the disbelievers wherever you find them, take them captive, harass them, lie in wait and ambush them using every stratagem of war."
    9:112 "The Believers fight in Allah's cause; they slay and are slain, kill and are killed."
    8:39 "So fight them until there is no more Fitnah (disbelief [non-Muslims]) and all submit to the religion of Allah alone (in the whole world)."
    8:65 "O Prophet, urge the faithful to fight. If there are twenty among you with determination they will vanquish two hundred; if there are a hundred then they will slaughter a thousand unbelievers, for the infidels are a people devoid of understanding."
    9:38 "Believers, what is the matter with you, that when you are asked to go forth and fight in Allah's Cause you cling to the earth? Do you prefer the life of this world to the Hereafter? Unless you go forth, He will afflict and punish you with a painful doom, and put others in your place."
    47:4 "When you clash with the unbelieving Infidels in battle (fighting Jihad in Allah's Cause), smite their necks until you overpower them, killing and wounding many of them. At length, when you have thoroughly subdued them, bind them firmly, making (them) captives. Thereafter, either generosity or ransom (them based upon what benefits Islam) until the war lays down its burdens. Thus are you commanded by Allah to continue carrying out Jihad against the unbelieving infidels until they submit to Islam."


  • Frimodiga Helene Sturefelt

    Måste ge Helene Sturefelt rätt i sina åsikter.Tack för att du vågar säga det som många andra tänker men inte säger.
    Tack för ditt mod - du är en förebild.


  • Har Svenska Kyrkan något ansvar?

    Svenska Kyrkan har under lång tid misskött sin verksamhet. När någon missköter en verksamhet, oavsett om det gäller ett företag på marknaden, en myndighet eller t.ex. ett lands militära försvar, så står det alltid någon annan och väntar på att ta över.

    Svenska Kyrkan är en trött kyrka som mest ägnar sig åt navelskådning och inre tjänst. Den saknar vision och strategi. Jag tror knappast att den kommer igen. Dess tid är ute. Tyvärr blir dess ersättare ännu sämre för oss etniska svenskar.


  • präster

    är de konstigt att man valt att gå ur svenska kyrkan med såna präster
    hu jeda mig


  • Haha

    Många Svenskar här som tror de är några nya ariska kämpar. Det enda ni kan är att sitta bakom datorskärmen och fösa ut era frustrationen, i verkliga livet sänker ni blicken och mummlar i väg......ni vet var vi invandrare finns, stör vi er så mycket så är det bara till att komma.....we are waiting så att säga.


  • Var inte så naiva om islam

    Behål Islam där det skall vara och låt oss ha våra kyrka ifred här i Sverige.För inte får vi utöva Svenska kyrkan i Islamiska länder.


huvudnyheter just nu

Sverige röstade ja till köttklister

Mat & Dryck [Uppdaterad i dag 13:59]

Trombin, ett nytt så kallat köttklister, är på väg mot godkännande inom EU. Sverige har röstat ja till produkten, som tillverkas av blod från ko eller gris. Läs mer

 

E-ämnen, konserveringsmedel och nu köttklister

Bryr du dig om vad du köper för mat?

Visa resultat




Vattenläckan på Aspö reparerad

Karlskrona [Uppdaterad i dag 15:32]

Vattenläckan på Aspö är reparerad och alla ska ha fått tillbaka normalt tryck i ledningarna.


Debatt- och insändarredaktör

Skriv kort! Vid en halv A4-sida drar vi en övre gräns. Skriv gärna under signatur, men uppge alltid namn och adress till oss ändå.

bltdebatt@blt.se
insandare@blt.se

Klaus-Göran Ohlsson
klaus-goran.ohlsson@blt.se
Telefon: 0455-772 28



Tjänstgörande webbredaktör

Har du hört någonting som vi borde skriva om? Tipsa oss!

Göran Lindh
goran.lindh@blt.se
Telefon: 0455-772 35


Blekinge

Läs även dagens BLT

Burras resväska är packad • Fler fristående Apotek • Dagens leende • Hjälten dog trots sin snabbhet • Dantes inferno som brutalt spel • Fåglarnas vårliga rop

Senaste nytt från Blekinge

Mediaspelaren

Se BLT.se:s alla tv-inslag

Så gott som varje dag hittar du färska webbtv-reportage från Blekinge på BLT.se. Här hittar du även våra bildspel, oftast med bilder som inte publicerats i papperstidningen.
Du kan även söka gamla tv-reportage och bildspel här.

reklam
logga
Logga
Bilen
Nissan King Cab Navara D/C -04
Rödmet 12.100 mil 137.500 kr (110.000 ex moms)
Logga
Bilen
Saab 9-5 LINEAR KOMBI 2,0t BP -07
Parchmentsilvermet 6.430 mil 169.000 kr
Logga
Bilen
Opel Meriva Enjoy 1.6 Easytronic 105hk -07
Stålgrå metallic 4.700 mil 114.900 kr
Logga
Bilen
Suzuki Grand Vitara 2,4 High Executive -10
Pearl nocture blue metallic 0 mil 276.800 kr (221.440 ex moms)

Kyrkokamrer
Torsås kyrkliga samfällighet söker kyrkokamrer.
Arrow LÄS MER
Inköpschef, strategisk inköpare samt operativ inköpare
Södra Procurement söker inköpschef, strategisk inköpare samt operativ inköpare.
Arrow LÄS MER
VD
Sölvesborgshem söker VD.
Arrow LÄS MER
Webbmaster
Enkla Elbolaget AB söker webbmaster.
Arrow LÄS MER
Elektriker/servicetekniker
BRANDAB söker elektriker/servicetekniker. Placering Karlskrona.
Arrow LÄS MER
Webbutvecklare
Meridium Kalmar AB söker webbutvecklare.
Arrow LÄS MER
Parkarbetare
Alfa Entreprenad söker parkarbetare. Placering Växjö.
Arrow LÄS MER
Parkarbetare
Olofströms Kraft AB söker parkarbetare.
Arrow LÄS MER
Privatrådgivare samt företagsrådgivare
Ölands Bank söker privatrådgivare samt företagsrådgivare.
Arrow LÄS MER

arrow SE ALLA JOBB (23 ST.)
Arrow ANNONSERA