Volvo Cars gasar på
– Bästa resultatet någonsin i ett kvartal, konstaterar vd Håkan Samuelsson i en intervju med TT.
Den kinesiska biltillverkaren levererar ett rörelseresultat på 4,2 miljarder kronor för årets andra kvartal. Det är en ökning med 28,6 procent jämfört med samma period förra året. En ökning som Samuelsson framför allt härleder till de nya mer exklusiva bilmodellerna XC60 och XC90.
– 55 procent av våra nya bilar är SUV:ar och det är väldigt lönsamma bilar, säger Samuelsson.
Rätt spår
Omsättningen under kvartalet landade på 66 miljarder kronor, en ökning med 29,6 procent från fjolårets 52 miljarder kronor.
Vinstmarginalen för perioden var 6,4 procent, vilket Samuelsson är nöjd med, i synnerhet då bolaget är i slutskedet av omställningen som påbörjades i samband Geelys köp 2010 som genererar stora kostnader.
– Totalt sett är det här kvartalet en bekräftelse på att vi är på rätt spår mot målet som vi satte upp för ett antal år sedan att sälja 800 000 bilar med åtta procents marginal runt 2020.
Hittills har de införda tullarna på stål och aluminium endast påverkat bolaget marginellt, säger Samuelsson som dock uttrycker oro för en eskalering av handelskriget.
Mindre importberoende
– Vi är oroade och följer det som sker, men jag kan inte påstå att Volvo är mer påverkade än andra. Det är dåligt för hela bilindustrin och vi har snarare fördelar med att precis öppna upp fabriken i Charleston.
Företaget meddelar även att produktionen av XC60 SUV:ar flyttas från Kina till Europa för att undvika handelstullar, skriver Reuters.
"Det är den typen av finlir som vi kan göra med vår produktionsprocess", säger Samuelsson, enligt Reuters.
Möjligheten att bygga bilar i USA gör Volvo mindre beroende av import från Kina.