Församlingen kritiserar nedläggningen av servicecenter
Kyrkoherde Anders Blixt och hans kollegor har undertecknat brevet till kommunstyrelsen. Han berömmer servicecenter och sörjer att det lagts ner.
– Det var en en mycket bra satsning som gjorde att kommunen låg i framkant i integrationen.
Servicecenter var ett tvåårigt projekt som startade på grund av flyktingsituationen 2015. Tre personer anställdes för att hjälpa nyanlända Olofströmsbor med myndighetskontakter, som hur man söker förskoleplats, skriver in sig på Arbetsförmedlingen eller skickar in en blankett till Försäkringskassan. Men vid årsskiftet stängde servicecenter.
Församlingen har fortfarande kontakt med de asylsökande som kommer till Olofström. De hänvisar dem som behöver hjälp till kommunen för att de ska hamna rätt.
– Det finns fortfarande ett behov och det kommer fortfarande asylsökande. Och vart ska de vända sig? Nu finns ingen naturlig plats att hänvisa dem till, säger Anders Blixt.
Jämshögs församling tror att ett gemensamt center vore den bästa lösningen och hoppas att kommunen vill fortsätta samarbetet.
– Vi vill ha svar på hur det ska fungera i fortsättningen. Hur är det tänkt, egentligen?
Kommunchef Iréne Robertsson säger att servicecenter var ett tidsbegränsat projekt, knutet till en integrationssatsning från regeringen.
– Vi fick 35 miljoner kronor och gjorde flera insatser under 2016 och 2017. Servicecenter har varit till stor nytta, men de pengarna upphörde den 31 december.
Den myndighetsvägledning och hjälp som nyanlända tidigare fick på servicecenter ska ges i kommunens reception. För att skärpa den språkliga kompetensen så rekryterar kommunen två personer som språkstöd för arabiska och dari.
– Vi börjar med praktik, och fungerar det så anställs de som extratjänster, säger Iréne Robertsson.