800 jobb kan försvinna på Volvo i Olofström

Olofström Artikeln publicerades
 Hundratals jobb kan försvinna från Volvo i Olofström och det skulle påverka hela samhället.
Foto: Bo Åkesson
Hundratals jobb kan försvinna från Volvo i Olofström och det skulle påverka hela samhället.

Beskedet för Volvo kommer som en chock.

Fram till 2022 försvinner mellan 700 och 800 jobb i Olofström.

IF Metall informerade sina medlemmar i Olofström om framtiden på torsdagen. Och det är en mörk bild, främst för de anställda, men även för hela Olofström.

Volvos stora satsningar utomlands kan slå hårt mot tillverkningen i Olofström, liksom att tillverkningen av den nuvarande modellen S/V60 går ur produktion och att nya V60 inte får någon högre produktionstakt.

Enligt ett hemligt informationsblad från IF Metall som BLT har tagit del av mister Olofström också S60-modellen. Den ska produceras i Kina och USA.

”Några ersättningsjobb finns inte i nuläget” säger IF Metall i informationen till sina medlemmar på Volvo.

Redan hösten 2019 kommer V40-modellen att läggas ner i Gent i Belgien, vilket, enligt facket, betyder att cirka 140 jobb försvinner från fabriken i Olofström där plåtarna pressas i dag.

Enligt uppgifter som IF Metall fått till sig har Volvos styrelse fattat beslut om att investera 1,4 miljarder i Gent för att bereda plats åt Lync &Co som bygger en ny bil av Geely på Volvos CMA-plattform.

Facket är oroligt för att förlora ytterligare pressverksamhet som en följd av investeringen i Gent.

”Vi vet inte i dag var pressverksamheten till Lync kommer att ske, men det finns pressverk nära Gent i Belgien”, skriver facket i informationen till de anställda.

Och det upplever IF Metall som ett hot mot pressningen i Olofström.

De uppsägningar som redan är klara på Volvo i Olofström börjar i sommar när de 49 Lerniaanställda, som varslades om uppsägning, ska lämna fabriken.

Utöver dessa kommer cirka ett 100-tal visstidsanställda konsulter att lämna Volvo efterhand som deras kontrakt går ut. Och omkring 60 Volvoanställda erbjuds sex månaders arbetsbefrielse från första juli fram till årets slut.

Enligt vad BLT erfar har de anställda som fått erbjudandet fram tills nästa söndag på sig att lämna besked.

Och sedan fortsätter uppsägningarna i etapper med cirka 150 anställda när produktionen av V40 läggs ner om utvecklingen blir som IF Metall hävdar.

”2022 kommer produktionen av den nya XC90 att förläggas till USA, vilket medför att ytterliga 400 jobb försvinner i Olofström. Och sammanlagt försvinner alltså mellan 700 och 800 arbetstillfällen under de närmsta fem åren” skriver IF Metall.

Facket har nu begärt att få in en löntagarkonsult som ska gå genom hela verksamheten för att se vilka konsekvenser Volvos planer får.

Även fackförbundet Unionen känner oro för hur satsningarna utomlands påverkar deras medlemmar.

– Vi berörs indirekt genom att våra tekniker jobbar med projekten i produktionsdelen. Så visst känner vi oro för att även våra medlemmar drabbas när företaget satsar stort utomlands och samtidigt inte lyckas hitta ersättningsjobb till fabriken i Olofström, säger Joakim Ravemyr, ordförande för Unionen på Volvo.

Unionen har inte fått någon konkret information om bemanningsläget framöver, men medlemmarna har ändå anat att det skulle bli neddragningar.

– Det känns ju som ett hot när det byggs nya fabriker i Kina och produktionen av bilmodeller flyttas till USA. Det innebär ju minskade pressvolymer i Olofström, säger Joakim Ravemyr.

BLT har sökt IF Metalls lokala ordförande på Volvo i Olofström, Björn Ohlsson. Men han befinner sig just nu i Kina. Och viceordförande var inte heller tillgänglig för en kommentar.

Texten uppdateras under eftermiddagen.