Trump i riksrättsoffensiv på Facebook
Mellan den 25 oktober och den 8 november skickade republikanen Trumps kampanj ut över 2 900 annonser där orden "riksrätt" eller "riksrättsprocess" ingick, enligt en studie från New York University. Som jämförelse släppte de demokratiska kandidaterna totalt strax över 200 nya annonser som innehöll samma ord under perioden.
Det är demokraterna i representanthuset som driver den pågående riksrättsutredningen mot Trump, med hans agerande mot Ukraina som grund.
Ber om bidrag
I annonserna förkastar Trump anklagelserna mot honom och ber om bidrag för att rentvå sig. Annonserna är också utformade för att mana personerna i hans väljarskara att verkligen gå och rösta i november nästa år.
Enligt kommunikationsstrateger visar skillnaden i annonsering att Trumps kampanj tror att riksrättsutredning i förlängningen kan hjälpa honom att vinna valet och dessutom stjäla röster från oberoende kandidater som är skeptiska till den.
Opinionsundersökningar har visat att utredningen har starkast stöd bland demokratiska väljare.
Facebook i blåsväder
Facebook dominerar den digitala annonsmarknaden i USA. Efter det senaste presidentvalet uppmärksammades bland annat hur företaget Cambridge Analytica i hemlighet samlat in information om miljontals amerikaner i syfte att rikta politiska budskap mot dem på personnivå.
Medan Twitter nyligen satte stopp för all politisk annonsering har Facebook kritiserats för att fortsätta sälja det utan att faktagranska annonserna.