Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Suv från Toyota vinnare i krockrapport

Toyotas suvmodell Rav4 är vinnare i Folksams nya rapport om bilars krocksäkerhet, som bygger på analys av verkliga olyckor.
Men det är liten skillnad mellan de säkraste modellerna. Många av dem görs av Volvo eller tyska tillverkare.
Trafik • Publicerad 3 september 2019
Folksam har analyserat data om personskador vid mer än 200|000 tvåbilskrockar sedan 1994. Arkivbild.
Folksam har analyserat data om personskador vid mer än 200|000 tvåbilskrockar sedan 1994. Arkivbild.Foto: Johan Nilsson/TT

Folksams krockrapport, som publiceras för 18:e gången, har en särställning i forskningen om trafiksäkerhet eftersom den görs med data från verkliga olyckor. Skadeuppgifter från akutsjukvården ingår också.

Liksom tidigare upplagor visar årets rapport att skillnaden mellan de 324 granskade bilmodellerna är stor.

Annons

Toyotas suv Rav4 är 52 procent säkrare att åka i än medelbilen i undersökningen. Suvar och andra stora bilar ger generellt bättre skydd än småbilar, och nya modeller är i allmänhet bättre än äldre.

Volvo kan glädja sig åt att alla företagets modeller är mer än 40 procent säkrare än medelbilen, oavsett storleksklass.

Bland de minsta bilarna har framförallt Skoda Fabia, men även Ford Fiesta, de bästa resultaten.

I stora drag fortsätter bilar att bli allt säkrare. Risken för att omkomma, om bilen krockar, har minskat med nästan 90 procent sedan 1980-talet. Risken för invaliditet har minskat med 75 procent.

I framtiden kommer de största framstegen att göras med tekniska system som helt undviker eller mildrar kollisioner, tror Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

Micke Larsson/TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons