Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

SOS larmades en halvtimme efter tågolycka

Det dröjde 27 minuter innan SOS Alarm larmades efter tågkrocken vid Knutpunkten i Helsingborg i februari.
Enligt Trafikverkets rutiner ska trafikledningen slå larm direkt.
Olyckor • Publicerad 6 september 2019
Efter tågkollisionen på Knutpunkten i Helsingborg i februari larmades SOS Alarm först efter 27 minuter. Arkivbild.
Efter tågkollisionen på Knutpunkten i Helsingborg i februari larmades SOS Alarm först efter 27 minuter. Arkivbild.Foto: Andreas Hillergren/TT

Nu skedde det först efter att den olyckplatsansvarige kommit till platsen, rapporterar .

Trafikverkets presschef Bengt Olsson säger till tv-stationen att fördröjningen berodde på ett mänskligt misstag.

Annons

– Men det är inte okej och det tar vi till oss.

Ombord på det ena tåget fanns 155 passagerare. Efteråt klagade flera på nack- och ryggsmärtor, enligt räddningstjänsten, men ingen fick allvarliga skador.

Krocken skedde i relativt låg hastighet, då det ena tåget åkte in i det andra där två spår går ihop. Enligt Trafikverkets olycksrapport hade tågpersonalen en splittrad bild av olyckans omfattning och eventuellt skadeläge.

Olyckan föregicks av att ett av tågen kört mot en stoppsignal och det var bara sekunder ifrån en långt allvarligare olycka i form av en frontalkollision, vilket tidigare rapporterat.

– Det var ju folk i tåget som stod upp och var redo att gå av så det kunde ha blivit en riktig katastrof om det hade blivit en frontalkrock. Nu touchade tågen bara i varandra, har Peter Kullberg, en av utredarna, tidigare sagt till tidningen.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons