Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Samtal om höghastighetsbanor kvar på perrong

Planerna för samtal om att bygga nya höghastighetsbanor för tåg i Sverige är kvar på perrongen, med oklar avgångstid.
Politik • Publicerad 27 augusti 2019
Ska höghastighetstågen få upp farten även i Sverige? Bilden är från den tyska linjen München-Berlin.
Ska höghastighetstågen få upp farten även i Sverige? Bilden är från den tyska linjen München-Berlin.Foto: Martin Schutt/DPA/AP/TT

– Regeringen bereder frågan och jag är angelägen om att samtalen kommer igång igen. Och jag tänker bjuda in Moderaterna, oavsett vad de har sagt. Jag förutsätter ändå att de vill vara med, säger Eneroth till TT.

Just före midsommar meddelade M:s ekonomisk-politiska talesperson, Elisabeth Svantesson, att hennes parti hade bestämt sig för att inte delta i några återstartade samtal om höghastighetsbanor mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö, med stationer i mellanliggande städer som Nyköping, Jönköping, Borås och Värnamo. Banorna är för dyra, de tar för lång tid att bygga, tidsvinsterna är för små i förhållande till kostnaderna, enligt M. Bättre då att prioritera välfärd och satsningar på regional pendling, tyckte partiet.

Annons

Moderaterna vidhåller, enligt vad partiet uppger för TT, att man inte tänker delta i nya samtal. M tror inte att regeringen kan presentera en vettig finansiering.

Blir dyrt

Kostnaden för att bygga nya banor har beräknats till 230 miljarder.

Frågan har diskuterats länge. Alliansen hade banorna som profilfråga inför valet 2014, och sedan hade Eneroth samtal i gång med de borgerliga partierna fram till försommaren 2018. Då tog de paus i väntan på valet. I januari år förklarade Eneroth att det var bråttom att få igång dem igen, men än har inget hänt.

– Vi vill se till att vi har ett så bra underlag som möjligt, säger Eneroth, som tror sig kunna få ihop förutsättningar för en inbjudan igen.

– Det jäktar, säger han och framhåller att den så kallade Sverigeförhandlingens uppgörelser med kommuner och regioner, där dessa lovar bygga bostäder längs sträckorna och ordna med kollektivtrafik bland annat, riskerar att bli överspelade.

– Det skulle bli det största industriprojektet i modern tid i Sverige, säger Eneroth.

Stöd av C

Regeringen har i alla fall stöd av minst ett borgerligt parti, nämligen Centerpartiet.

Centerpartiets trafikpolitiske talesperson, Anders Åkesson, anser att Moderaterna har agerat oseriöst.

– Det är tragiskt om de avvisar dem utan att ens ha varit med och lyssnat, säger han.

Lars Larsson/TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons