Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Hashtaggen fyller tolv år

Nöje • Publicerad 22 augusti 2019
På fredagen har det gått tolv år sedan hashtaggen introducerades som symbol på Twitter. Arkivbild.
På fredagen har det gått tolv år sedan hashtaggen introducerades som symbol på Twitter. Arkivbild.Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Hashtaggen, så som den används i sociala medier, börjar närma sig tonåren. Den 23 augusti har tolv år passerat sedan symbolen introducerades som verktyg på Twitter av it-entreprenören Chris Messina, som kommit att kallas hashtaggens skapare. Symbolen, #, hade förvisso använts i olika sammanhang tidigare, men det var nu den fick stor spridning.

"Hur känner ni inför att använda # för grupper? Som i #barcamp", skrev Messina i ett på Twitter den 23 augusti 2007.

Annons

I dag används symbolen flitigt i sociala medier för att föra personer, intresserade av ett visst ämne, samman.

De hashtaggar som väckt störst engagemang på Twitter i Sverige 2019 är #FridaysForFuture och #klimatstrejk, enligt Twitter. Båda handlar om Greta Thunberg och den klimatrörelse hon skapat med sin skolstrejk.

Därefter hamnar #melfest och #mello, som användes flitigt under vintern och våren i samband med tävlingarna i Melodifestivalen.

Ett tredje ämne som engagerat är frihetsberövandet av hiphopstjärnan Asap Rocky, som i en dryg månad satt häktad i Stockholm efter en misshandel i slutet av juni. #JusticeForRocky, #FreeASAP och #FreeRocky användes flitigt under sommaren.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons