Hashtaggen fyller tolv år
Hashtaggen, så som den används i sociala medier, börjar närma sig tonåren. Den 23 augusti har tolv år passerat sedan symbolen introducerades som verktyg på Twitter av it-entreprenören Chris Messina, som kommit att kallas hashtaggens skapare. Symbolen, #, hade förvisso använts i olika sammanhang tidigare, men det var nu den fick stor spridning.
"Hur känner ni inför att använda # för grupper? Som i #barcamp", skrev Messina i ett på Twitter den 23 augusti 2007.
I dag används symbolen flitigt i sociala medier för att föra personer, intresserade av ett visst ämne, samman.
De hashtaggar som väckt störst engagemang på Twitter i Sverige 2019 är #FridaysForFuture och #klimatstrejk, enligt Twitter. Båda handlar om Greta Thunberg och den klimatrörelse hon skapat med sin skolstrejk.
Därefter hamnar #melfest och #mello, som användes flitigt under vintern och våren i samband med tävlingarna i Melodifestivalen.
Ett tredje ämne som engagerat är frihetsberövandet av hiphopstjärnan Asap Rocky, som i en dryg månad satt häktad i Stockholm efter en misshandel i slutet av juni. #JusticeForRocky, #FreeASAP och #FreeRocky användes flitigt under sommaren.