Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Nättrabybor blir klimatpiloter

Efterlyses: 15 hushåll i Nättraby som vill vara med i ett pilotprojekt.
Utmaningen: Att få ihop livspusslet samtidigt som man minskar sitt bilåkande.
Nättraby • Publicerad 10 maj 2019 • Uppdaterad 29 augusti 2019
Camilla Engdahl är klimat- och energistrateg på länsstyrelsen och kontaktperson för de 15 Nättrabyfamiljer som ska inspireras att bli mer klimatsmarta.
Camilla Engdahl är klimat- och energistrateg på länsstyrelsen och kontaktperson för de 15 Nättrabyfamiljer som ska inspireras att bli mer klimatsmarta.Foto: Kerstin Porshed

De flesta känner till transporternas negativa påverkan på klimatet. Ändå väljer vi ofta bilen. Till jobbet och på fritiden.

Men även om Blekingetrafiken har ökat resandet med 13-16 procent de senaste fyra åren, räcker det inte om Sverige ska klara klimatmålet att 2030 ha minskat utsläppen med minst 70 procent jämfört med 2010 års nivå.

Annons

Som till exempel i Nättraby. Där är 72 procent bilförare – fastän kollektivtrafiken är väl utbyggd och Karlskrona ligger på cykelavstånd.

Och det var just dessa faktorer som fick projektledarna för ”Hållbar bilism” att rikta blickarna hit. Det pilotprojektet finansieras av Energimyndigheten och är ett samarbete mellan länsstyrelserna i Blekinge och Skåne samt Energikontor sydost med syftet att hjälpa folk att bli klimatsmartare.

Och intresset från Nättrabyborna är stort. Det kan Camilla Engdahl, klimat- och energistrateg i Karlskrona, intyga. Hon är länsstyrelsens kontaktperson för 15 familjer som ska ingå i projektet, från maj till november.

Under den tiden kommer gruppen att träffas utifrån tre huvudteman; cykling, samåkning och kollektivtrafik. Inom projektet kommer man också att testa olika saker, som till exempel ett gratis busskort och elcyklar. Den som blir klimatsmartast vinner ett pris.

Till den första informationsträffen kom inspiratören och småbarnspappan Daniel Hägerby som har löst sitt livspussel genom att resa med en strömlinjeformad och väderskyddad cykelbil med en snitthastighet på 40 kilometer i timmen.

För Daniel Hägerby svar det inga konstigheter att cykla de 13 mil mellan hemorten i Mönsterås och informationsmötet i  Nättraby.
För Daniel Hägerby svar det inga konstigheter att cykla de 13 mil mellan hemorten i Mönsterås och informationsmötet i Nättraby.Foto: Kerstin Porshed

Han har under sina år som cykelpendlare upptäckt att den som låter bilen stå inte bara mår bättre psykiskt och fysiskt, man vinner även pengar och därmed tid.

– Och så är det faktiskt så att den som är klimatsmart får en helt annan status.

Hans råd är detsamma som Camilla Engdahls: Att inte se bilen som ett självklart val i alla situationer – vilket kan vara nog så svårt när den står på parkeringen och man ska skjutsa ungarna till förskolan innan jobbet.

– Vi har en massa val i vardagen och vi kan inte tänka på dem alla. De flesta sker med automatik. Men vissa val kan vi bestämma oss för att göra. Och när vi har gjort det kommer andra att följa med, säger Camilla Engdahl, som speciellt tänker på de där korta sträckorna när man slentrianmässigt tar bilen och där det i vissa fall ter sig lite märkligt. Som när man har sopsorterat och ska till återvinningsstationen.

– Då känns det ju inte längre bra att ta bilen dit.

Kerstin PorshedSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons