Sveriges unga muslimer efterlyser kunskap i debatten om islam

Karlskrona 2009-11-06 | Uppdaterad 2009-11-06

Okunnigt och helt grundlöst. Det är Sveriges unga muslimers omdöme om Helene Sturefelts debattartikel om islam.
– Underlaget är väldigt svagt, säger Mohammed Amin Kharraki.

LäS MER

Som ordförande i Sveriges unga muslimer är det vardagsmat för Mohammed Amin Kharraki att få sin religion ifrågasatt. Men trots att många av dem han möter inte kan så mycket om islam är det sällan han möts av den okunnighet som han tycker att Helene Sturefelts artikel vittnar om.
– Underlaget är väldigt svagt, med konstiga förklaringar och tolkningar. Hon hänvisar till exempel till Åke Ohlmarks översättning av koranen. Varför tar hon inte Knut Bergströms, som är den som används?
Enligt Helene Sturefelt skrev hon artikeln för att få igång en dialog och debatt om islam. Den debatten finns redan, om man får tro Mohammed Amin Kharraki.
– Det pågår en intressant diskussion. Men hon är inte där, alls. Hon saknar den teologiska kunskapen. Hon hade lika gärna kunnat klippa och klistra från en rasistisk hemsida, säger han.



Kommentarer

  • Misstro

    Det råder tydligen inte någon direkt konsensus inom islam att apostasi, att lämna Islam,
    alltid ska straffas med döden men vad jag förstår så håller de fyra största rättskolorna inom Sunni och en inom Shia med om att så skall ske.

    Fast det står ingenstans direkt uttalat i Koranen att apostasi SKALL bestraffas med döden, även om det sägs att Gud/Allah avskyr denna företeelse.
    Apostasi behandlas i följande verser: 3:72, 3:90, 4:137, 5:54 och 16:106 och där fastslås det att Gud/Allah kommer bestraffa och avvisa apostiter men enbart efter döden.
    Inte heller i hadithsamlingarna står det något klart och uttryckligt att apostasi bör straffas med döden medens individen är i livet.

    Skall de allvarliga problem som Sturefeld pekar på, om förföljelser av muslimer som lämnat Islam och konverterat till annan religion, återigen bara hänvisas till något som är kulturellt betingat eller bara utförs av muslimer som har en egen snedvriden tolkning av Islam?

    Som vanligt när muslimska företrädare svarar så kommer det aldrig ut något konkret eller relevant svar på kritiken utan bara svepande formuleringar och raljeranden om folks okunnighet om Islam.

    Upplys oss då alla vi okunniga så vi slipper misstro er hela tiden.


  • Varför anser sig Mohammed ha rätt?

    Varför kan inte Mohammed konkretisera sin kritik?
    Han borde punkt för punkt pekat på det som han anser felaktiga påståenden som Helene tagit upp och sedan hänvisat till vad som står i koranen. Då hade vi kunnat se vad som är rätt eller fel.
    Men naturligtvis kan han inte motbevisa Helene.
    Typiskt är däremot att han hänvisar till en rasistisk hemsida. Men mest typiskt är att han inte vill diskutera det hela. Tonen är som vanligt: "taggarna ut"


  • Vilka "vi" Gunnar?

    Vilka är "vi" som du refererar till? Inte är det jag i alla fall, jag misstror inte muslimer, lika lite som jag misstror judar, kristna och allt annat som man vill kalla sig.
    Däremot misstror jag folk som utnyttjar religion för egen vinning och de som inte kan acceptera varandras olikheter, oavsett om det rör sig om religion, hudfärg, språk eller dialekt med mera.

    Jag kan för mitt liv inte förstå denna häxjakt på muslimer som skapats i vårt land. Är folk inte smartare än att man köper västvärldens (läs USA) propaganda mot den muslimska världen när man för tillfället ligger i krig med den? För guds/allahs skull! Det pågår krig på många ställen på grund av den okunskap och intolerans om varandras religioner. Är det den vägen vi vill vandra?

    Ni som ställer er bakom dessa försöka att driva ut islam ur vårt land, tyckte ni att det var en lika bra idé att försöka driva bort judendomen på 30-talet? Det är inte direkt långsökt att dra dessa paralleller när man hör era argument.

    För övrigt är jag inte troende för fem öre fast anser trots detta att alla människor bör för tro på det de vill, om man nu väljer att tro istället för att veta.

    Mitt sista tips till er inskränkta individer i Blekinge, res ut i världen, se er om och upplev något, sitt inte hemma och klaga vid köksbordet på något som ni inte vet något om. Ni hade mått bra av att få se lite andra kulturer. För vad har vi för kultur egentligen som ni Sverigedemokrater vill behålla? Vad är egentligen ursvenskt i era ögon? Vad definierar en svensk?


  • Okunnigt och grundlöst? Verkligen?

    Det råder ingen tvekan om att islam har ett allvarligt trovärdighetsproblem. Ingenstans på jorden har islam kunnat kombineras med yttrande- och religionsfrihet. Upplys mig gärna, var finns det demokratiska, muslimska länder? Vi läser dagligen om terrorism i islams namn. Det spelar ingen roll om det är i Madrid, London, New York, Bombay, Islamabad, Tel Aviv eller Bagdad. Det finns så gott som alltid en koppling till islam. Diskutera detta, Mohammed Amin Kharraki, istället för att i vanlig ordning kalla islams kritiker för okunniga. Hur behandlas kvinnor i muslimska länder? Hur behandlas religiösa minoriteter?


  • Till Johan

    Nej, Johan von Reis, jag tycker inte paralellen med judeförföljelser på 30-talet håller. Om man ser hur världen ser ut idag är det ganska uppenbart att skepsisen mot islam är betydligt mer befogad än antisemitismen på 30-talet. Sverige håller på att förändras genom den stora invandringen. Man kan tycka vad man vill om det. Men klart är att många upplever detta som ett hot. Många upplever också islam som en odemokratisk rörelse. Att reflexmässigt kalla islams kritiker för "ni sverigedemokrater" är tusan så lågt. "Res runt i världen" skriver du. det har jag gjort. Jag har bott i mellanöstern. Jag har rest runt i delar av arabvärlden. Flera gånger. Jag träffade en hel del fantastiskt trevliga muslimer. Men min skepsis gentemot islam som rörelse blev inte mindre. Tvärt om. Om ett kristet land behandlat sina invånare på samma sätt som ledarna i Syrien, Libyen eller Saudiarabien behandlar sitt folk hade det blivit ett ramaskri. Men muslimska ledare får man tydligen inte kritisera.


  • Tar ej debatten

    Det frangår ju väldigt tydligt att Mohammed Amin Kharraki inta tar debatten utan gör som så många andra.Han skyller på rasism och tar ej avstånd ifrån ifrån islams mörka sidor.Vem har sagt att kristendomen ej gjort sig skyldig till hemska saker genom historien men att rättfärdiga islams hemskheter i nutid med det är ju bara väldigt pinsamt.


  • Religionsfrihet ska vi ha men..

    Johan von Reis skriver följande:"För övrigt är jag inte troende för fem öre fast anser trots detta att alla människor bör för tro på det de vill, om man nu väljer att tro istället för att veta"
    I detta har du helt rätt men nu är det ju så att just religionen islam påverkar negativt andra människor som har en annan religion.
    Ska vi andra acceptera en helt annan ordning i samhället som t.ex. särskild klädsel, särskilt bad, särskilt hälsande, särskild mat i skolor, särskild skolavslutning osv.
    Allt detta påverkar vårt samhälle och det är det som retar upp oss svenskar som inte vill styras av en religion som liksom inte passar in i vår kultur så länge den bedrivs på detta sätt som man vill ha det. Det är något annat i de länder där islam är huvudreligionen som även styr det politiska livet.


  • islam

    det är bara att följa dom svenska icke religiösa lagarna och låta dom religiösa flertusenåriga sagorna och myternas lagar läggas till historien.


  • Religionsfrihet ordagrant?

    Sverige är inte moget för en religionsdebatt. Svensk politik bör inte röra vid religiösa frågor. Lagar ska inte anpassas efter religion utan till normal etik och moral. Vad som står i bibeln och koranen är ovidkommande - det är ju bara böcker! All politisk debatt borde utgå från att det som står i dessa böcker är skrivet av männsikor för människor och inget annat- vilket ganska snabbt dödar debatten. Vem bryr sig- politiskt- om vad nån gubbe sa för 1500 - 2000 år sedan? Vad gud/Allah sägs säga hit och dit är ovidkommande idag. Människor är olika men samhället är lika för alla. Eller ska iallafall vara. Religioner får gärna finnas och bara för att man är religiös måste man inte stå för allt som står i böckerna. Finns mellanting, finns medelvägar. Känner kristna, känner en del muslimer, ett par hinduer nån katolik och vi har inga problem att umgås, diskutera och skratta tillsammans. Varför kan inte alla det?


  • Inskränkt ?

    @Johan von Reis

    ?För vad har vi för kultur egentligen som ni Sverigedemokrater vill behålla ??

    Nu är jag inte Sverigedemokrat, men ändå:
    Vi har en kultur som tydligen gör Sverige attraktivt i många flyktingars/asylanters ögon.
    Som gör att dessa föredrar denna framför det egna landets.
    Eller menar du att för varje somalier som kommer till Sverige så står det en svensk i Mogadischu och begär asyl ?

    Tjalle


  • Vad definierar en svensk?

    Brännvin, bidragsberoende, främlingsfientlighet.....


  • Koranens svårigheter

    Gunnar Bohman, ibland lönar det sig med studier inte bara innantilläsning.
    Att plocka en vers ur en Sura låter sig inte göras, man måste läsa hela Suran. Men här är de verser du lutar dig mot så får läsarna själv bedöma ditt inlägg.

    3:72
    Bland dem finnes sannerligen ett parti som förvränger tungan vid läsning av skriften, för att I skolen tänka, att det hör till skriften; de säga: ?Det kommer från Gud?, ehuru det icke kommer från Gud, och påbörda Gud lögn mot bättre vetande.

    3:90
    Det första tempel, som grundlades åt människorna, var sannerligen det, som finnes i Mekka, en välsignelse och en vägledning för all världen.

    4:137
    Förkunna de tvehågsna det hugnesamma budskapet, att dem väntar ett plågsamt straff!

    5:54
    Och döm mellan dem efter vad Gud nedsänt och rätta dig ej efter deras hugskott, utan tag dig till vara för dem, att de ej locka dig bort från något av vad Gud nedsänt till dig! Om de vända dig ryggen, så vet, att Gud blott vill hemsöka dem för någon sav deras synder! Ja, många av människorna är sannerligen ogudaktiga.

    18:106
    Dem, som ej tro på Guds tecken. Vägleder Gud förvisso icke; ja dem väntar ett plågsamt straff.
    Källa: KV Zetterstens översättning av Koranen


  • Till Peter

    Indonesien är det största muslimska landet i världen med sina 200 miljoner invånare. Ungefär 80% är muslimer och 15% katoliker. Resterande 5% är annat. I Indonesien var den tidiagre presidenten kvinna (Mrs, Megawati) och man har många kvinnor i ledande possitioner. I Sverige har man inte ens haft en kvinlig stadsminister ännu. Indonesien är demokratiskt och folket röstar fram sin president.


  • Lungt

    Och i Indonesien är det lugn och skönt ?!
    Skulle inte tro det


  • Till Anders

    Ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte är helt påläst när det gäller Indonesien. Men man behöver bara spendera 2,5 minuter på internet för att googla fram etniskt våld i Aceh (mångårigt inbördeskrig) och "human rights abuses" på Papua. Ligger inte Bali i Indonesien? Bomber, Al Qaida, 202 döda, etc etc...


  • Till Tommy Alm

    Du har helt rätt att man måste läsa Suror i en följd och det har jag också gjort och där inte kunnat finna något som skulle legitimera någon som lämnar islam skall dödas.
    Citerade bara av utrymmesskäl vissa utvalda.

    Problemet är att det finns flera översättningar som skiljer sig ordentligt åt. Jag glömde att hänvisa till min källa men den är godkänd av de flesta muslimer vilket inte din hänvisning lär vara.
    Jag har försökt i ärlighetens namn att läsa/studera de utgåvor som anses godkända av de flesta praktiserande muslimer, något annat vore mig helt främmande.

    Det skiljer sig en hel del som synes.

    3: 72. En del av dem som följer skriften säger, "Tro på det som sänts ner till de troende vid dagens början och avvisa det vid dagens slut; kanske ändrar de sig en dag.

    3:90. Vad gäller de som inte tror efter att ha varit troende, och som därefter faller djupare ner i otro, kommer ångern inte att godtas; de tillhör de verkligt avvikande.

    3:91. En hel jord av guld kommer inte att godtas från någon av de som inte tror, som dör som icke troende, även om en sådan lösen var möjlig. De har ådragit sig ett smärtsamt straff; det kommer inte att finnas någon som hjälper dem.

    4:137. Vad gäller de som tror, som därefter inte tror, som sedan tror, och därefter inte tror, och sedan faller djupare ner i otro, kommer GUD säkerligen inte att förlåta, ej heller kommer Han att vägleda dem på något sätt.

    5:54. O ni som tror, om ni återgår från er religion, kommer GUD att ersätta er med människor som Han älskar och som älskar Honom. De kommer att vara snälla med de troende, hårda mot de icke troende, och kommer att sträva för GUDs sak utan rädsla för något klander. Sådan är GUDs välsignelse; Han ger den till vem Han vill. GUD är Rik, Allvetande.

    16: 106. De som inte tror på GUD, efter att ha uppnått tro, som sedan nöjer sig helt med att inte tro, har ådragit sig vrede från GUD. De enda som kan förlåtas är de som tvingas erkänna otro medan deras hjärtan är fulla av tro.*
    *16:106 Guds visdom fastställer att om någon håller en pistol mot ditt huvud och beordrar dig att säga att du inte tror på Gud, får du bevilja honom hans önskan. Det är vad hjärtat hyser som räknas.

    (Källa: Översatt från "Quran, The Final Testament", översatt från Orginalet av Rashad Khalifa Ph.D. )


  • Peter..Peter...

    Denna diskutionen handlar om Islam..eller?. Inget av de problemen du nämnde, förutom bomberna på Bali, har med Islam att göra. Det var inte Al Qaida som bombade på Bali utan en extremistgrupp som kallar sig för Jemaah Islamiyah, en grupp som dessutom grundades i Malaysia. På Bali är majoriteten Hinduer. Indoneserna själva är ungefär lika glada för dessa bomber som USA är för händelsen 9/11.


  • Korkar von Reis

    Johan von Reias inlägg förefaller rent korkat och svaret från Sveriges unga muslimer ger inga besked, som vanligt när det gäller muslimska organisationer hänvisas till rasism och hets mot folkgrupp. Jag har inget emot muslimer eller människor över huvud, men islam är en sorglig religion, brutal och kärlekslös, som jag inte vill se har något inflytande i Sverige


  • Tjalle

    En av våra kvinnliga ministrar klarade att uttrycka vad hon menar om den Svenska kulturen."Det är bra att vi har innvadrare med kutur" med detta menade hon att Svenskarna inte har någon egen.


  • Indonesien ?

    @Anders !
    Ja Indonesien är nog det bästa (?) exemplet på en muslimsk demokrati.
    Där kvinnor kommer in i viktiga positioner pga eget kunnande.

    Eller rättare sagt ?kommit?.
    För debatten om införandet av sharian i hela landet påverkar kvinnors rättigheter negativt.
    Utvecklingen i provinsen Aceh, där sharian redan är införd, visar att att islamsk lagstiftning används för att regulera och kontrollera kvinnors agerande och därmed utesluta dem från beslutsprocesserna.
    Det är f.ö. sedan september i Aceh lagstiftat att t.ex. äktenskapsbrott kan bestraffas med piskning eller stening.
    Demokrati ?

    Tjalle


  • Vi måste vara ödmjuka

    Gunnar Bohman, Du har helt rätt i att Koranen inte stöder något straff i livet för de muslimer som lämnar Islam.
    Jag är medveten om att min översättning av Koranen inte är speciellt bra.
    Problemen kring detta är två:
    Det finns ingen bra översättning från gamla skrivningar (jämför bibeln) och man kan i princip inte översätta arabiska till västerländska språk på ett begripligt sätt.
    Hela koranen är skriven på vers som inte går att överföra till moderna språk.
    En annan komplikation är att Mohammed var analfabet och inte har skrivit ett enda ord, skrifterna är nertecknade långt efter hans död.
    Samma problem har vi i kristendomen.
    Därför, det handlar om tro och inte vetande.
    Och jag anser att tro måste vara upp till var och en, man kan inte sätta sig till doms över vad människor skall tro på.
    Personligen tror jag inte på vare sig det ena eller andra men hyser stor respekt för både kristna och muslimska troende.
    Av vinningslystnad, maktbegär och politiska skäl finns det tyvärr många som utnyttjar den religiösa tron. Detta kan vi bara med varsam hand försöka rätta till. Att anklaga muslimskt troende, Livets ord, Leastadianer, Jehovas vittnen eller andra för att förfalska tron eller vantolka det sanna troendet leder ingenstans, Låt oss vara ödmjuka och låt oss försöka förstå och diskutera.


  • Muslimer

    Jag kan inte förstå att det är förvåning över att muslimer blir ifrågasatta ibland. För är det inte så att alla muslimer inte är terrorister och självmordsbombare, men att väldigt många av den gruppen är muslimer? Är det därför inte bättre att dom muslimer som finns i sverige gör allt för att ta avstånd från dessa grupper. I stället kommer det oförståeliga bortförklaringar.


  • I livet ?

    Citat Tommy:
    "Du har helt rätt i att Koranen inte stöder något straff i livet för de muslimer som lämnar Islam."

    Straff i livet ? När ska man annars straffas ?
    Eller antyder du indirekt att man, oh hemska tanke, får straffet i paradiset ???

    Varför är den rätta översättningen så viktig när koranen inte noterades direkt utan var memorerad i generationer innan en formodligen lite från originalet förvanskad version skrevs ner ??

    "Personligen tror jag inte på vare sig det ena eller andra men hyser stor respekt för både kristna och muslimska troende."
    Hur yttrar sig din respekt ? Respekterar du alla tokigheter ?
    Jag har religiösa släktingar i Småland som anser att det är ogudaktigt för kvinnor att bära långbyxor ???

    Tjalle


  • och en sak till Anders

    Jemaah Islamiyah har sina rötter i en indonesisk rörelse. Grundades av indonesier. Att de befann sig på flykt i Malaysia gör inte Jemaah Islamiyah till en malaysisk rörelse. Ledaren Abu Bakar Bashir är indonesier och personerna som utförde attentatet på Bali är indonesier (Riduan Isamuddin, Huda bin Abdul Haq, Amrozi bin Nurhasyim med flera). Att dessa indonesiska muslimer spränger sina bomber på hinduistiska Bali gör ju bara indonesiens religiösa motsättningar än tydligare. Men det är klart, konflikterna i Indonesien har ju inte med islam att göra....


  • Anders Anders...

    VARENDA GÅNG någon påpekar brister i muslimska länder så svarar islams tillskyndare med att det inte är islams fel. Varenda gång. Men, om jag förstår dig rätt menar du att situationen i Aceh INTE har med islam att göra? Tjalle har redan nämnt de nya sharialagarna, men det tål att upprepas. Här är från sr.se:
    "Den indonesiska provinsen Aceh har beslutat om en ny strafflag som påbjuder att äktenskapsbrott ska straffas med stening. Lagen skärper också straffen med upp till 100 piskrapp för våldtäkt, alkoholkonsumtion, homosexualitet och deltagande i spel."
    Införande av sharia-lagar har inget med islam att göra?


  • SV: Von Reis


    Sluta peta finger och kalla folk för Sverigedemokrater i samma andetag som man använder ordet rasist. Man måste vara extremt dum om man tycker det är positivt att i ett land som Sverige som en gång i tiden kunde kalla sig solidariskt och fritt, nuförtiden tycker det är okej med att stötta en religiös åskådning som trots idoga försök att verka vara rumsrent och förstående i själva verket helst vill rasera vårt sätt att leva. Personligen tycker jag det är snudd på landsförräderi att kalla folk som inte vill gå med på detta för rasister. Kanske är felet till dagens politik att vi inte tvingats försvara vårt land och vårt sätt att leva på samma sätt som Norge, Danmark och Finland tvingats göra.
    T.ex. hade Finland under 1917 agerat med svensk struts mentalitet hade de knappast varit fria och ett enat folk idag.


  • Lär er!

    Föfärligt nog verkar svaret mest som ett erkännande! Tragiskt!

    "Hon saknar den teologiska kunskapen. Hon hade lika gärna kunnat klippa och klistra från en rasistisk hemsida, säger han."

    Angrepp är bästa försvaret (?):
    1. Han förlöjligar henne genom hennes okunskap trots hon argumenterar mer än han.
    2. Han kallar henne rasist! Ganska häftig överdrift men den fungerar forfarande. I detta fall som i så många andra går det ut på att döda diskussionen, men tyvärr börjar detta ord snart utslitet. Tänk ifall det kommer en riktig rasist vad säger ni då? Hoppas denna kommentar bara kom till av en groda i intervjun annars är det tragiskt....


  • Är det vi svenskar som ska lära om?

    Hur skulle det vara om de muslimer som tagit sig hit insåg att det är deras sak att lära sig vad och hur det svenska samhällets lagar och regler innebär och fungerar!

    Mer intresse nedlagt på det området och större vilja till anpassning efter de lagar, seder och bruk som är rådande i det här landet, är vad som krävs av muslimerna i Sverige! De är inte i position att kräva något av oss. I alla fall inte än på 100 år!

    För min del vill jag inte veta ett skvatt mer om vare sig Allah eller Koranen än vad jag redan inte kunnat undgå att få mig iproppad. (Jag blev överöst med tillräckligt mycket av
    vårt eget religiösa trams i barndomen.) Och eftersom jag, tack och lov, inte befinner mig i ett muslimskt land utan här, i mitt eget hemland, behöver jag inte anpassa mig till något främmande lands lagar och regler, seder och bruk!


    Alla här i västvärlden kan emellertid utöva sin tro och tillbedja vilka fantasifigurer de vill! Muslimerna också.

    Här i Sverige befinner vi oss på 2000-talet numera, och vi har för flera hundra år sen lärt oss skilja på gamla gudasagor och den tid och verklighet vi befinner oss i. Vi tänker inte på någons uppmaning heller återgå till nån gammal medeltida föreställningsvärld från vare sig arabvärlden eller västvärlden! Även om det vore möjligt! Vilket det inte är.

    För det man en gång förstått kan man aldrig bara bestämma sig för att man inte vet.


Vattenläckan på Aspö reparerad

Karlskrona [Uppdaterad i dag 15:32]

Vattenläckan på Aspö är reparerad och alla ska ha fått tillbaka normalt tryck i ledningarna.


Döda svenskarna kommer från Stockholm

Karlskrona [Uppdaterad 2010-02-07]

Två svenska officerare och en lokalanställd tolk dödades i Afghanistan när deras fotpatrull besköts i ett oroligt område på söndagen.
Ytterligare en svensk soldat skottskadades och vårdas på sjukhus.
– Det är en tung dag. Mina tankar går till de anhöriga, till familjer som har förlorat sina söner, flickvänner som har förlorat sin älskade och kamrater som har förlorat sina kolleger, säger överbefälhavare Sverker Göranson.
Fotpatrullen besköts med handeldvapen klockan 11.03 svensk tid. I attacken dödades den 31-årige löjtnanten Gunnar Andersson från Stockholm och den 28-årige kaptenen Johan Palmlöv från Sundbyberg. Den skadade, en 21-årig soldat som också är från Stockholmsområdet, sköts i foten och vårdas på sjukhus. Även en lokalanställd tolk dödades.
Stämningen i förbandet beskrevs som samlad. Fokus ligger på att vidta "korrekta åtgärder", säger arméinspektören generalmajor Berndt Grundevik. Förberedelser pågick också för att ta hem de döda. En undersökning har tillsatts för att utreda söndagens attack.
Den inträffade 35 kilometer väster om svenska högkvarteret i Mazar-i-Sharif. I samma område gjorde svenska och finska soldater ett tillslag i veckan med fyra gripna och beslag av narkotika och sprängämnen. I området dödades även en lokalanställd tolk i november och fem svenskar skadades.
TT: Är det lämpligt med fotpatruller i ett sådant område?
– Det är chefen på plats som avgör vilka uppgifter som ska lösas och hur de ska lösas, svarar Grundevik.
Han hänvisar till att utredningen får visa hur allt gått till.
Vid attacken i november tog det hela två timmar innan amerikanska helikoptrar hämtade de skadade.
TT: Hur lång tid tog det nu?
– Jag har inte de detaljerna just nu, svarar Grundevik.
Grundevik uppger dock att en fältambulans fanns med patrullen.
– Samtliga fick mycket snabbt vård.
Attacken skedde när svenskarna befann sig i en by, uppger afghanske journalisten Enayat Najafizada i Mazar-i-Sharif.
– Det var talibanerna, inte kriminella, som låg bakom attacken. Kriminella skulle inte våga attackera en Isafpatrull, säger Najafizada till TT.
– Säkerhetstjänsten har påbörjat en utredning. De ska ta reda på vilka personer som låg bakom attacken, och ta itu med dem, säger han.
Enayat ringde på TT:s begäran upp en släkting i säkerhetstjänsten NDS, som lämnade uppgifterna.
Försvarsmakten hävdar dock att man ännu inte vet vilka motståndarna är.
Försvarsminister Sten Tolgfors (M) vill inte uttala sig om att svenska insatsen i Afghanistan ifrågasätts. Men han säger att den har brett stöd:
– Det är sex partier i riksdagen som står bakom insatsen på den nivån som den ligger på. Jag tror också att den debatt som vi haft det senaste halvåret har bidragit till att förklara insatsen för svenska folket.
Vänsterpartiet är enda parti som motsatt sig insatsen. Partiledaren Lars Ohly säger att söndagens dödsfall är oerhört tragiska. Men han tänker inte ta dem som intäkt för partiets krav att lämna Afghanistan.
– Däremot menar jag att säkerhetsproblemen i Afghanistan blivit värre och att den militära insatsen inte har förmått att lösa dem.
Läs mer


Trafikolycka i Allatorp

Karlskrona [Uppdaterad 2010-02-07]


Läs mer


huvudnyheter just nu

Sverige röstade ja till köttklister

Mat & Dryck [Uppdaterad i dag 13:59]

Trombin, ett nytt så kallat köttklister, är på väg mot godkännande inom EU. Sverige har röstat ja till produkten, som tillverkas av blod från ko eller gris. Läs mer

 

E-ämnen, konserveringsmedel och nu köttklister

Bryr du dig om vad du köper för mat?

Visa resultat




Vattenläckan på Aspö reparerad

Karlskrona [Uppdaterad i dag 15:32]

Vattenläckan på Aspö är reparerad och alla ska ha fått tillbaka normalt tryck i ledningarna.


Tjänstgörande webbredaktör

Har du hört någonting som vi borde skriva om? Tipsa oss!

Göran Lindh
goran.lindh@blt.se
Telefon: 0455-772 35



Blekinge

Läs även dagens BLT

Burras resväska är packad • Fler fristående Apotek • Dagens leende • Hjälten dog trots sin snabbhet • Dantes inferno som brutalt spel • Fåglarnas vårliga rop

Senaste nytt från Blekinge

Mediaspelaren

Se BLT.se:s alla tv-inslag

Så gott som varje dag hittar du färska webbtv-reportage från Blekinge på BLT.se. Här hittar du även våra bildspel, oftast med bilder som inte publicerats i papperstidningen.
Du kan även söka gamla tv-reportage och bildspel här.

reklam
logga
Logga
Bilen
Nissan King Cab Navara D/C -04
Rödmet 12.100 mil 137.500 kr (110.000 ex moms)
Logga
Bilen
Saab 9-5 LINEAR KOMBI 2,0t BP -07
Parchmentsilvermet 6.430 mil 169.000 kr
Logga
Bilen
Opel Meriva Enjoy 1.6 Easytronic 105hk -07
Stålgrå metallic 4.700 mil 114.900 kr
Logga
Bilen
Suzuki Grand Vitara 2,4 High Executive -10
Pearl nocture blue metallic 0 mil 276.800 kr (221.440 ex moms)

Kyrkokamrer
Torsås kyrkliga samfällighet söker kyrkokamrer.
Arrow LÄS MER
Inköpschef, strategisk inköpare samt operativ inköpare
Södra Procurement söker inköpschef, strategisk inköpare samt operativ inköpare.
Arrow LÄS MER
VD
Sölvesborgshem söker VD.
Arrow LÄS MER
Webbmaster
Enkla Elbolaget AB söker webbmaster.
Arrow LÄS MER
Elektriker/servicetekniker
BRANDAB söker elektriker/servicetekniker. Placering Karlskrona.
Arrow LÄS MER
Webbutvecklare
Meridium Kalmar AB söker webbutvecklare.
Arrow LÄS MER
Parkarbetare
Alfa Entreprenad söker parkarbetare. Placering Växjö.
Arrow LÄS MER
Parkarbetare
Olofströms Kraft AB söker parkarbetare.
Arrow LÄS MER
Privatrådgivare samt företagsrådgivare
Ölands Bank söker privatrådgivare samt företagsrådgivare.
Arrow LÄS MER

arrow SE ALLA JOBB (23 ST.)
Arrow ANNONSERA