Muslimerna i Karlskrona får lov att bygga moské

Sverigedemokraternas ledamot röstade ja av misstag

Karlskrona 2008-06-13

Karlskronas muslimer får bygga en moské i idrottshallen i Kungsmarken.
Sverigedemokratens ledamot i miljö- och byggnadsnämnden missade texten i bygglovsärendet och röstade ja.


Fredagsbön. Islamska kulturföreningen i Karlskrona samlar drygt 400 personer till fredagsbönen i Kungsmarken.

Islamska kulturföreningen har funnits i Karlskrona sedan 1991. I drygt fem år har de använt den gamla idrottshallen i Kungsmarken som sin mötesplats.
Nu får de köpa byggnaden och bygga om den till en riktig moské.
– Vi är jätteglada. När vi samlas till fredagsbönen kommer över 400 medlemmar och vid speciella högtider kan vi vara över 500 personer, säger imamen Abboud Sleiman.
Föreningen har växt kraftigt under se senare åren och behovet av en bra lokal för både kulturaktiviteter, bön och religiösa högtider är stort.
– Dessutom har vi många aktiviteter för barn och unga. Nu ska vi diskutera detta i styrelsen och börja samla ihop pengar för att kunna köpa fastigheten, säger Abboud Sleiman.
Miljö- och byggnadsnämnden klubbade planändringen utan reservationer från några partier. Inte ens Sverigedemokratens ledamot röstade emot.
– Det måste vara ett missförstånd. Vi har en klar linje mot moskéer i Sverige. Och det är stor skillnad mellan att ge muslimerna en vanlig samlingslokal och en moské, säger Richard Jomshof.
Han menar att ett eventuellt torn, en minaret, på byggnaden gör den stora skillnaden.
– Minareten är en stark politisk symbol för islam och den står i skarp kontrast till våra kristna värderingar. Muslimer kan inte skilja på religion och politik, säger Richard Jomshof.
Imamen Abboud Sleiman har hört Sverigedemokraternas tongångar många gånger förr och vill inte kommentera Jomshofs påhopp på islam.
– Vad spelar det för roll om vi kallar byggnaden för en samlingslokal eller en moské. Vi bedriver ju samma verksamhet här som vi alltid gjort, säger han.
I dag finns det inga pengar för att bygga minareten. Däremot hoppas imamen att insamlingen bland medlemmarna ska räcka till att renovera lokalen inuti.
BLT sökte sd-ledamoten i miljö-och byggnadsnämnden Per Björklund för en kommentar utan att lyckas få kontakt med honom.



Kommentarer

  • Inte vem som helst...

    Per Björklund är med i SDs nationella styrelse som partikassör, arbetsmarknadspolitisk talesman samt att han är energipolitisk talesman.

    Det är alltså inte vem som helst i SD som vill att moskéer ska få byggas i Sverige.

    Vad säger ni om det, ni 4000 personer i Karlskrona som röstat på SD? Att SD (förutom Jomshof)tycker som alla andra, att man inte kan förfölja människor efter vilken religion de har...?

    Bra, Björklund! Civilkurage är vad det kallas som du visade upp!


  • Bra.

    Grattis, och lycka till. Hoppas det ordnar sig med finansieringen. Mångfald berikar.


  • Gud vad roligt

    Religion bär man i sitt hjärta, den bor inte i byggnader utan i människor oavsett vilken religion man tillhör, men det är bra att man har riktiga lokaler i en församling. Jag tror att det är R.J.som inte kan skilja på religion och politik och inte muslimer ...så rädd som han är för allt som är annorlunda och främmande oavsett om det är en annan religion eller något annat...


  • Försäljning

    Vad är prislappen på byggnaden? skulle vara intressant å veta det! Ska man ge bort den elr blir det en riktig försäljning den här gången?


  • Engagerad politiker?

    Sd-ledamoten i miljö-och byggnadsnämnden Per Björklund verkar ju vara en klipsk kille...


  • Vem kan inte hålla isär?

    Jomshof säger:

    "Minareten är en stark politisk symbol för islam och den står i skarp kontrast till våra kristna värderingar." Sedan fortsätter han: "Muslimer kan inte skilja på religion och politik." Vem är det då som inte kan hålla isär religion och politik?

    Roligt, eller hur?


  • Fy för SD

    Det känns verkligen urtrist att behöva läsa Jomshofs åsikter i tidningen idag. Det känns som att han har skapat sin personlighet och skaffat sin utbildning på 1930-talet. Dammigt och ogenomtänkt! Bra dock att en moské kan byggas i Karlskrona. Utan att vara vetenskapligt kunnig i frågan känns det ändå som att det finns fler aktiva muslimer än kristna i Karlskrona, då är det väl inte mer än rätt att de också får möjlighet till lokaler och minareter de behöver. Hela landsbygden är ju full av mossiga kyrktorn, så en minaret kan väl knappast störa någon.


  • Hallå

    Inte så konstigt, många i det partiet som inte kan läsa. Det kan man ju fatta när man ser deras partiprogram. Borde inte finnas någon läskunnig som går på den skiten


  • värderingar

    "muslimer kan ej skilja religion och politik" " +"står i skarp kontrast med våra kristna värderingar"= Sverige demokraterna. Underbart! Vart går din skiljelinje Rickard mellan politik och reigion, i detta fallet kristendom? Vore kul med svar, för du har väl inte svårt att skilja på politik och kristendomen?


  • trevligt för dem

    Det var ju trevligt för dem.Frågan är om svenskar
    som är kristna skulle få en kyrka att gå till
    om de bosatte sig i ett muslimskt land.Men det
    hade väl varit för mycket begärt av oss som inte
    är lika mycket värda.


  • snälla lägg av

    vi kan ju byta namn på sverige me.


  • Komm3ntarer

    nu vaknar folket och minst ett hundratal kommentarer räknar jag med. 99 procent negativa.
    religionsfrihet räknar jag personligen med, och skattepengar från muslimer borde därför också gå till moskébyggen. william wallace


  • Jasså!!

    Tänk om de här människorna istället hade koncentrat sig på att integrera sig själva i samhället genom att lära sig läsa, skriva på svenska.. En böneplats innebär problem se bara Malmö med sina ras och religionmotsättningar och problem. En moské, minaret eller tempel= problem!!!


  • Inte chockad

    Jag blir inte chockad längre men det är det nog inte många som blir. I bland så undrar man om man bor i Sverige eller inte??
    Lär er svenska istället för att fördärva....


  • Minaret

    Jomshof behöver nog inte vara rädd för att det byggs en minaret på platsen eftersom det strider mot Plan och Bygglagens bestämmelser om att byggnad skall ?utformas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads-och landskapsbilden och till natur-och kulturvärdena på platsen. Dessutom ?skall byggnader ha en yttre form och färg som är estetiskt tilltalande, lämplig för byggnaderna som sådana och som ger en god helhetsverkan? (3 kap 1:a § PBL).
    Dessa bestämmelser känner varje ledamot och suppleant till i en byggnadsnämnd och det är fastställt i lagen och därför finns det ingen möjlighet att en minaret kan uppföras på denna platsen.


  • Man kan hjälpa många men inte alla.

    Jag trodde jag bodde i Sverige?
    Folk säger alltid "ta seden dit du kommer" Tycker ni att muslimerna har gjort det? Med könsstympning som enligt svearikes lag är olagligt, Slöja/burka, Halalslaktade djur, Islams kvinnosyn. När ska Svenskarna säga stopp?
    Tror ni att om vi åkte till ett muslimskland, tror ni att vi skulle få bygga en kyrka där då? Om ví var en minioritet kristna? Tror ni att vi skulle få gå utamför dörren utan slöja? nej vi skulle vara TVUNGNA att ta seden dit vi kommer. Men varför gäller inte samma regler här?
    Så trött på Sverige och vår alldeles för generösa invandrapolitik. Man kan hjälpa många men inte alla.


  • Imponerad!

    Som någon sa tidigare, starkt av Per Björklund att visa kurage i detta läget. Det är nog mer än vad vi kommer få se på tisdag nästa vecka när våra utsedda ska rösta om FRA-lagen.

    Tack Per!


  • Helt rätt

    Självklart ska de få bygga vad de vill för sina egna pengar.

    Dock kan jag tycka att det är lite tragiskt att de prioriterar ett moskébygge före en massa andra saker som borde vara viktigare att lägga pengar på.

    William Wallace, varför skulle skattepengar bekosta detta? Jag antar att du isåfall menar att de bör betala någon slags kyrkoskatt, för den vanliga kommunala skatten ska definitivt inte gå till några religiösa aktiviteter. Precis som pengarna inte ska gå till svenska kyrkan eller någon annan religiös rörelse.


  • Sverige islamiseras allt snabbare

    Sverige kommer att styras av muslimer om 50 år om inget görs för att stoppa massinvandringen från muslimska länder. Undrar ifall de som är för ett moskébygge har funderat på den snabba islamiseringen som skett i t.ex. Malmö där griskött inte längre serveras. Det svenska kulturarvet skall hela tiden anpassa sig till främmande värderingar. Att Björklund nu röstade ja är ju bara tragiskt. Han har gjort bort sig förr.


  • NÄR...

    ...ska daltandet ta slut ?????????
    Vi är i Sverige !!!!!!!!!!!


  • I linje med Sd's politik

    Vilket evigt gnällande från olika hörn. Detta handlade som sagt om att inreda en idrottshall för religiöst bruk, inte om att bygga stora kupoler och minareter.

    Sd Karlskrona har följt precis den politik de gick till val på. Sd är inte är emot någons grundläggande rättigheter, inte heller muslimers. Sd är emot en framväxt av traditionellt byggda moskéer i Sverige, men nekar inte muslimer mötesfrihet för att gemensamt utöva sin religion. Den som så önskar får väl söka sig till något extremparti som går emot grundläggande fri- och rättigheter.


  • 3 kap 1:a § PBL

    Ja du Lennart vad ska man säga? Din tolkning av 3 kap 1:a § PBL är egentligen inte värd att kommentera men ett förslag är att du sätter dig in i lagtexten och dess mål samt syfte innan du väljer att använda den som argument i den här frågan. I övrigt så får vi vänja oss vid att vår kultur förändras och förnyas vilket är positivt. De som kan sin historia vet att detta inte på något sätt är ett nytt fenomen i vare sig Sverige eller andra länder. Så jag säger: härligt med detta initiativ!


  • Citattecken

    Om det är någon som undrar varför det finns frågetecken i mitt ovanstående inlägg (Minaret) är att eftersom jag alltid först skriver i Word innan jag klistrar in i BLT så har tydligen citatteckneknet av någon konstig anledning ändrats till frågetecken. Detta kan nog BLT förklara. Man skall tydligen kolla noga innan man skickar.


  • BLT ljuger

    I rubriken: "Sverigedemokraternas ledamot röstade Ja av misstag". Längre ner: "BLT sökte sd-ledamoten i miljö-och byggnadsnämnden Per Björklund för en kommentar utan att lyckas få kontakt med honom." Hur vet då BLT att han röstat Ja av misstag? Han har ju i själva verket röstat helt i linje med den politik Sd gått till val på, d.v.s. för alla människors mötesfrihet.

    Hade det handlat om en moské i traditionellt utförande som t.ex. moskén på Ramberget i Göteborg, vilken Sd driver en intensiv kampanj emot, så hade det varit en annan femma, men detta handlar om att inrymma en idrottshall för religiös utövning. Den som vill stoppa sammankomster i största allmänhet önskar brott mot fri- och rättigheterna enligt grundlagen och FN-deklarationen och får söka sig till de extrema politiska alternativen.


  • Till

    Vi är i Sverige ja, och i Sverige råder religionsfrihet. Ska de inte få bygga så börja med att riva alla kyrkor och liknande.


  • Får man skriva om Kungsmarken

    För min del får man gärna bygga en moske om det dem vill ha. Människor är olika och har därför olika intressen. Så varför neka dem det. Ni får gärna bygga en för mig.Lycka till med bygget och det ska bli spännande att följa. Det kan vara vackert att se på. Ni som skriver negativa kommentarer bara akta er för den sure och vresige lille gubben på Kungsmarken som hotar folk. Han gillar tydligen inte att folk har åsikter om Kungsmarken. Jag har själv blivit hotad av honom för något som jag inte gjort och det var otäckt. Hade jag gjort detta så skulle det gå väldigt illa för mig och min familj. Alla andra andra människor på Kungsmarken är trevliga och vänliga men absolut inte honom.


  • Trams journalistik

    Det kan vara på sin plats att informera om att ordinarie ledamot Per Björklund inte var där i går, utan det var ersättaren som gick in, och han var tydligen inte uppmärksam nog.

    Men detta får givetvis inte BLTs läsare veta.

    Det framkommer heller ingenstans i texten att det endast rörde sig om en detaljplaneändring och inte ett färdigt bygglov. Detta för möjliggöra en eventuell försäljning av lokalen. Dessutom ska detaljplanen med stor sannolikhet ut på remiss.

    Gör om, gör rätt BLT!


  • Till Lennart.

    Förutom att kolla noga INNAN du skickar så bör du kopiera det du skrivit, eller klistrat in på BLT, för ibland funkar det inte att "kommentera" och du får skriva om ALLTIHOP igen !!!

    ( Jag vet detta av egen erfarenhet).


  • Ta seden dit man kommer- men vart är det man "kommer" då?

    Är så trött på det fördummande "ta seden dit man kommer" argumentet. Enkel logik, vi lever i ett mångkulturellt Sverige och allt som finns och pågår i vårt land är i samma definition svenskt. Svensk kultur, pyttsan, lycka till att reda ut det begreppet! Skulle det vara knätofsar, vikinga blot och slagsmål på logen då eller?


  • Men varför är då jomshof upprörd?

    Ni SD-anhängare som anser att det var rätt röstat av SD, svara på varför Jomshof då är upprörd. Vem i SD nationella styrelse är det som har rätt; Björklund eller Jomshof?


  • Sverige?

    Är det sverige jag lever i? Var man än läser så står det om moseker eller om invandrare rsom gnäller på oss svenskar för dom får inga jobb, eller dom får för lite pengar elle dom blir diskriminerade. Men passar det inte så åk hem!! vill dom ha en moske dom kan gå till, ja åk till ett muslim land! Vem ska betala denna? är det våra skatte pengar? då kan jag garantera att jag ska börja jobba svart, 1/3 av min lön ska inte gå till att bygga en moske, det ska ni ha jävligt klart för er


  • Katolska kyrkan..?

    Påven ska bannlysa alla biskopar som släpper fram kvinnliga präster. Katolska kyrkan är emot preventivmedel och ser mer än gärna att barn blir omskurna.

    När ska folk som "SD får min röst 2009" protestera mot katoliker? Och kräva att katolska kyrkor ska rivas?

    Gå du och rösta i EU-valet så blir nog allt bra för där kan ju SD påverka de latinska länderna där katolska kyrkan står sig stark.


  • Misstag

    Misstag kan vi alla göra, beträffande asylhanteringen så har sådana misstag pågått i 20 år.


  • Jomshof okunnig

    "Muslimer kan inte skilja på religion och politik, säger Richard Jomshof". Det är nog snarare så att Jomshof inte kan skilja på religion och politik när han drar alla världens muslimer över en kam och själv gör politik av religion. Jomshof är okunning om både politik och religion. Han är dessutom främlingsfientlig och har en vidrig människosyn där han tror sig vara bättre än andra.


  • Anti

    Jag vill inte att vi ska ha en moské i Karlskrona.


  • INgen religionsfrihet med SD

    "Vi har en klar linje mot moskéer i Sverige." Sverigedemokraterna är alltså emot religionsfrihet enligt Jomshof. Vill de även ta bort press- och yttrandefrihet? Rätten till föreningar? Vi ska alltså ha en av staten bestämd reliogion om SD får styra?!


  • Bort med religionen

    Jojo bara dra in mer religion i sverige. Räcker det inte med att vi har en brutal och diskriminerande religion i sverige utan nu ska ha en till? Religion skapar inget annat än problem och det gäller all religion. Snart kommer vi ha Islamska och Kristna ledare som bråkar som f*n och en j*vla massa mord och bombningar i gudarnas namn...Inget illa menat mot utlänningar men håll er religion borta medans fler ungdomar bojkottar svenska kyrkan, så ska vi se att allt blir bra.


  • Lagen måste ändras!

    Till "christian" vill jag bara säga att uppförande av en minaret strider helt klart mot den svenska lagen.
    En minaret är en typisk byggnad från de muslimska länderna och har inte med vår kultur att göra ett dugg, inte än i alla fall.
    Tyvärr är det så att politiker i byggnadsnämnder tolkar lagen precis som du efter eget intresse och därför finns det bl.a. en minaret uppförd i Malmö.
    Nej, vill man ha flera minareter här i landet måste lagen ändras.


  • " Svensken"

    ja du Svensken du har så rätt så rätt.... massinvandringen måste stoppas annars kan vi glömma Sverige för att det kommer att försvinna sakta men säkert. Vilket jag tycker är synd...


  • " Norda"

    Jag kan inte mer än hålla med Norda. Det du skrev var nog det bästa jag läst på länge. Det är nästan så att man börjar tro att människor börjar få upp ögonen !!!!! Ska bli kul att följa detta.....


  • Kommentarer

    Trött inflyttad:

    Det finns ingen motsägelse. Jomshof poängterar själv att det är skillnad på att ge muslimerna en samlingslokal och en traditionellt byggd moské med minaret.

    Marina:

    Nationstillhörighetsbegrepp (svenskt, japanskt, mexicanskt, o.s.v.) är inte absoluta och behöver inte redas ut för att ha en stor betydelse. Om alla världens länder blev mångkulturella och deras olika kulturer förnekades och utarmades liksom nu sker med den svenska, så skulle vi få en tråkig och likriktad värld.

    Ang. att blanda politik och religion, så blandas det överallt. Vi har ju t.e.x. kristdemokratiska partier välden över. Sverigedemokraterna döljer inte en sekund att de vill bejaka Sveriges kulturarv och kristna tradition. Muslimska samfund, predikanter och företrädare blandar däremot ständigt in politik (hat mot USA/Israel, särrättigheter för muslimer o.s.v.) under religiös förevändning, vilket är falsk marknadsföring av värsta sorten.


  • Religion trams

    Oavsett vilken så är religion bara trams och nånsens, (och då definitivt inget man bör rätta sina liv efter). Således bör väl ingen religion uppmuntras utan snarare bekämpas med kunskap och vetenskap. Och eftersom religion i huvudsak fortlever genom indoktrinering av barn från tidig ålder så borde man ju börja med att förhindra alla former av religiösa aktiviteter för barn (18-årsgräns). För vem kan på allvar välja att hålla på med sånt trams som vuxen?


  • Var är vi på väg?

    Vi är inte längre ett nordiskt svenskt land. Vi ska snart byta namn och våra svenska barn går väl snart till en moské på skolavslutningen och ber.Klart sverige är snälla och ta emot flyktingar och så. Men då ska dom gå efter våra lagar och religioner inte komma hit och tro att dom kan göra vad dom vill. Många är jättesnälla invandrare. Men nu har vi gått för långt. Rösta Sverige Demokraterna !


  • Vilka dumheter!

    Kommentar till "Trött inflyttad".
    Ja - nog verkar du trött, alltid! Du pratar nämligen fullkomligt i nattmössan. Varför dra in Katolska kyrkan i resonemanget, för det första? För det andra: genom ditt påstående att Katolska kyrkan mer än gärna ser att barn blir omskurna, gör du dig skyldig till spridande av lögn. Dina lösryckta anra påståenden är så dumma att de inte ens är värda en kommentar. Dock ett råd: läs på innan du yttrar dig och håll dig sedan till sak.


  • Hemskt att läsa.........

    Jag tror att det här är början till slutet för vårt fosterland.Det är bara en tidsfråga innan olika religiösa grupper börjar att bråka med varandra,och då kommer det inte att vara roligt att bo i Sverige.Allt man läser i tidningar om oroligheter utomlands kommer inom kort att ske här på hemmaplan.


  • Min röst går till...

    SD nästa val. Känns som dom är dom enda som har några vettiga åsikter om det här, även om jag inte håller med om alla.


  • Till SD får min röst 2009

    Ett muslimskt land har inte den demokrati som vi i Sverige har. Om du tar reda på vad demokrati innebär, så förstår du nog varför det är mer OK att bygga moskéer i Sverige, och varför det kan innebära svårigheter att bygga en svensk kyrka i ett muslimskt land. Antingen så är man för eller mot demokrati, och jag vågar gissa på att du vill nog gärna behålla vår demokrati.


  • tomma sverige

    Så länge ingen river en kyrka för en moske är väll det viktigaste...^^Nä btw vad spelar det för roll för detta "kristna folk", nä bygg mosker över allt, varför ska svenskar bry sig liksom, är inte precis att de har någon religonen som blir överkörd av den nya...


  • Självklart!

    Det är väl självklart att dom skall få bygga en moské. Tar vi emot 20-50 tusen troende muslimer varje år så är det väl helt självklart att dom skall ha en moské. Det enda som går att diskutera är väl ifall man skall ta emot så mycket folk, vad man vill med det och hur det skall fungera? Man måste alltid ha en plan och det gäller även i denna frågan. Det finns inget företag som överlever utan att anställa men det finns heller inget företag som överlever ifall man inte vet vad man skall använda de anställda till.


  • sluta

    ta in muslimer. Vill dom ha en mosle, flytta till ett sånt land då. Om vi ville ha en kyrka i ett muslimskt land tror ni vi fått det? Skit heller. Snart har dom tagit över vårt fosterland då du svensson i Karlskrona får du be på knä i moske eller få du handen avhuggen.


  • Begåvningsreserven...

    Med tanke på logiken i SD-anhängares resonemang kan man se en klar linje...

    Ang katolska kyrkan; det ni hävdar som är fördomar om ALLA muslimer kan projiceras på katoliker.

    Ang kyrkor i nordafrika och mellanöstern; det finns massor av dessa. Åk dit och se efter...

    Ang "svenska byggnader"; om moskéer ska förbjudas för att det bryter mot svenska byggnadskultur skulle inte Turning Torso, Globen eller något annat än röda stugor med vita knutar få byggas.

    Är ni verkligen så inskränkta att tro att ni är bäst i världen och resten av världen är helt omoraliska och dumma i huvudet?


  • 2010

    Riksdagsvalet i Sverige 2010 kommer att äga rum söndagen den 19 september 2010. Se till att rösta rätt då............


  • 20% av befolkningen

    Är man 500 personer så utgör man ju 20% av befolkningen i staden karlskrona. Hur tråkigt jag än må tycka att det är så måste ju dom också ha rättigheter. Har vi bjudit in dom till vårt land så måste ju dom också få göra det dom vill. Eller hur.


  • Siste man tar flaggan

    Vem betalar detta bygge? säkerligen vi icke muslimska svenskar!!!!


  • Jämnställdhet!

    Vad tycker halva Svenska befolkningen (kvinnor)om att ni blir portade till detta bygge. Utvecklingen har ju gått någolunda framåt med lagar som t.ex.att inte ens frisörer får ta olika taxor för män och kvinnor. osv.


  • SD väljare mindre begåvade!

    Att sd väljare är mindre begåvade har vi ett bevis för här, först så gör den förtroende valda stjärnan fel. Sen i läsarkommentarerna så påstår folk att det blir SD som dom ska rösta på 2009!?!? Valet är 2010, skärpning nu.


  • Äntligen

    Ny kan vi börja planera för det nya ländet. Tack för allt stöd och Jönshof tar vi hand om senare.


  • Frihet

    Vi har relegionsfrihet i Sverige. Alltså skall man tillåta muslimer att fritt utöva sin relegion.
    Vi har också ett förbud mot diskiminering. Alltså skall även kvinnor har rätt att delta i de aktiviteter som förrättas i moskén.
    Hoppas alla parter följer lagarna.


  • Svar till Masse

    Om du läser på lite så kan du t.ex. lära dig att kvinnor inte alls är portade från moskeér, de får vara i en annan del av byggnaden.


  • Bo är full?

    Skulle 500 personer vara 20% av karlskronas befolkning? Snarare 1% va?


  • grundskolebetyg ?

    Alltid samma sak när dessa frågorna dyker upp..

    Merparten av de iQ befriade kommentarerna här inne måste vara skrivna av folk utan ens grundskole kompetens.

    Lite samhällskunksap ?
    jädra bönder


  • Orange sten

    Måla en sten orange och ha det som en ny religion. Blir det mindre trams !

    Ta en öl och grilla för nu är det Sommar.

    Nubbe och sill till Midsommar är inte fel dock var det inget fel på maten i Pakistan heller.

    Tar man seden där man är löser det sig.


  • förhävas ej...

    Andreas , det är till att vara insatt, EU valet har vi 2009 så förhäv dig icke.


  • Till errol

    Oroa dig inte, Sverige står inte försvarslöst trots regeringens försök att ge bort vårt fosterland. De finns dom som är beredda att göra vad som krävs före vårt land går under för "mångkulturismen"!
    Det är var medborgares plikt att ersätta en ledning som korrumperar och försvagar vårt land!


  • sanslöst

    det kommer att sluta som i malmö och vi ser ju hur dom har det där....


  • Läsa mer?

    http://www.islamiska.org/s/sverige.htm


  • Tyskar går säkert bra

    Det blir lite svårt med sömnen när böneutroparen sätter igång. Annars har jag inget emot att var och en ska få utöva den religion dom tillhör.
    Med SD:s politik hör vi stöveltrampen förbud mot vissa att utöva sin religion det är äkta Högerpolitik från förr. Vad är nästa steg dom får inte skriva eller ge ut skrifter om islam då bränns det på bokbål eller hur har man tänkt.
    Nu är det islamister man inte gillar vad blir vilka fler folkgrupper gillar man inte romer kan jag tänka mej ligegr riigt till i SD:s värld. Tyskar lär däremot inte vara något problem.


  • Coolt

    Haha, det var ju lite skoj! Men bra!
    Vet inte om en moske? är mycket värre(eller bättre) än en kyrka. De kan vara rätt imponerande byggen.
    Glöm inte heller att Sverige sedan flera hundra år haft täta kontakter med både Bagdad och Konstantinopel.
    Jag är inte så förtjust i allt klockringande. Men det är vi ju vana vid.
    Sen tror jag väl knappt att det blir några bönerop över stan. Dock hade det ju definitivt satt Karlskrona på kartan...


  • Snart flyttar jag...

    Dom har ju sagt att dom ska ta över...


  • Debattkvalité

    Fullständigt meningslöst att skriva inlägg som mest eller enbart handlar om motståndarsidans intelligens och begåvning. Kom med argument om ni har några, annars håll tyst!

    Och Ali,
    Ett tips. Precisera vad du menar med "ta hand om", så folk inte i onödan tolkar det som att en muslim hotar folk.


  • Svar till Daniel

    Va bra att du tycker det är ok. Jag ska säga till frugan att hon får hålla till i källaren men inte här uppe..
    Tack för ditt heta tips.


  • Lär er mer...

    Alla svenskar bör lära sig mer om islam. Islam är inte bara en religion, utan det är också ett komplett politiskt samhällssystem.

    Religionsfriheten måste också handla om rätten att slippa att få religion prackad på sig!

    Man kan läsa och lära på bland annat fomi(punkt)nu.

    /FS


  • Höger resp vänster

    Diddel ett historiskt tillrättaläggande. Om du med stöveltramp men nassism dvs nationalsocialism, så handlar detta om socialism och ej högerpoitik.


  • Moske blir fin, fint!

    En moske är lika mycket ett inslag i den svenska kulturen som något annat. Jag går inte i Sv kyrkan och kommer inte att gå i mosken heller. Mitt enda råd till insändaren trött nyinflyttad- Gå och lägg dig!

    Ps. vad är det ni är så rädda för?


  • herregud

    ska detta fjanteriet aldrig ta slut vi hade aldrig fått en kyrka om det hade varit ombytta roller så sluta slösa våra skattepengar o sattsa på något vettigare tack för mej.


  • 11 september

    Är inte 11 september en anledning som det räcker att vara rädd för. Har inte alla Islamistiska terrordåd begåtts av ungdomar vilka undervisats i anslutning till mosker i Europa? Har inte Danmark idag liknande problem?


  • Ej demokratiskt...

    En moské har inget med svensk kultur att göra!

    Islam är en odemokratisk och politisk religion, där barn och kvinnor förtrycks!

    Det är dags att folk i Sverige läser på lite, så ni vet vad ni säger ja till hela tiden.

    Hitta många bra länkar här: Imittsverige.blogspot.com


  • Roger

    Roger läs på. Konstantinopel var en Grekisk stad innan Muslimerna tog över på 1400-talet.


  • Trångsynta karlskroniter

    Herregud! Idag skäms jag för att vara karlskronit. Uppriktigt! Ni lever i era perfekta liv, där det största problemet är om ni blir av med tv-sändningen under fotbolls EM. Ni har säkert haft en jobbig uppväxt med jätteproblem såsom utegångsförbud eller indragen veckopeng. Försök att se det hela i ett större perspektiv! Öppna ögonen!!! Uttrycket "Svensk" finns inte idag. ALLA som bor i det underbara landet Sverige är svensk. Sedan spelar det ingen roll om du är mörk, vit eller en smutsig arbetare. Jag kan inte förstå att folk har denna helt klart rasistiska uppfattningen som folk verkar ha. Ni pratar om att muslimer mer eller mindre indoktrinerar sin barn. Hur tror du att du har fått den synen på invandrare som du har? KAN det vara så att dina föräldrar och andra vuxna i din närhet har gett dig den uppfattningen? Är Du då bättre? Nej, jag välkomnar en öppnare syn på vad som är "svenskt". Tänk i ett större perspektiv. Världen sträcker sig längre än från Jämjö till Hasslö!


  • Kommentatorbombning?

    Varje gång en artikel handlar om SD så haglar kommentarerna. Såååå intressant är inte det partiet.
    Är det ingen mer än jag som börjar misstänka att SD kör telefonkedja och sen kommentatorbombar såna här artiklar?


  • Vad bra...

    Det är precis vad vi behöver här i karlskrona och sverige.. ni behöver inte oroa er för att ni ska betala för det. JAG SÄGER BARA BYGG FLERA FÖR DET KOMMER VI ATT BEHÖVA ;=)


  • jomshof kan besöka då

    va bra då kungsmarken få moske och kyrkan inte så långd varandra då kan sd komma på besök till båda, sd ni är välkomna


  • fy fan!

    Detta är det värsta jag har hört....Ingen moske i min stad


  • Per Björklund är ordinarie

    Per Björklund är ordinarie i nämnden men han var frånvarande och en oerfaren ersättare tillträdde.


  • Ynka 30

    Ynka 3 utsatta stackars barn borde inte vara något problem för en kommun av Karlskronas storlek att ta emot.
    Barnen behöver skolgång-skolor finns i kommunen.
    Hälsovård-sjukvårdsinrättningar finns i kommunen.
    Hjälp med boende och allmän omvård-Karlskrona är en välmående kommun med god ekonomi.
    Tyvärr kommer ofta motståndarna till flyktingmottagning till tals i insändare.
    Jag efterlyser att den stora tysta majoriteten som vill ha flyktingar i kommunen gör sig mer hörda.


  • Visa tolerans

    Det är helt i sin ordning att minoriteten muslimer i Karlskrona får en egen lokal att utöva sin religion i.
    På samma sätt som ursprungs svenskar har sin kyrka att gå i måste muslimerna kunna få ha sin moské att gå till.
    Muslimerna i Karlskrona orsakar inte några problem eller gör något större väsen av sig.
    Karlskronabor! Visa lite tolerans!


  • MOSKÈ

    Moské i karlskrona. Vi bor ju i sverige och här tycker jag man får anpassa sig till att vi är kristna. Helt ok att ni bor här men ni får ta skeden dit ni kommer. Ta av er hucklerna oxå. Moskébygge är ju rena vansinnet.


  • Felaktigheter

    Jan Johansson, som är ersättare och inte ordinarie ledamot i Miljö- och byggnadsnämnden, röstade inte ja till att "att man ska få bygga en moské" i Karlskrona, utan han röstade av misstag ja till en detaljplan om att göra om en idrottshall till en moské. Det är alltså inget bygglov.

    Han fick hoppa in med kort varsel och hade inte satt sig in i handlingarna. Sd har endast en ledamot (och en ersättare) i den nämnden. Det var uppenbarligen ett misstag, men nämnder är inte beslutsfattande, utan kommunfullmäktige fattar besluten, och där kommer Sverigedemokraterna med sina åtta mandat, troligen som enda parti, att rösta nej. Frågan är alltså långtifrån avgjord, och tvärtom har mediernas upphaussande gjort att sd nu kan nå till ännu fler i Karlskrona och Blekinge kommun med sina åsikter om moskéer och islam.

    För övrigt är Sverigedemokraterna endast emot fullskaliga moskéer, inte bönelokaler i vanliga, svenska eller neutrala byggnader. Se mer här:

    http://www.youtube.com/watch?v=-B6UYG5piBw

    Läs mer här:

    http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/2008/06/13/nej_till_moske_i_karlskrona
    http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/karlsson/2008/06/13/gastkronika_gabriellas_funderingar


  • relijon frihet

    sverige är den bästa land, för relijon frihet. vi muslimer jobbar och betala skatt som alla svenskar. jag vet att det är mycket fördommer om musliimer men vi är vänliga här i karlskrona vi har rätt till var relijon.


  • 4 mäns galenskap

    tänk vad ayatollah khomeini, saddam ,farah aydid och milosevic har gjort för sverige.Utan dem hade vi inte haft den här diskussionen.


  • ni ska skämmas

    det är klart att man ska ampassa sig men samtidigt ni ska återkalla ericsson och ABB från arabvärlden så ska vi se hur det går för svenska företag som i princip lever på dessa länder eller kanske de bodde också att sagt att ni har en annan tro så ni får packa och gå hem vi kan deala med andra som kanske uppskatta lite mer samt att ni kan frysa ihjäl om de stänger olje kranen.


  • Bolle

    Det är så fel för Sverige. Sveriges politiker sliker röven för muslimer. Svenkar är rädda för muslimer, därför svenksa myndigheterna låter allt de. Snart kungsmarken ska vara en islam republik med sina regler.


  • Saudi Arabien

    Det lär väl vara Saudi Arabien som betalar denna Moskén som alla andra Moskér i Sverige. Dom lär säkert skicka en rättrogen Iman som man gjort i dom andra fallen. Tro inte att dom lär sig svenska.


  • Muslimer=Inga problem

    Det är helt i sin ordning att minoriteten muslimer i Karlskrona får en egen lokal att utöva sin religion i.
    På samma sätt som ursprungs svenskar har sin kyrka att gå i måste muslimerna kunna få ha sin moské att gå till.
    Muslimerna i Karlskrona orsakar inte några problem eller gör något större väsen av sig.


  • Till Victor

    Du verkar rätt IQ befriad du med, varför jämställer du dumma människor med bönder, mat vill du väj ha?? Och skulle bönder vara dummare än andra människor, synd om dig tycker jag.Din ynkrygg


  • Sådana dummerjönsar

    "Muslimer kan inte skilja på religion och politik, säger Richard Jomshof."

    HA HA HA, ja du är för rolig i din dumhet,
    på sig själv känner man andra, HA HA HA


  • Sverige

    Problemet är inte vad som är svenskt eller inte utan vad som kommer att försvinna ,upphöra, vad svensk kultur kommer att vara i framtiden. Identiteten att vara "svensk".
    Sverige har alltid varit ett kristet land, inte muslimskt. "Religionsfrihet" är ett väldigt politiskt laddat ord i Muslimska länder för det excisterar inte, om du som kristen befinner dig i ett Muslimskt troende land är du en "otrogen", vare sig du vill eller inte.
    Dessa "medeltida" länder, muslimska länder, står stilla och får tyvärr sin vilja igenom i demokratiska, naiva länder.
    Jo, en sak, jag är inte Sverige demokrat. Jag är sosse och S V E N S K!!!!!


  • BS

    tänk vad ADOLF HITLER, JOSEF STALIN, POL POTT, Nicolae Ceausescu, Franco m fl. har påverkat människor genom enbart ett århundrade.
    Som "modern" människa i ett "modernt" samhälle borde dessa satans, rent ut sagt, fördomar eliminerats för x antal år sedan. Men nej så är ju så klart inte fallet. Vi lever kvar i föreställningen att Sveriges ursprungliga befolkning tillhör übermenschen, andra så kallade raser, hur man nu kan kalla det raser, är mindre värda än de nordiska och nordeuropeiska. Gud, vilken som helst, vad jag är trött på den här ointelligenta, föromdsfulla, idiotiska diskussionen.


  • Moske

    Vi vill inte ha någon Moské i Karlskrona eller i Sverige över huvud taget.
    Detta börjar bli en jobbig fråga, dags att svensken vaknar till liv, va lika aktiv som när det gäller fotboll.
    Finns det någon Svensk kyrka i Irak-Iran osv, NEJ
    Lena J


  • Till Lena

    Lena du är inte utbildad personen. Du känner inte muslimer från evropan. Du kan resa lite mer. Om du har inte pengar. ska jag betala till dig. Res till Sarajevo som ligger i Bosnien. Du har inte kunskapen i historien. Jag tycker synd om dig. Anna


  • Religion/Politik

    Många gör sig lustiga över att SD värnar svenska värderingar, formade av vår kristna historia, och ej önskar låta islam degenerera dessa. Vad är problemet?! Alla totalitära rörelser, vare sig det gäller islam, kommunism eller nazism, måste motarbetas. Tyvärr verkar SD vara ensamma i den svenska kampen mot islam.


  • Till Upplyst

    Ifall du är trött att bo i detta kanske du skall flytta till Irak eller Iran. Men det klart dom kommer varken att ta emot dig eller någon annan. Så är faktiskt de flesta länders flyktingpolitik.


  • Halal

    Det är väl bara att riva upp förbudet mot halalslakt (skäktning) också, vilket varit förbjudet i sverige sedan 1937 pga djurplågeri.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4ktning_%28slaktmetod%29

    PS halalkött går att köpa på t.ex. COOP, borde inte dom bojkottas...

    Varför inte införa slöja, tvångsgifte och sharia lagar även i sverige. Vi måste ju anpassa oss.


  • tro't den som vill

    Svenska värderingar innebär självklart att man värnar vår kristna tro som har en historia sedan landet bebyggdes efter istiden och de första nybyggarna byggde de första kyrkorna.
    Detta till skillnad från islam som invandrat från något obskyrt område vid östra Medelhavet.


  • Muslimska svärsöner

    Lika bra att ni vänjer er, ni alla som klankar på invandrare, dom är här för att stanna och se sina barn och barn-barn växa upp.
    Dom kommer på sikt att influera Karlskrona med mer av sina respektive kulturer, moskéer och tempel.
    Sett över hundra år kommer muslimska ynglingar att ta sig era döttrar som fruar och sälja sin frukt, laga sin pizza och bli en naturlig del av Karlskrona som ingen reagerar över.
    Precis som finska och polska invandrare gjorde på 50-60 talet och som ingen nu reagerar över att dom finns i landet.


  • Toppenbeslut

    Vi vill ha moské i Karlskrona. Det är en jättebra idé. Om vi hade velat utöva vår religion i ett annat land hade det särkert inte varit en lika inskränkt reaktion som synes här. Och förresten vad betyder en nation i vårt globaliserade tidevarv? För mig - ingenting! Däremot betyder religionsfrihet och respekt för alla människor mycket.


  • Underbart!

    Det här är helt underbart!

    Det visar dessutom hur inbitet dumma sd är! Är det minaretet som är det de är rädda för? Ha! Idioter är de allt!


  • Kul att läsa mest

    Jag har jobbat inom polisen ett antal år och jag vet själv att det finns många muslimer osv som är trevliga personer.
    Däremot så finns det också ett enormt stort antal muslimer som hatar sverige och klappar deras söner på axlarna om dom tex våldtar en "svensk hora".
    Det är dessa människor som ska ut ur landet, inte dom trevliga.
    Rättsystemet måste skärpas så inte alla bara släpps och gapskrattar där dom går där ifrån pga dom släpptes för tjejen hade kjol på sig.
    har hänt många gånger jag lovar.
    Och en moske som samlar mer där deras sverige hat ytterligare förstärks är bara dumt.
    Fast det roliga med denna artiklen är att det finns så många "experter" som citerar massa olika saker osv.
    Ursäkta ordvalet men ni vet inte ett skit om hur det ser ut i "fältet".
    Ni kanske har en kollega eller ser några trevliga muslimer på tv.
    verkligheten ser annorlunda ut.
    Och en annan sak ni så lärda och smarta och ni som skämms för att kallas svenskar och vad ni nu fjantar ner över tangentbordet inte tänker på (inte smart nog?) är att denna diskussionen är som att slänga bensin på eld och allt ni skriver här irriterar människor och gör så SD får ännu fler röster.
    Men det förstår väl alla "lärda" människor här?
    Men måste ändå tacka er löjliga skara, ni har gett oss på kontoret ett väldigt gott skratt :)


  • Ge er nu

    Seriöst alla "jätte klipska" som ni tror ni är.
    Vilket parti har inte gjort fel?
    hur går det för moderaterna som bara myglar själva?
    Reaktioner på själva artiklen.....skitlöjligt.
    då borde vi få en kyrka i typ iran då ju?
    eller?


  • Skärp er

    ärligt talat,

    vad är det här för struntprat, Sveriges tidigare kungar hade flera turkiska soldater i sin armé och den islamiska kulturen har influerat den svenska i många avseénden. Sluta vara dömande. Många muslimer bor på mitt område och de utgör ingen fara för allmänheten. Alla ni som har fördomar emot muslimer är oftast också människor som egentligen inte har någon vänskap med dem. Synd, muslimer som praktiserar sin tro är underbara människor! Besök er lokala moské och se det med era egna ögon.


  • Karlskronas första Moské

    Jag själv är etnisk svensk och konverterade till islam för några år sen. Så jag av tio tusentals etniska svenskar som konverterat tycker detta är bra att vi får en riktig moske. Har kikat på kommentarerna till detta moske bygge och jag ser att många "svenssons" är fortfarande rädda för det som är nytt och som verkar konstigt i deras ögon. Skillnaden mellan religionerna kristendomen och islam är inte tjockare än ett hårstrå. Medel svensken är för lat för att ta reda på fakta innan han/hon yttrar sig. Använd internet, köp boken Koranens budskap. Rickard J vet inget om religion det han syftar på är traditionen kristendomen i Sverige. Han säger att islam inte går ihop med Kristna värderingar. Men faktum är att islams värderingar är lika med Kristendomens om man läser bibeln. Men detta gör inte många Kristna. De flesta har en ovilja att följa sin egen religion. Detta gäller alla religioner.


  • Skaratta eller gråta?

    Känns att folk aldeles för lättvindigt blandar ihop religonen Islam med helt andra saker. Jag tycker att kvinnosynen i många länder är förfärlig på samma sätt som jag tycker barnabetare i Inden och Kina är helt galet. Men ni som klagar på denna moske och era skattepengar... kollar ni alla skor ni köper och undersöker att inte en stackars pojke suttit och slavat för några kronor för att göra dem?

    Islam som RELIGON är inte på något sätt farlig eller konstig. Och de islamska människor (svenskar och andra) som jag stött på har varit mycket respekterande i sitt sätt och attityd. Sedan finns det ALLTID rötägg och extremister.

    Själv känner jag mig inte direkt attraherad av någon religon. Men jag tycker inte att de skall motarbetas för det. En religon som går ut på att skada andra hade jag varit emot av andra orsaker. Men de som skriker om allah och spränger saker är extremister, sådana har det funnits av den kristna skolan också och de har varit bra galna de också ;)

    Ni som verkligen är kristna och läser bibeln och går i kyrka tror jag tar avstånd ifrån den ganska trångsynta bild många visar upp här. Det finns islamska länder där kristna viktiga platser ligger som kristna har fått fri tillgång till osv. Sedan har väll iofs en del extremister även försökt sikta in sig där också, men det är ju så extremister jobbar.

    Vakna upp nu och se att vi inte är så himla olika bara för att vi har lite olika kläder och kanske tror på lite olika saker. Lägg energin på att jobba mot de gemensama mål som vi ändå alla kan enas om som tex miljöhot osv. En moske i Kungsmarken är väll inte hela världen.

    Verkligen tråkigt att komma tillbaka till gamla hemstaden och se att tiden stått ganska stilla medans man var borta och lärde sig om hur världen faktiskt ser ut.


  • Svar Osman

    Du nämner att det skiljer ett hårstrå mellam islam och kristendom? Den ena religionen talar om kärlek till din nästa, den andra om att
    hata kristna och judar, t.o.m. mörda dem. Det är ju 100% motsatsförhållande! Snacka inte strunt! Mo var ju Anti-krist!


  • åk hem

    om dom nu lägtar så efter en moske kan dom ju åka hem istället


  • Svar Per Jonsson

    Sånna som dig kan man inte debattera med för som jag skrev i min tidigare kommentar har många svenskar för vana att uttala sig om något de inte vet något om. Du är en av dom. Du kommer med anklagelser i syfte att ebart motarbeta islam. Du har inte läst bibeln, och du har inte läst koranen. Gör det är du bussig. Var i koranen står det att vi ska mörda kristna och judar? Ge mig Kapitel och vers. Jag kan ge dig en av verserna som motbevisar dina anklagelser. Koranen 5:82 "Och du skall helt säkert finna att de som kommer dem närmast i vänskap av alla människor är de som säger "Vi är kristna"; det finns nämligen bland dem präster och ordensfolk, som sällan visar högmod."
    Jesus är Islams profet och sändebud också, skillnaden är bara att vi tror inte att han är gud och att han dog på korset. Bevisen för detta finner man i Bibeln och koranen givetvis. Även Mohammed nämns i bibeln om man går tillbaka till orginaltexterna som gamla och nya testamentet tolkar sig på. Tex när jesus berättar när "han ska komma" osv. Orden där har tolkats, bytts ut och förvrängts ur sin verkliga mening. Sedan så har Jesus själv har alldrig sagt att han är gud i nya testamentet. Ger du mig den versen där jesus personligen säger att han är gud så konverterar jag till kristendomen omedelbart :) Krista rörelser gillar att tolka bibelns och jesus ord. De förvränger honom som en man med gloria och kyrk musik omkring sig vart han än går.
    Han var faktist en rebellisk man som kunde försvara sig om han var tvungen. I bibeln kan man läsa när han tog en piska och piskade ut alla ur templen som judarna hade gjort om till casinon. Militant? ja. Återigen i bibeln kan man läsa när korsfästelsen närmade sig och jesus och hans lärjungars liv var i fara så beodrade jesus dom att köpa svärd. Detta tolkar många dagens kristna rörelser som ett symboliskt svärd, inget riktigt svärd. Alltså, Islam beordrar ingen att hata andra. Du läser vad du vill läsa.


  • zzZzzZZzzz

    "Den ena religionen talar om kärlek till din nästa, den andra om att
    hata kristna och judar, t.o.m. mörda dem. Det är ju 100% motsatsförhållande!"

    är precis detta jag pratade om :D... Extremister av ALLA typer skriker att alla möjliga skall dödas. Militanta faktioner som inte har med religon alls att göra spränger ändå bomber och har sig. Det finns som sagt alltid rötägg som inte kan hålla sin religon som något mellan sig själv och den man tror på utan tycker ALLA skall följa denna tro. Men DE är rötägg.

    Hur knepiga är inte kristna i Ryssland? Hotar och sticker polar i bilder av Madonna för hennes uppträdandes skull. http://www.aftonbladet.se/nojesliv/article436797.ab

    Tycker nog att alla skall ta några steg bakåt... ta några djupa andetag och inse att olika religoner (så länge man inte talar om radikala människor eller människor som vill pracka på andra sin religon) kan innebära lika stora skillnader mellan er och någon annan som vilka tv programm ni gillar titta på eller vad du gillar för mat. Det gör inte att ni är helt olika och okompatibla för det. Sedan har jag själv stött på folk som just vill att andra skall tro som dem och dessa orkar jag inte med. Men det är inte utifrån vilken religon de har utan pga deras sätt att vara. Majoriteten av dessa har faktiskt varit kristna. Gamla kompisar som hittat sin ening i kristendommen och sedan tycker att alla andra skall göra det också. Vakna upp och lev i verkligeheten för guds skull. Diskussionerna här är ju på sandlådenivå där folk skriker över att någon tog deras spade. Åk ut i världen! Upplev saker innan ni försöker kommentera saker med ert tunnelseende.

    p.s.
    Såg att det fanns en annan som skriver under med Daniel här också så ändrar mitt signum så vi inte blandas ihop.


  • Kommunister

    Det var en sak som kommunsiterna i Kina och Sovjet gjorde riktigt bra, man motarbetade relionen. Marx ansåg t.ex. att relion bara används bara för att styra massorna. Så rätt han hade, redan på 1800-talet.


  • Huga...

    Låt dom bygga sin moské, annars kanske vi blir kallade för rasister, och det vill vi ju inte... vi svenskar... vi som är det öppnaste folket i världen... och inte bryr oss om vad andra tycker..... eller? (ironi)


  • lev upp till erat tomma prat

    Alla ni som ojar er över muslimifieringen av Sverige och håller våra svenska, kristna värderingar så högt, var är ni på söndagar kl 10.00?


  • Röstar på SD

    Nu byter jag parti och röstar på SD i nästa val.


  • Örjan

    Det är rätta takter det Örjan bara rösta på SD du....


  • Sign

    "Ubermenschen"?????]
    Nej det är fråga om vad som gör att Sverige är Sverige??
    är Sverige ett Muslimskt religöst land?
    T.ex: Kan du äta griskött utan problem i Sverige??
    ( dumt exempel jag vet , men jag hårddrar det)
    Försöker du att få Bushmen ifrån Afrika att bo Stockholm på det sätt som de lever i Afrika kommer det inte att fungera för vi är olika kulturella bakgrunder, inte av "ubermenschen" anledningar , utan av sociala skäl.
    Vissa saker kan man inte blanda hur mycket man än vill,, som olja och vatten.....


  • Örjan

    Gör du det, det är du som får stå och skämmas iframtiden.


  • Välj bort det O-normala!

    Om vi nu måste välja bort det som är annorlunda och det som inte står för en vanlig och normal svensk modell. Då bör man väl först välja bort SD. För SD är det osvenskaste som finns! De är ju inte ens normalbegåvade själva och faller redan där utanför ?ramen? eller ?normen?.


  • Invandrare eller religion?

    Vänta lite nu. Islam är en Världsreligion där alla etniciteter är representerade. Det finns till och med Islänningar som är muslimer. Tror varken etniskt svenska muslimer slutar vara svenskar bara för att de är muslimer. Liksom Islam är inte ett folkslag, utan en tro. Känner till ett par svenskar som fortfarande äter sill och nypotatis på sommaren och hejar på sverige i fotboll.


  • Moske???

    Tror knappt det är sant? Skall vi betala för Mosken också? Förvånar mig inte om så är fallet! Ta seden dit ni kommer, eller flytta hem igen!

    Bengt Börjesson
    Ej SD
    men skattebetalare


  • Okunnighet om islam

    Märkligt att det finns så mycket okunskap om islam. Koranen uppmanar till hustrumisshandel (4:34) samtidigt som imamer över hela landet säger att koranen är guds ord, även detta stycke, och att det ska följas. Ni som försvarar islam, är det bra att en religion där kvinnomisshandel accpeteras sprids i Sverige? Samma sak gäller homofobi, antisemitism och våld mot ickemuslimer, allt har stöd i koranen


  • religion = ondo?

    Religion leder många gånger bara till problem!Det lockar fram det sämsta hos människorna.Tänk er en värld utan religion! Inget kvinnoförtyck, homofobi, självmordsbombare, korståg, häxbränningar, krig och massakrer. Inga hedersmord. Ingen som förtrycker andra genom att spela på människans största oro - är detta allt? Finns det liv efter döden? Läser man historia så de mest grymma personerna var ofta präster som utförde ren totyr - allt i guds namn! Så hur god är religion egentligen? Vi lever på 2000-talet - vetenskapens tid - och folk tror på en sagoberättelse som är förvanskad efter 100-tals år - det är inte klokt!Nej, ta och läs "Illusionen om gud av Richard Dawkins och vakna upp! Ni kommer att må mycket bättre och leva ett rikare liv!


  • kYRKOR FINNS I VÅRA LÄNDER.

    Att det ska va så svårt o ta del av oss muslimer.Vi är inte födda till att vara terrorister vilket ni inte heller e. Det finns al qaida det finns även I.R.A=KRISTNA TERRORISTER som krigar med en annan gren av samma religion nämns det någonsin nu mera. Jag personligen tycker detta e fint...Berika svrige med kultur..o för den delen om svenskarna vore lite mer kristna än vad de är i själva verket så skulle de aldrig uttrycka sig så här hatiskt....Ingen religion förespråkar hat bara kärlek..lev upp till religionen så ska ni se vilken fin värld vi kommer leva i...oavsätt


  • Det är bara rätt !

    det e bara bra att dom har fått den , alla människor har rätt att ha en rellion . men en sak dom borde skärpa sig på , dom borde följa SVERIGES LAGAR och tänka en gång till . sverige har oxå en rellion . eller hade . snart heter den inte *kristen* längre . snart heter de väll troende på allah eller något . jag ser sverige som en schack bräda , SVART VIT o der är hämstk


  • SD

    Jag har röstat tidigare på SD och tänker fortsätta med det, mina föräldrar och många vänner går samma väg efter år av förtroende till Sossarna som nu e slut.
    Vet du Daniel? Tycker du det är rätt att kvinnorna får sitta bakom ett skynke eller annan del när de ska be bara för att männen inte ska bli distraherade?


  • NÄÄÄ...

    Nej va trist tycker jag... Varför ska vi accepters så mycket? När jag var i Turkiet vill vår guide att jag skulle ha slöja för att jag var så blond... O inte fanns det någon svensk kyrka att gå till... Stäng gränserna nu för det va nog!!!


  • Ut med packet

    Jag har varit med och byggt upp Sverige. Min far var styrman, han sa den gången muslimerna kommer mtuill Sverige, tar det över allt, där är vi idag. Fram för sverigedemokraterna, varför tror Ni att vi pensionärer röstar på SVD


  • Bygg 10 mosker.

    Bygg 10 mosker i Blekinge, stäng sjukvården, slopa äldreboende, stäng 20 skolor till. Öppna Ättestupa igen. Fri invandring, slopa imigrasionsverket.Så blir alla lyckliga eller har jag fel ??


  • Flytt från muslimska religionen

    Jag kommer från Kosovo, muslim-albanska föräldrar. Jag måste letta ett nytt asyl-land. Kanske i mars. Där kan de inte ödeläga planeten.


Politisk vilja för snabbar bygge av motorväg

Karlskrona [Uppdaterad 2010-09-01]

Bygg ut snabbare, tyckte både moderata och socialdemokratiska riksdagsmännen från Blekinge, Annicka Engblom och Peter Jeppson om E 22.
Men på frågan om vägavgifter skilde svaren.
Läs mer

 

Ett tänkbart finansieringsalternativ för utbyggnaden av E 22 är vägtullar

Tycker du att det är ok med vägtullar?

Visa resultat




huvudnyheter just nu

Senaste nytt från Blekinge

Blekinge

Bara i dagens BLT

Fortfarande lätt att fuska med fakturor • Berguv släpptes ut i Ronneby Inget rent vatten på hela dagen • Åke har 195 olika motorsågar • Och mycket mer som du bara hittar i tidningen

Mediaspelaren

Bildspel och tv på BLT.se

Webb-tv från Blekinge och världen, sammandrag från fotboll eller hockey och bildspel hittar du här.

Nära & Kära

De ska segla jorden runt

Har du någonsin tänkt tanken att nu är det dags att bryta upp och göra något annat? Nu har du chansen att få följa oss, Fredrik Hultqvist och Mie Heintges, när vi gör just detta. Lördagen den 10 juli 2010 kastar vi loss och seglar ut på världshaven. Vårt första mål är att ta oss till Karibien sen får vi se vart resan tar vägen. Humöret och ekonomin får bestämma. Bilen är såld, lägenheten är uppsagd, så nu drar vi!

Nöje

Maids of Honour bloggar om sin skivinspelning

Hur går egentligen en skivinspelning till? Maids of Honour låter oss följa med in i studion när de spelar in sin skiva i Karlskrona.

logga
Logga
Bilen
Saab 9-3 1.8t BioPower, 175 hk -08
Laser red 11.614 mil 179.900 kr
Logga
Bilen
Lexus RX 400h -06
Silver 13.900 mil 289.000 kr
Logga
Bilen
Citroën BERLINGO SK 1,9D -02
Röd 16.500 mil 54.000 kr
Logga
Bilen
Ford Scorpio 2,9 12V HGV -95
Blåmetallic 20.500 mil 32.500 kr

Trough Life Support-ingenjörer. Projektledare.
Kockums AB söker Trough Life Support-ingenjörer. Placering Karlskrona och Muskö. Projektledare , placering Karlskrona.
Arrow LÄS MER
Trough Life Support-ingenjörer samt projektledare
Kockums AB söker Trough Life Support-ingenjörer samt projektledare. Placering Karlskrona samt Muskö.
Arrow LÄS MER
Försäljningsingenjör
Fogmaker International AB söker försäljningsingenjör.
Arrow LÄS MER
VVS-konstruktör
VTB i Kristianstad AB söker VVS-konstruktör.
Arrow LÄS MER
TIG svetsare
G Larssons Mekaniska Verkstad AB söker TIG svetsare. Placering Bromölla.
Arrow LÄS MER
Kvalitetschef
Spaljisten AB söker kvalitetschef.
Arrow LÄS MER
Konstruktör
Atlas Copco Construction Tools i Kalmar söker Konstruktör.
Arrow LÄS MER
Leveransadministratör samt personbilsmekaniker
Jeppssons söker leveransadministratör samt personbilsmekaniker.
Arrow LÄS MER
Förvaltningschef för Kultur och Fritid
Oskarshamns kommun söker förvaltningschef för Kultur och Fritid.
Arrow LÄS MER
Planarkitekt
Oskarshamns kommun söker planarkitekt med samordningsansvar till Kart- och planavdelningen.
Arrow LÄS MER
Platsansvarig
Stena Recycling AB söker platsansvarig. Placering Olofström.
Arrow LÄS MER
Reporter
BLT söker reporter. Placering Karlshamn.
Arrow LÄS MER

arrow SE ALLA JOBB (38 ST.)
Arrow ANNONSERA