Boende på Stumholmen vill stänga ön

Karlskrona 2008-08-11 | Uppdaterad 2008-08-12

Nu har flera boende på Stumholmen tröttnat på höga konsertljud och berusade ungdomar som badar på nätterna. I ett brev till kommunen kräver de att Stumholmen stängs för allmänheten.

Stängt för allmänheten?

Det som fick bägaren att rinna över var Lars Winnerbäcks konsert i förra veckan. En boende skriver till de ansvariga i Karlskrona kommun:
”Konserten i går var så hög att man undrar över dubbelmoralen – är ljudnivån så hög på jobbet blir man hörselskadad och får ersättning. Sedan allt detta körande med långa tunga stora fordon som ska köra ner med all denna utrustning under nattetid dessutom. Har ni tappat allt vett och sans? ”.
Arena Rosenholm nämns i sammanhanget som ett lämpligare alternativ för konserterna.
Dessutom uppger den boende att man nu är trött på alla dessa evenemang på ön:
”Ni ger väl inte upp förrän ön är helt förstörd. Nu har vi överlevt ännu ett inferno av oljud och avgaser bland annat två konserter, veteranbilar, båtar, sail.”
En annan boende pekar på att säkerheten på ön är urdålig, bland annat för att stökiga ungdomar i 20–25 årsåldern är där ute och badar om nätterna i fyllan och villan. Därför kräver personen att besöksförbud införs för allmänheten efter klockan 22.30. Förbudet skulle efterlevas med hjälp av en vakt som placeras ut vid bron.
”Detta fungerar lysande i USA så där har ni i kommunen något att lära!”, fortsätter den boende.
Huruvida en avstängning av Stumholmen är möjlig, är oklart. Stumholmen har emellertid tidigare varit stängd för allmänheten, men det var när ön var ett militärt område. BLT sökte under måndagen kommunjurist Lennart Eriksson för en kommentar, men utan resultat.


 

Vad tycker du om förslaget?

Tycker du att Stumholmen ska stängas för allmänheten?

Visa resultat




Kommentarer

  • Skämt?

    Jag hoppas verkligen att detta är ett stort skämt!


  • Likadana störnigar på Kungsmarkens innegårdar

    Om de kan stänga av Stumholmen på nattetid. Så föreslår jag att de gör likadant på Kungsmarkens innegårdar efter klockan 22,30. För här är likadant liv så det går inte att sova. Här är aldrig tyst före klockan 01,00 på nätterna vardag som helg. Folk som inte kan tala i normal samtalston utan skriker till varandra trots de står jämte varandra. Istället för att ta sin mobiltelefon och ringa om man glömt sina nycklar så ställer man sig och skriker tills någon svarar dem. Ibland tar det flera minuter innan de får svar. Jag kunde ge många fler exempel på störningar. Under denna sommar har jag och flera grannar inte kunnat somna förrän framåt halvtvå tiden på natten. Jag ska upp och jobba vid halv fyra tiden så det har inte blivit mycket sömn denna sommar. Hur länge ska man orka med att jobba utan att få sova på nätterna är min fråga. Visst kan folk sitta ute i de ljumma sommarnätterna men de kan väl tala i lägre samtalsnivå och inte gapa och skrika som de gör nu. Folk kan väl lära sig att visa hänsyn till varandra. Det finns folk som jobbar och som behöver sin nattsömn.


  • ...

    Den som klagar mest hörs som vanligt mest! De flesta Stumholmsbor verkar dock tycka det är mysigt med alla event på ön och stökiga ungdomar är det säkert fler områden som har problem med i Karlskrona!


  • flyttdags

    Det är ju ett evigt gnällande på dom boende på stumholmen,trivs man inte så är det ju bara att flytta.


  • Byta?

    Jag har ett hus i Sibbamåla där det är väldigt lugnt och skönt om det är det du är ute efter! Vill du byta? Vill man bo fint får man lida pin!


  • Bra förslag

    Väldigt bra förslag. NOT. Släpp då inte heller in dom som bor där till centrum för såna stelbenta och idiotiska människor vill vi inte ha. "Stängas av från allmänheten" Dom som bor där har väl för hela friden inte köpt ön, utan bara sina lägenheter. Precis som dom flesta i centrum också har.
    Skärpning nu!!


  • Pinsamt

    Stänga ön? Vad är det för fjenterier, tänk på dom som bor i stan som alltid får stå ut med det oväsendet, stumholmen går ju inte ens att jämföra med stan. Tycker att dom som bor där och klagar ska tänka över sin situration och kanske köpa en stuga långt ut i skogen så kan dom sitta där i tystnaden för sig själva!


  • JA och NEJ

    JA...jag tycker det är fel att lägga en konsert med oacceptabelt hög ljudnivå på Stumholmen. Det finns bättre platser för dessa konserter. Andra arrangemang, såsom Sailet, veteranbåtar och bilar, är trevliga inslag som givetvis skall arrangeras för att anpassas till såväl boende som besökare.
    NEJ...jag tycker det är fel att stänga Stumholmen för allmänheten. Att stänga nattetid för att unvika folk som badar i fyllan och villan, gör bara att man skjuter problemen till någon annan plats och folk som kommer att klaga där. Finns ju lagar när det gäller förargelseväckande beteende. Däremot saknas kanske resurser hos polisen att kunna ahntera detta. Ska man stänga Stumholmen på grund av detta så tycker jag man ska stänga hela Trossö efter klockn 22.00 på kvällarna. Om man bosätter sig i en stad så finns det ju helt klart mer störande moment där än att bo i en liten stuga uppe i skogen.
    Avslutningsvis...det säger väl sig självt att det inte ska finnas oväsen och störande ljud pa STUMholmen. :-)


  • Bra idé!

    Då passar vi på att låta brovakten spärra åt bägge håll, så att Stumholmen får vara ifred för Trössöborna, så får Trossö vara fri från Stumholmsbor, eller? Dörren svänger väl åt båda håll.


  • Men va............

    Sätt vakt vid bron MOT stan. Sen flyttar vi marinmuset,kustbevakningen o Dagiset för där springer ju en massa ungar och har roligt leker o skriker så de blir en helt lungt. Inte förglömma båtarna som passer utanför dom gör ju vågor som kan förstöra holmen så vi förbjuder dom också.Så de inte blir någon trafik som kan störa. Så att dom kan sitta på sin holme o tyck attan vad vi är BRA.....Bor man i stan får man tåla lite.........Kanske Stumholmsborna känner sig lite finare än dom dom andra som bor på Trossö?


  • Vakt?!

    Haha!
    Vakt vid bron?! =D

    Lägg av... Stumholmen tillhör staden och är ingen idyll på landet. Stäm i så fall mäklaren för falsk varudeklaration istället.


  • Dumheter

    Du som klagar hade redan vid din inflyttning till ön vetskap om att dessa omständigheter rådde. Dvs: Du får helt enkelt finna dig i att leva i ett inferno under några dagar varje sommar. Jag är hemskt ledsen om du aldrig förstod detta innan du flyttade in till ett stadscentrum, och beklagar samtidigt att du blivit missledd att Stumholmen skulle vara den sista vilan på jorden. Tyvärr, tyvärr. (Denna finner du möjligen på Utklippan en söndagkväll i januari).


  • Visst

    Stäng ön för oss, MEN låt också de boende där bli avstängda från Trossö, för några såna j-la gnällspikar som stumholmsborna är vill vi inte ha i Karlskrona.


  • Dumt

    Mycket dumt hör man ju ofta men detta är sannerligen urfånigt!! Man kanske skulle tänkt sej för innan man flyttade dit. Om inte annat så är det bara att packa och flytta för er som ej trivs. Svårare än så är det faktiskt inte.


  • Frihet i Sverige snart slut?

    Snart är Sverige precis som tex USA med sina områden med galler, inpasseringskontroller och privata polisstyrkor. Så att de fine kan hålla packet och dräggen borta.


  • Flytta!!!

    Värsta aprilskämtet! Har man valt att bosätta sig på en sådan plats får man också ta konsekvenserna. Det verkar ha samlats några gnällspikar på just attraktiva Stumholmen. Flytta Marinmuseum, kustbevakning och annan verksamheter så gnällspikarna får ro för trafik och ljud! - ALDRIG! OBS Man skall nog inte dra alla Stumholmsbor över en kam men de gnälliga bör se sig om efter annat boende där de får vara alldeles ensamma!


  • Gated Community

    Är det verkligen önskvärt att göra Stumholmen till ett gated community? Vad händer härnäst? Tramsigt tycker jag. Dessutom handlar det om två månader om året då folk vill vara ute och njuta av vackra Karlskrona. De boende på Stumholmen bör nog tänka om i den här frågan.


  • Stumholmsbor

    Och härmed har alla Stumholmsbor fått en stämpel som för de flesta är väldigt negativ. Denna kommer vara svår att putsa bort för en lång tid framöver!
    Ni som vill ha lugn och ro flytta ut till Aspö till exempel!


  • Bilarna

    Om nu folk på Stumholmn är så trötta på allt spring där ute så kan de väl stänga av ön men då får de ta hand om sina egna bilar och sluta parkera dem på Trossö. Ut med era egna bilar på de stora grönytor som tydligen ingen får vara på!

    Ni är pinsamt bortgjorda! Bor på en vacker plats men vill bara behålla den för er själva. Så visst, sätt en vakt på bron men då får ni börja ta hand om er egen trafik!


  • Levande stad

    En stad som lever låter och det tycker jag den ska göra.
    Jättebra att vi använder stumholmen till olika aktiviteter.
    Håller med de flesta här, tycker man det ska vara stängt och tyst bör man flytta från stan.


  • Sånt man får räkna med

    Ljud och lite stök är ju sånt man får räkna med när man bor i stan eller nära inpå. Särskilt på sommaren då aktiviteter och konserter flyttas ut från lokaler. Jag lyssnar själv inte på Winnerbäck men jag kan tänka mig att det är en sån konsert som helst ska upplevas ute på en gräsmatta och inte inne på en stor arena. Dessutom så är utomhuskonserter och badande ungdomar bara företeelser som förekommer under ett par månader på sommaren. Resten av året tror jag stumholmsborna har det oförskämt lugnt och skönt. Om det inte passar sig att det sker lite aktiviteter i sommarstaden Karlskrona så kan ju vederbörande ta sitt pick och pack och flytta längre ut från stan. Är så trött på att vissa stumholmsbor tror sig vara några slags royaliteter som ska styra över sin "egna lilla ö". Pinsamt.


  • Safari ö

    Jag håller med!. Spärra av Stumholmen..taggtråd runt hela ön, anordna sen visningsturer med båtar så vi turister kan få åka runt och titta på öborna som man brukar göra på en Safari....det blir nog bra...vi kan kasta bananer oxå till dem;-)


  • skylla sig själva

    Flytta eller skyll er själva....


  • PRIVATISERING modell USA

    Vilka är det som vill PRIVATISERA Stumholmen? Det bor ju ett antal aktiva politiker och f.d. Landstingsråd (s)på Stumholmen som alltid har varit emot privata initiativ.
    Vore intressent om BLT kunde publicera namnen på dem som vill driva detta privatiseringsprojekt i Karlskrona?


  • Allmänheten?

    Allmänheten! Det är väl alla andra då antar jag. Men vilka är då NI på Stumholmen???


  • Sean Connery sa..

    "Welcome to the Rock"

    Detta var det löjligaste jag hört på länge..


  • Utegångsförbud

    Vi kanske skulle mörklägga hela Karlskrona efter kl: 19.00 och införa utegångsförbud, skulle bli väldigt tyst och skönt då. Varför gnälls det alltid i denna staden och knorras så fort någon försöker göra något som bryter vardagen? Kanske det beror på vattnet i kranen, snart måste det göras en avhandling på detta fenomen (Masslow).


  • löjligt!

    vissa tror visst att man kan få vad som helst för pengar. nu ska det fina folket som bor på stumholmen ha hela ön för sig själva. ursäkta men stumholmen tillhör väl alla karlskronabor. skulle man stänga alla andra öar också då? saltö, långö etc. vill man ha lugn o ro ska man inte bosätta sig i stan. flytta ut på landet era gnällspikar!


  • Sitt verkliga ansikte

    ..fantastiskt att man låter sitt verkliga ansikte träda fram i ljuset; elitismen och gräddan. Hur man anser sig förmer än den högljudda pöbeln. Jag har själv bott där ute några år och det är hemskt med nepotismen - hur den lilla klicken människor styr och ställer.

    Hualigen


  • Sjukt!

    Uppflyttad till Göteborg sitter jag emellanåt och kikar in på BLT för att se vad som händer i Kallekrona. Vilken tur att man flyttade från dårskapet, är det gamla Gullberna sjukhus som tog över Stumholmen ?93? Eller är det Vita Briggen som flyttat ut till ön?

    "Har du råd att bo ?93" var det någon som klottrade inför Bomässan kanske "har du råd med en levande stad" hade passat bättre!


  • Kommer ni ihåg?

    Tanten i vaktstugan som vaktade ön långt efter detta var relevant... Ärad varde hennes "insats" då hon var "skolad" i andra tider men vi var trots det många som förargades över hennes gammalmodiga och missundsamma inställning till att vi andra skulle få möjligheten att njuta av ön. Trodde sådan inställning nu för längesedan var förbi men man upphör aldrig förvånas!!


  • Blt!

    Att ni bara orkar skriva om sådana här Kalle Anka-saker. Visserligen får ni en del kommentarer på er hemsida, skaffa en blogg istället, så såna seriösa tidningsläsare slipper skiten.


  • Bo i staun?

    Om man inte tycker om liv och rörelse kanske man ska flytta ut på landet för att få lite lugn och ro?

    Stumholmen ligger ju trots allt mitt i staun.


  • Enough...

    Karlskronas hjärta har varit avstängd för allmänheten länge nog. Så det så...


  • PINSAMT!

    Som boende på Stumholmen skäms jag när jag läser detta. Helt befängt! Det är ju en del av charmen med att bo på Stumholmen. En levade stadsdel mitt i stan.


  • Varför?

    Varför svarar inte någon av de boende på alla dessa kommentarer????????????. Börjar ni förstå innebörden i era önskemål.Gode tid vilka tokstollar,stänga ön?


  • Kungsmarken

    Vi vill nu spärra av Kungsmarken så inte allmänheten har tillträde dit. Då skulle vi slippa en massa liv och stök från besökare som kommer till området. Vi hyr en dyr lägenhet och vill ha lugn och ro. Spärra av helst med vaktkurar här i Kungsmarken.


  • Spräng bron

    Så slipper stöket på ön och vi slipper dom från ön.


  • Mer musik och jippon på "min" ö!

    Jag blir så trött på alla dessa inskränkta Karlskrona/Stumholmsbor. Om man bosätter sig i centrum så kan man inte förvänta sig lugn och ro 365 dagar om året. Där bor man för att man vill ha lite liv och rörelse omkring sig. Jag bor själv på stumholmen och tycker att konserter, sail m.m. är ett mycket kul inslag i min boendemiljö. För min del så får det gärna bli mer sådant!

    "Nu har flera boende på Stumholmen": Skulle vara kul att veta hur denna undersökning har gjorts. Gissar att det bara är ett fåtal gamla sura gubbar allá "Gamla Karlskrona" som bara har ett nöje här i livet, att gnälla på allt!
    /Stumholmsbo


  • Helt otroligt

    Jag har nu läst artikeln några gånger och jag blir bara argare och argare när jag läser den. Vad är det egentligen för nån diktator som som tror sig kunna stänga av ön för "allmänheten". Han eller hon är lika mycket allmänhet som alla andra. De som bor på t.ex. Ronnebygatan får stå ut med tjo och tjim både ons, fre och lör kväll..men det får man ju också räkna med när man flyttar till ett sånt centralt ställe. Passar det inte så får man ju flytta på sig. Vad skulle vara annorlunda för stumholmsborna? Och har man inget bättre för sig än att stå och hålla koll på ungdomar som badar mitt i natten så är ju inte det allmänhetens problem utan personens ifråga. Lustigt förresten att han/hon har kunnat identifiera dessa som i 20-25års åldern mitt i natten. Den eller de som har de här åsikterna borde sluta försöka läxa upp kommunen efter USAs konsevativa regler. Ett förslag till dem är ju då att de själva flyttar till ett sånt där inhägnat pensionärsområde i Florida eller liknande där man måste vara 55+ för att få bo. Något säger mig att de hade passat där..


  • Skärp er

    Att ni har privilegiet att bo på en fin ö i karlskrona där många aldrig kommer kunna bo pga priser och köer borde inte få er att gapa efter mer. Testa bo i Göteborg under Göteborgs Kalaset eller Gothia Cup (det har jag gjort). Bor man i en stad, på mark som inte är privat, så får man vara beredd att marken nyttjas av almänheten. Om det inte passar så flytta och ge plats åt folk som tycker att det är okej att syumholmen öppnats för allmänheten... det som var meningen från början.


  • ,,,inget skämt!

    Det har nu kommit dithän i allmänhetens förfall att man måste se till att folk får lära sej att veta hut. Att ha dess skräniga, ohyfsade ungar störa friden är fullkomligt oacceptabelt. Nej jag skämtar inte. Jag är säker på att många tycker so jag fast de inte vågar säga det för att det inte är PK. Det är dags att sätta P för den ökade dekadensen. Och om det tarvar att vi stänger Stumholmen vid t.ex. mörkrets inbrott, så får det bli så. Stäng Stumholmen nu!


  • Stäng ön för allmänheten!

    Jag tycker försvarsmakten ska ta tillbaka ön och tvångsförflytta alla ifrån Stumholmen så får de boende leta upp ett valfritt ljudfritt och ostört boende exempel en liten grotta eller en glänta i någon skog.


  • Korkad idé från ett fåtal

    Otroligt korkad idé men dra inte alla Stumholmsbor över en kam är ni snälla. De flesta av oss uppskattar att kommunen jobbar för en trevlig och attraktiv stad. Dessutom fick alla som bor på Stumholmen brev från kommunen där de berättade vilka evenemang som skulle ske under sommaren.


  • Flytta!!!

    Jag bor själv på Trossö och har flyttat hit för just få uppleva lite stadsliv.

    Karlskrona är just så fantastiskt som klagande beskriver. Att få uppleva musik och att kunna ta ett nattligt bad är JUST fantastiskt och det mitt i staun.

    Om man inte vill uppleva stadsliv så bör nog vedebörande flytta på sig till ett lugnare boende eller varför inte flytta till USA eftersom de har system som verkar passa - detta passar INTE i Karlskrona. Här vill vi ha en levande stad och jag hoppas utvecklingen går just åt mer folkliv där man får uppleva staden och vad den har att erbjuda.


  • Gnäll!!!

    Ohh vilket gnäll, dem ha själva valt att bo där väl. Dem visste nog om detta då.
    Och flytta kan man ju, det e frivilligt att bo på "stummis":-)


  • Varför då bo i stan!!!

    Varför då bo mitt i smeten om du inte tål ljud? När mina barn föddes så flyttade jag till landet för att slippa allt ljud och skrik då jag bodde på Ronnebygatan. (i en helt underbar lägenhet)Lika gjorde nu min son som bode nere vid stumholmen när han blev far - köpte hus och flyttade till landet! Kanske dax för dej oxå?


  • hmm...

    ...Kungsmarken eller Stumholmen... hmmm... låt mig tänka efter... STUMHOLMEN!!! Lägg av o klaga karlskroniter!!!


  • Till Aspö?

    Någon skrev att gnällande stumholmsbor skulle flytta till Aspö istället. Aldrig i livet. Vi vill inte heller ha dem...


  • gnälliga jäkla karlskroniter!

    jag tycker vi gör som så, att alla som är boende i karlskrona håller sig inne efter kl 21.00, så slipper vi störa varandra! och 3-4 konserter per år... förstår inte hur ni på stummholmen stått ut?? lås in er o tyck synd om er själva, nu för tiden ska det vara noll evenemang, för det kan störa någon stackars gnällspik.


  • Bullerplank

    Kan man inte sätta bullerplank runt de berörda fastigheterna? Då borde alla parter bli nöjda.


  • Gnällspikar

    NI SOM GNÄLLER.....FLYTTA. Ni äger inte holmen bara för att ni bor där.... vill ni bo lugnt flytta till skogen....för det är väl ingen som tvingar er att bo där.....ELLER


  • Vilka idi....

    Jag tycker inte det är mer än rätt att Stumholmsborna åtminstone ska betala 200kr när en sådan kanonkonsert besöker deras lilla idyll. Lite subvention kan de få, men gratis?? Nej nej, lite ordning på stumholmtaket få de allt vara. Få hoppas att vaktjobbet på bron kommer att utannonseras för det toppjobbet vill man inte missa. Ärade Stumholmsbor, vi kan väl i alla fall få låna den lilla trampolinen så får bara NI fina hoppa från den stora, för ni ska inte behöva blandas ihop med oss vanliga dödliga. Jag pratade själv med Lars Winnerbäck, han har legat sömnlös sedan i torsdags när han fick reda på att han stört dessa fina människornas nattsömn. Nej, nu måste jag sluta skriva så jag hinner över innan bron stänger, jag glömde nämligen mina badbyxor där i torsdags natt.


  • Mogge

    ..gillade ditt inlägg :) Så härligt med humor!!!!


  • namnet

    Många kanske tänkte när de flyttade till Stumholmen att just namnet STUMholmen innebar att ön var stum dvs tyst dygnet runt...


  • Inträde

    Jag tycker man ska stänga av Stumholmen. Sen kan man ta inträde någon helg om året och vi vanliga dödliga kan betala inträde för att få gå in. Precis som på Skansen eller Kolmården. Då kan vi kanske få se dessa ovanliga varelserna som huserar där som tydligen inte är som vi andra som får stå ut med det mesta utan att någon bryr sej. Men dessa varelser på Stumholmen är väldigt känsliga mot ljud ja så till den milda grad att man troligen när man betalt inträde får dela ut ett par filttofflor till besökarna om man ska ha en chans att få syn på dom. Vid minsta ljud gömmer dom sej i sina inglasade burar och kastar sej på telefonen och ringa sina vårdare (borgarna i kommunen)) och klagar.


  • är det första april eller?

    får vissa personer aldrig nog över att vara bittra. jag vill först och främst påpeka att detta förslag inte har medhåll på alla som bor ute på ön. för mig är det ett skämt. först börjar dessa bittra människor gnälla på hundar och dess ägare och nu vill de stänga av hela ön. vill ni ha det lugnt och tyst.. flytta ut till landet. eller kanske in på ett äldreboende. sluta gnälla och fatta att det behövs liv och rörelse...


  • hmmm

    har svårt att förstå det där med hög ljudnivå på winnerbäck. jag stod lä'ngst fram och tyckte inte alls att det var farligt... och konserten var slut vid 23...


  • TYPISKT PENSIONÄRER

    Ha ha ha ha ha ha. ja skaffa en vakt så kan ni ju bo där ute på er lilla täppa, men då kanske ni inte får besöka staun eftersom det vanliga folket bor där. Det vore ju jättebra så kan alla ungdomar som stör er så mycket störa mer inne stan där dom verkligen håller till precis som i vilken stad som. Jag tycker att vi skall va stolta att vi har en så fin stad att visa upp och det är ju inte alla som kan gå på konsert precis intill havet.......... Man skäms ju nästan att folk ens reagerar på att det är folk som roar sig när det är sommar............ kom tillbaka du som klagat om 2 månader så kan vi ju se om du fortfaranade störs, man får ju ta seden dit man kommer....men väljer man en lägenhet som kostar 3 miljoner så skit på dig/er som klagar......... Då vill man gärna sätta sig själv uppe på en lite pedistal och tycka att man själv är BÄST, men du eller ni får nog tänka om............... för det kommer bli protest, och som sagt hoppas att dom stänger av staun för er då om det blir tvärtom.

    Simma lugnt


  • Blondie

    Så förDUMsfull du är.. Kala gärna dina löss för vad du vill men sluta hacka på karlskrona bor i allmänhet. Jag älskar "min" stad. Är 43 år och har bott på många ställen i världen men ALDRIG blir något som min hemstad. OM nu några personer tycker anorlunda mot dig - lämna det - det är väl för sjutton inte ditt problem. Eller??? Karlskrona stad forever!!!


  • Stumholmen är min hunds bästa bajsplats

    Så bara ni inte stänger innan sista rundan vid 22.00. Puss & Kram alla ni fiiiina mäniskpr som inte orkar höra allmänheten i er närhet:)


  • Freja

    Jag minns också den arga tanten. Hon betalade säkert ingen hyra, bara bodde där och var någon slags obetald vakthund. Kul att det kommit en ny stofil till holmen. Synd för honom bara att ingen bryr sig. Those days are forever gone!!!


  • Ja, En genialisk idé...

    ... och sedan kan vi stänga av Ronnebygatan samtidigt helt och hållet för er som inte bor där. alla dessa människor och bilar dygnet runt stör ju oss som vill bo centralt. Yeah right! Men snälla, seriöst, trots att ni bor i en småstad fattar ni väl att ett sådant underbart ställe som stumholmen inte kan stängas. Det är en allmän plats, vill du ha en ostörd ö, borde du passat på att köpa den utanför Karlshamn/Sölvesborg där stör ingen.


  • Långö då ?

    Varför inte lika gärna stänga av Långö för icke boende?
    Det är ju allmänt känt att folk sommartid brukar supa till det på badstranden. Kanske t.o.m några " fina " människor från Stumholmen.


  • vore det inte roligt...

    om de som föreslog detta fantastiska ställde sig mitt på ronnebygatan och visade upp sig tillsammans med protestlistor eller dyl. Då hade de fått se hur positivt inställda resterande karlskrona ( vi vanliga människor) är av ett sådant sjukt förslag, så hade de juh även fått lämna sin åsikt till var och en, samt att vi kunde få fråga dem hur deras tankesätt fungerar. Har en nära vän som bor på stumholmen och hon skämdes när hon läste detta.Pinsamt!
    Var glada istället att ni fick njuta av en av lars winnerbäcks bästa konserter på länge!! Gratis dessutom!


  • till Borgarbrackan(fd Chris)

    Till: Borgarbrackan(fd Chris)
    Var det någon skillnad när du var ung eller har du bara gått och blivit gammal? Du tycker alltså helt ärligt att vi ska stänga hela staden för de som vill ha lugn och frid???


  • Löjligt

    det är ju bara löjligt att höra allt detta klagande från folk på stummis... antingen kan ni ju spränga bron å klara er själva genom att öppna upp ett nytt "köpcentrum" eller är det bara att acceptera att där är folk i stort sätt dygnet runt på helgerna! Men om nån va er skulle få för sig å flytta nu bara för detta så kan du/ni höra av er till mig, jag är väldigt sugen på en lägenhet på stummis =)


  • Ja det funkar jättebra i US of A's

    Nu har jag inte orkat läsa igenom alla kommentarerna här. Utan bara läst huvudartiklen. Ja det funkar jättebra i Amerika. Det kallas gated communities. Det handlar sent om siders om en klassfråga. Och ja, det gör det väl här också.


  • Griniga gnälliga gamla gubbar

    För några år sedan så betalade de boende på Stumholmen ett vaktbolag som skulle vakta så man inte förde med sig in alkohol på "deras" område. Vart tog han vägen???? Hade de inte råd?? Självklart ska de få stänga Stumholmen för allmänheten. Men då ska de betala för Turistintäkter, flytt av Marinmuseum, flytt av Kustbevakning och se till att de som blir arbetslösa får ett nytt jobb.


  • Monopol?

    Tycker att Karlskrona ska stänga av och ta betalt när man ska gå eller köra på en gata som man inte bor på. Fanken, det blir ju världens största Monopolspel!! Stumholmen kan ju vara Norrmalmstorg..


  • stakholmen

    stäng stakholmen där är totalt förstört av supande människor glas ,burkar fimpar plus fulla människor dag och kväll hela ön är täckt av glas och sönder pissade buskage!


  • Men snälla nån!!!!!

    Tycker att man får räkna med lite liv då och då när man bor så cenrtalt... Tur att det inte var Iron Maiden som spelade då hade det väl tagit hus i helvetet på gnäll ön.... :-)


  • årets

    Asså detta va väl årets skämt vah? hahahah så ur löjligt så att det inte är sant!


  • Dumheter

    Detta är rena katastrofen,Att man bara kan komma med ngt sådant?? Vad tror ni att ni är? Lite mera finare folk än alla oss andra och darför tro att ni kan komma med ett sådant förslag?? HAH,Kom till min gata så ska du få höra på oväsen,men jag klagar väl för f** inte över det jag har faktist själv valt att bosätta mig här!


  • Löjligt

    Kan vi inte stänga av Långö, Saltö mm när vi ändå är på gång. Kan väl köra kvällsöppet i simhallen istället för alla som vill ta ett kvällsdopp. Helst skulle ni säker även vilja ha en undergjordisk tunnel så ni slipper se alla vanliga människor som vill besöka marinmuseet.

    Hoppas att kommande artister som spelar på stumholmen gör det extra högt och sent så de kanske lyckas få de värsta gnällspikarna att flytta långt från stan.


  • Gör om den till vad den är till för

    Då är det väl lika bra att vi gör den till en militär installation och går tillbaka till vad Stumholmen egentligen är till för. Tänk på Wittus Andersson som fick lämna hela sin ö Trössö där ni nu bor. Var lite tacksamma för att flottan inte tar upp mer plats än vad den gör.


  • bättre förr ?

    Var det bättre förr eller? ;)

    http://img141.imageshack.us/img141/9931/2002854985091552879rsyr1.jpg


  • Vore det inte roligt...

    ..om de som föreslog detta fantastiska ställde sig mitt på ronnebygatan och visade upp sig tillsammans med protestlistor eller dyl. Då hade de fått se hur positivt inställda resterande karlskrona ( vi vanliga människor) är av ett sådant sjukt förslag, så hade de juh även fått lämna sin åsikt till var och en, samt att vi kunde få fråga dem hur deras tankesätt fungerar. Har en nära vän som bor på stumholmen och hon skämdes när hon läste detta.Pinsamt!
    Var glada istället att ni fick njuta av en av lars winnerbäcks bästa konserter på länge!! Gratis dessutom!


  • Sluta Lipa!!!

    Är de bara ett par stycken som har klagat till kommunen så kan väl dom ta sitt pick o pack o flytta ut till landet då istället, så kan dom sitta där o lyssna till fåglarna..Fast iofs så lär väl dom oxå störa dom, de finns ju en risk att dom kvittra om dagarna, ajdå då blir de inte lätt..Annars kan dom ju flytta till USA om de nu funkar SÅ bra där, fast o andra sidan så finns de säkert nått annat o klaga på där, så ja tycker bara att de är o bita ihop o håll käften..De ha vatt 5 evenemang på hela året de kan ju inte va så jävla jobbigt tänk om de vatt tvärtom, 5dagar på året de hade vatt lugnt...Tänk på folket som bor uppe vid ronnebygatan vid nattklubbarna, där kan man snacka om liv året runt...Så sluta grina nu, skaffa hörselskydd eller flytta därifrån...


  • Stäng Stumholmen igen

    Bra att du stänger Stumholmen igen. Skulle du vilja att folk satt och söp, pissa, pippade och skrek utanför ditt hus i Rödeby, Nättraby, Hästö eller vad f-n du bor?


  • Forever brunett

    jätte trevlig att du meddelar din ålder i ditt inlägg...43 år och avslutar inlägget med brunett forever? jaja, det är din huvudvärk, inte min.. har bott hela mitt liv i karlskrona, och ett ställe med gnälligare människor får man leta efter. jag respekterar alla som inte har samma åsikt som jag. Och fördomsfull är nog det sista du kan kalla mig, du kanske skulle läsa här i blt lite oftare och faktiskt se vilka patetiska saker karlskroniterna gnäller på. vilket jag själv brukar göra, och därför kan säga rakt ut utan att skämmas att karlskroniter i allmänhet är gnälliga. Och nej, SJÄLVKLART finns det undantag. och nej, det är inte mitt privata problem att folk vädrar sina åsikter, det var just det jag själv gjorde. förövrigt verkar jag trampat dig på en öm tå, kanske du tog åt dig av det jag skrev? för det är ju upp till var och en om man känner sig träffad. och du hade tom behovet av att skriva ett försvars tal.


  • Sommar och sol

    Jag bodde i Lyckeby innan och där tyckte jag att jag hade rätt att klaga på liv efter klockan tio. Nu bor jag på Stumholmen och har aldrig bott bättre. Om man flyttar hit vet man att här kan det bli lite liv sommarmånaderna men vad gör det när man får njuta av att bo så nära havet. De två gånger det har varit konsert i sommar har jag gjort på två olika sätt. Dahlgren och Jöback var jag inte så intresserad av så då satte jag i öronpropparna och sov. Winnerbäck med flera satt jag 10 meter utanför min port och lyssande på på avstånd. Miss Li var förövrigt bäst :) Det enda jag kan tycka är lite jobbigt är att veta var man som boende får sätta upp sin grill och ta en öl med lite vänner. När vi sitter nere vid fyren så att röken inte stör någon får vi klagomål från Creab. Sitter vi utanför vår dörr så ryker det in hos våra grannar och det är ju inte så trevligt. Skulle vilja att det fanns något sorts boendepass som man kan visa vakterna när man sitter någon annanstans än precis utanför dörren. För jag vill kunna grilla och dricka lite vin på min egen bakgård. Iaf så länge jag och mina vänner kan hålla en lagom ljudnivå och inte störa våra grannar.


  • Nedre botten

    Kom på en sak jag glömde: Om man väljer en lägenhet på nedre botten där det är en allmän väg utanför så kan man räkna med trafik.


  • Dummaste jag hört

    Stumholmen tillhör allmänheten. Passar det inte att bo där så är det två enkla alternativ; Flytta eller lev med det!
    För ska vi hålla på att stänga av saker och ting för allmänheten så kan jag tänka mig att plocka hoglandspark eller stortorget.
    Nej det fungerar inte så. Däremot borde det uppföras några parkeringsfickor för oss som inte tillhör eran "lite-högre-bättre-än-alla-andra-klass" och just är bosatta på stumholmen.


  • OK Blondie

    Och du skriver inget försvarstal.. Hmm


  • OK Blondie

    Och du skriver inget försvarstal..


  • Stakholmen!

    Där hör du hemma!


  • Gaphals

    Winnerbäck är en förbannad gaphals och hade han lirat på min gård utanför hade jag blivit apförbannad. Förstår Stumholmsborna till 110%. De är trots allt de som bor där, inte ni!


  • blt bluff

    blt har inget o skriva om så lägger man in en sån här artikel bara för att nån ska reagera o läsa denna blaska


  • Pelle Petersson

    Nej då där har du fel. Jag råkar tyvärr känna personen som tyckte att Stumholmen ska stängas och att det ska göras på samma sätt som i en del delar i USA. Det BLT har gjort är bara att vinkla det på ett lite lustigt sätt.. som vanligt...


  • Hörselskydd

    fick mig massa skratt efter ha läst alla inlägg!:-)
    Seriöst, sälj hörselskydd till berörda stumholsbor så kan ni använda dom under dessa väldigt korta få sommarnätter det handlar om, för det är väl inte så att ni får sängen flyttad eller tavlorna att ramla ner pg ljudnivån, ang säkerheten det kan jag föstå men det gäller hela kalle krona nu för tiden inte bara er på holmen,Ungdomar har helt tappat fattningen vad som är rätt och fel, inte beroende på dom utan föräldrar och samhället som tappat kontakten med barnen, och där hjälper inga staket.


  • efg

    Jag vill att vi isolerar hela staun. Och inte fan ska någon få bada! Köp ett badkar!


  • Skolorna?

    Jag bor ganska så nära gymnasieskolorna. Och ni skulle veta vilket liv det kan vara.
    Många har fyllt 18 och tagit körkort, de bränner däck utanför skolorna och ni kan bara tänka er detta fnitter från tjejerna som är runt 16-17.

    Stäng skolorna. Jag vill bo i fred!


Vattenläcka på Aspö

Karlskrona [Uppdaterad i dag 10:54]

Det är dåligt tryck i vattenledningarna på Aspö på grund av en vattenläcka, skriver Karlskrona kommun i ett pressmeddelande. Det går att hämta vatten vid pumpstationen på Aspö Mad.
Reparationerna pågår. Boende i närheten av Lats Petters Sträte kan bli utan vatten fram tills reparationerna är klara under eftermiddagen. Förhoppningen är att vattnet är tillbaka för de flesta under förmiddagen.


Döda svenskarna kommer från Stockholm

Karlskrona [Uppdaterad 2010-02-07]

Två svenska officerare och en lokalanställd tolk dödades i Afghanistan när deras fotpatrull besköts i ett oroligt område på söndagen.
Ytterligare en svensk soldat skottskadades och vårdas på sjukhus.
– Det är en tung dag. Mina tankar går till de anhöriga, till familjer som har förlorat sina söner, flickvänner som har förlorat sin älskade och kamrater som har förlorat sina kolleger, säger överbefälhavare Sverker Göranson.
Fotpatrullen besköts med handeldvapen klockan 11.03 svensk tid. I attacken dödades den 31-årige löjtnanten Gunnar Andersson från Stockholm och den 28-årige kaptenen Johan Palmlöv från Sundbyberg. Den skadade, en 21-årig soldat som också är från Stockholmsområdet, sköts i foten och vårdas på sjukhus. Även en lokalanställd tolk dödades.
Stämningen i förbandet beskrevs som samlad. Fokus ligger på att vidta "korrekta åtgärder", säger arméinspektören generalmajor Berndt Grundevik. Förberedelser pågick också för att ta hem de döda. En undersökning har tillsatts för att utreda söndagens attack.
Den inträffade 35 kilometer väster om svenska högkvarteret i Mazar-i-Sharif. I samma område gjorde svenska och finska soldater ett tillslag i veckan med fyra gripna och beslag av narkotika och sprängämnen. I området dödades även en lokalanställd tolk i november och fem svenskar skadades.
TT: Är det lämpligt med fotpatruller i ett sådant område?
– Det är chefen på plats som avgör vilka uppgifter som ska lösas och hur de ska lösas, svarar Grundevik.
Han hänvisar till att utredningen får visa hur allt gått till.
Vid attacken i november tog det hela två timmar innan amerikanska helikoptrar hämtade de skadade.
TT: Hur lång tid tog det nu?
– Jag har inte de detaljerna just nu, svarar Grundevik.
Grundevik uppger dock att en fältambulans fanns med patrullen.
– Samtliga fick mycket snabbt vård.
Attacken skedde när svenskarna befann sig i en by, uppger afghanske journalisten Enayat Najafizada i Mazar-i-Sharif.
– Det var talibanerna, inte kriminella, som låg bakom attacken. Kriminella skulle inte våga attackera en Isafpatrull, säger Najafizada till TT.
– Säkerhetstjänsten har påbörjat en utredning. De ska ta reda på vilka personer som låg bakom attacken, och ta itu med dem, säger han.
Enayat ringde på TT:s begäran upp en släkting i säkerhetstjänsten NDS, som lämnade uppgifterna.
Försvarsmakten hävdar dock att man ännu inte vet vilka motståndarna är.
Försvarsminister Sten Tolgfors (M) vill inte uttala sig om att svenska insatsen i Afghanistan ifrågasätts. Men han säger att den har brett stöd:
– Det är sex partier i riksdagen som står bakom insatsen på den nivån som den ligger på. Jag tror också att den debatt som vi haft det senaste halvåret har bidragit till att förklara insatsen för svenska folket.
Vänsterpartiet är enda parti som motsatt sig insatsen. Partiledaren Lars Ohly säger att söndagens dödsfall är oerhört tragiska. Men han tänker inte ta dem som intäkt för partiets krav att lämna Afghanistan.
– Däremot menar jag att säkerhetsproblemen i Afghanistan blivit värre och att den militära insatsen inte har förmått att lösa dem.
Läs mer


Trafikolycka i Allatorp

Karlskrona [Uppdaterad 2010-02-07]


Läs mer


huvudnyheter just nu

Sverige röstade ja till köttklister

Mat & Dryck [Uppdaterad i dag 13:59]

Trombin, ett nytt så kallat köttklister, är på väg mot godkännande inom EU. Sverige har röstat ja till produkten, som tillverkas av blod från ko eller gris. Läs mer

 

E-ämnen, konserveringsmedel och nu köttklister

Bryr du dig om vad du köper för mat?

Visa resultat




Vattenläcka på Aspö

Karlskrona [Uppdaterad i dag 10:54]

Det är dåligt tryck i vattenledningarna på Aspö på grund av en vattenläcka, skriver Karlskrona kommun i ett pressmeddelande. Det går att hämta vatten vid pumpstationen på Aspö Mad.
Reparationerna pågår. Boende i närheten av Lats Petters Sträte kan bli utan vatten fram tills reparationerna är klara under eftermiddagen. Förhoppningen är att vattnet är tillbaka för de flesta under förmiddagen.


Tjänstgörande webbredaktör

Har du hört någonting som vi borde skriva om? Tipsa oss!

Göran Lindh
goran.lindh@blt.se
Telefon: 0455-772 35



Blekinge

Läs även dagens BLT

Burras resväska är packad • Fler fristående Apotek • Dagens leende • Hjälten dog trots sin snabbhet • Dantes inferno som brutalt spel • Fåglarnas vårliga rop

Senaste nytt från Blekinge

Mediaspelaren

Se BLT.se:s alla tv-inslag

Så gott som varje dag hittar du färska webbtv-reportage från Blekinge på BLT.se. Här hittar du även våra bildspel, oftast med bilder som inte publicerats i papperstidningen.
Du kan även söka gamla tv-reportage och bildspel här.

reklam
logga
Logga
Bilen
Nissan King Cab Navara D/C -04
Rödmet 12.100 mil 137.500 kr (110.000 ex moms)
Logga
Bilen
Saab 9-5 LINEAR KOMBI 2,0t BP -07
Parchmentsilvermet 6.430 mil 169.000 kr
Logga
Bilen
Opel Meriva Enjoy 1.6 Easytronic 105hk -07
Stålgrå metallic 4.700 mil 114.900 kr
Logga
Bilen
Suzuki Grand Vitara 2,4 High Executive -10
Pearl nocture blue metallic 0 mil 276.800 kr (221.440 ex moms)

Webbutvecklare
Meridium Kalmar AB söker webbutvecklare.
Arrow LÄS MER
Kyrkokamrer
Torsås kyrkliga samfällighet söker kyrkokamrer.
Arrow LÄS MER
Parkarbetare
Alfa Entreprenad söker parkarbetare. Placering Växjö.
Arrow LÄS MER
Privatrådgivare samt företagsrådgivare
Ölands Bank söker privatrådgivare samt företagsrådgivare.
Arrow LÄS MER
Webbmaster
Enkla Elbolaget AB söker webbmaster.
Arrow LÄS MER
Parkarbetare
Olofströms Kraft AB söker parkarbetare.
Arrow LÄS MER
Inköpschef, strategisk inköpare samt operativ inköpare
Södra Procurement söker inköpschef, strategisk inköpare samt operativ inköpare.
Arrow LÄS MER
VD
Sölvesborgshem söker VD.
Arrow LÄS MER
Elektriker/servicetekniker
BRANDAB söker elektriker/servicetekniker. Placering Karlskrona.
Arrow LÄS MER

arrow SE ALLA JOBB (23 ST.)
Arrow ANNONSERA