Nyheter

”Jag trodde att det var samma sak som att sluta resa”

Långö Artikeln publicerades
Camilla Kellerman tog ett beslut som först kändes tufft, men som blev mycket bättre än hon hade trott. Nu har hela familjens motivation vaknat för att göra sina liv klimatsmartare på fler punkter.
Foto: Kerstin Porshed
Camilla Kellerman tog ett beslut som först kändes tufft, men som blev mycket bättre än hon hade trott. Nu har hela familjens motivation vaknat för att göra sina liv klimatsmartare på fler punkter.

Den dagen det gick upp för henne att hon måste minimera sina flygresor var en tung dag.

– Jag trodde ju att det var samma sak som att sluta resa, säger Camilla Kellerman, som tillsammans med sin familj har återuppväckt interrailtidens tågresande. Och upptäckt en helt ny dimension med sitt resande.

Redan vid resan till Sri Lanka nyåret 2016-2017 var det något som gnagde.

– Jag hade haft en känsla av olust för att göra de här nöjestripparna ett tag, säger Camilla Kellerman, som samtidigt som hon tog beslutet att radikalt minska sitt flygande kunde känna en viss avundsjuka gentemot dem som utan dåligt samvete fortsatte som tidigare.

Tidsaspekten, farhågor för strulande tåg och det faktum att det är ett smärre företag att boka biljetter som funkar hela vägen gjorde att tåget kändes jobbigt. Dessutom är blir resorna dyrare än motsvarande sträcka med flyget.

– Och det är ju helt sjukt att det är dyrare att vara klimatsmart. Många försvarar sig med att det är dyrare att ta tåget. Men då säger jag att det är för att det är för billigt att flyga som det är nu.

Första riktiga testet blev förra årets skidresa med en annan familj. Sammantaget blev de nio personer som lassade in skidor och allt sitt bagage, och hoppade på tåget i Karlskrona. 28 timmar senare landade de i Canazei i Italien.

På natten sov de i sovkupéer med plats för tre personer i varje.

När man reser neråt Europa kan man använda nätterna till att resa. Så tog till exempel familjen Kellerman nattåget från Stockholm upp genom Sverige till Björkliden.
Foto: Privat
När man reser neråt Europa kan man använda nätterna till att resa. Så tog till exempel familjen Kellerman nattåget från Stockholm upp genom Sverige till Björkliden.

Och redan här blev Camilla, maken Pär- Ola och barnen Astrid, Ellen och Hugo i åldrarna 12-18 år, sålda. För dem blev det en helt annan upplevelse att åka tåg än att köra till Kastrup och stressa med incheckning, säkerhetskontroller och transfers.

– På tåget kan man sitta och slappa, spela spel, kolla på en film och äta snacks. På något sätt känns det som att resa på riktigt när själva resandet också får ta plats. Det låter som en klyscha men det ligger något i långsamhetens lov, säger den ”lite, lite flygrädda” Camilla, som dock vill påpeka att hon inte har sluta flyga helt. Och inte heller vill ge någon annan dåligt samvete för sitt resande.

– Jag kanske kommer att flyga i jobbet och även privat, säger hon.

Det perfekta brädspelet på tågresan; ”Ticket to ride”.
Foto: Privat
Det perfekta brädspelet på tågresan; ”Ticket to ride”.
Långsamhetens lov kan vara att prata med varandra om sådant man inte hinner med annars. Eller att sticka färdigt tröjan som annars riskerar att bli liggande.
Foto: Privat
Långsamhetens lov kan vara att prata med varandra om sådant man inte hinner med annars. Eller att sticka färdigt tröjan som annars riskerar att bli liggande.
Precis som på flyget finns det mat på tågen, av varierande kvalitet. På de österrikiska nattågen får man till exempel en flaska skumpa på ”rummet”.
Foto: Privat
Precis som på flyget finns det mat på tågen, av varierande kvalitet. På de österrikiska nattågen får man till exempel en flaska skumpa på ”rummet”.

Förutom biljettpusslet, som de lät en resebyrå i Kalmar ta hand om även till sportlovets resa till Österrike, funkar allt annat mycket lättare än de hade trott. Tågen håller tiden och bytena går förvånansvärt lätt.

– Men alla måste hålla reda på sina egna väskor och skidor, säger Camilla, vars familj har upptäckt en annan bonus med tåg till skidorten.

– Man kan börja åka skidor direkt. Så det gäller att packa smart så att det man behöver ligger främst. I vårt sällskap är det till och med vissa som byter om på tåget. Och när vi skulle åka hem från Björkliden i påskas åkte vi skidor hela vägen till perrongen, där hotellet hade lämnat resten av vårt bagage.

Att Sverige är ett avlångt och väldigt vackert land blir mycket påtagligt när man reser genom det.
Foto: Privat
Att Sverige är ett avlångt och väldigt vackert land blir mycket påtagligt när man reser genom det.
En stor fördel med tåg är att man kan komma fram direkt.
Foto: Privat
En stor fördel med tåg är att man kan komma fram direkt.

Under sina tre tågsemestrar har familjen Kellerman upptäckt en annan sak; det finns en stark gemenskap mellan tågresenärer. Något som inte minst avspeglar sig i Facebookgruppen ”tågsemester”, där man kan hitta massor med bra tips.

Som till exempel vilken italiensk serveringsvagn som har det bästa kaffet och att man ska ha telefonen redo när man har passerat stationen innan Boden. Då är det nämligen dags att ringa den lokala pizzerian och avge sin beställning samt vilken vagn man sitter i.

– Sedan kommer de med pizzorna direkt till perrongen och man får swisha betalningen.

Just den resan genom Sverige blev lite av en ögonöppnare för Camilla.

– Tänk att man reser 200 mil rakt norrut och ändå är kvar i Sverige. Det var häftigt att se hur landskapet ändrade sig. Bara ortsnamnen norröver är så coola.

Nästa resa går till Frankrike i sommar. Planen är åtta dygn uppdelade på Paris och Normandie med tre resdygn, då man utnyttjar nattåg. Interrailkort är redan fixade till alla utom Hugo, 12, som reser gratis. Nu ska rutten göras upp med hjälp av den nya resebyrån, tågbokningen.se.

–Det är en liten surdeg att ta tag i platsbokningarna. Men det är mycket som händer nu som gör allt enklare. Till exempel blev det nyligen klart med nattåg mellan Göteborg och Berlin.

– Och det är bara början på något helt nytt, säger Camilla Kellerman.

Så funkar det

Interrail

Många som reser på semester med tåg köper ett interrailkort.

Det funkar som färdbiljetter på de flesta tåg över hela Europa. Det laddas med ett antal resdagar och en giltighetstid som du själv bestämmer. Resdagarna måste användas inom kortets giltighetstid.

Vissa tåg kräver att man reserverar plats utöver färdbiljetten. Kostnaden för en platsbiljett varierar. Därför är det svårt att ge prisexempel.

Men en hint torde vara att ett så kallat Global pass flexibel kostar från 2 394. Du reser då obegränsat i hela Europa från 5 till 15 resdagar.

Tidtabellerna för tåg i Europa läggs vid olika tidpunkter. Innan tidtabellerna är lagda går det inte att reservera plats på tåget. I de flesta fall läggs tidtabellerna med cirka 90 dagars framförhållning. I vissa fall kan det vara kortare tid.

Interrail Global Pass är giltigt i Belgien, Bosnien-Herzegovina, Bulgarien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Luxemburg, Makedonien, Montenegro, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern och Österrike.

Läs mer på interrail.se

Visa mer...
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.