Nyheter

Hoppet om Frankfurt lever i Kallinge

Blekinge Artikeln publicerades

Växjö snuvade Blekinge den här gången.

Men hoppet om ett direktflyg till Frankfurt från Ronneby Airport lever.

Det finns fortfarande hopp om en internationell flyglinje mellan flygplatsen i Kallinge och till exempel Frankfurt.
Foto: Patric Söderström
Det finns fortfarande hopp om en internationell flyglinje mellan flygplatsen i Kallinge och till exempel Frankfurt.

Mona Glans, stationschef för Swedavia som driver Ronneby Airport, menar att frågan om en internationell flyglinje aldrig varit så aktuell som nu. Att det blev Växjö som fick dagliga avgångar till Amsterdam förändrar egentligen ingenting. Förstudien, som presenterades i maj, är i allra högst grad aktuell.

– Det är bara till att erkänna att Växjös upptagningsområde är större. Rita en cirkel med en omkrets på tio mil i Ronneby och nästan halva cirkeln hamnar i havet. Där hittar vi inte så många passagerare, säger Mona Glans.

Ronneby hade 232 000 passagerare 2016. Växjö hade 173 000 passagerare varav 100 000 utrikesresenärer. När det gäller inrikesresorna är Växjö ingen större konkurrent till Ronneby.

Ankomsthallen i Ronneby är dock redo att ta emot utrikesflyg redan nu, även om hallen ska byggas om och bli dubbelt så stor inom en snar framtid.

– Det handlar i så fall om mindre plan med kapacitet för 50 till 70 passagerare. Det är inga Boeingplan vi skulle få hit i så fall. Det allra största problemet, eller rättare sagt utmaningen är upptagningsområde. Vi kan inte göra så mycket åt vår geografiska placering.

Bakgrunden till förstudien om en flyglinje till en större flygplats i Europa kommer från länets företagare, som länge önskat bättre flygförbindelser från och till Blekinge. Högst upp på företagarnas önskelista står en förbindelse till Frankfurt eller Amsterdam.

Två dagliga avgångar från Ronneby Airport till Frankfurt skulle öka sysselsättningen i 765 personer och ge en ökad lönesumma på 230 miljoner kronor till Blekinge. I alla fall enligt prognoser i den förstudie som är ett samarbete mellan länets samtliga kommuner, Region Blekinge och länsstyrelsen.

Ett exempel från Värmland nämns också i förstudien. Där har en flygförbindelse mellan Karlstad och Frankfurt genererat nästan 20 000 extra gästnätter på 18 månader.