Jens Olander: En riktig holmgång
Med allt byggröj har tidigare tämligen anonyma Pottholmen hamnat i fokus. Och som ni säkert läst så är nu tanken att försvunna Skomakarholmen ska göra comeback i Karlskrona lagom till 2050 – omgiven av kanaler mellan Pantarholmen och Hattholmen.
Alla tillhörde de den nya stadens 30-talet ursprungliga öar och holmar för sisådär 340 år sedan – Skomakarholmen ungefär hälften så stor som Stakholmen, och belägen där Österleden slutar sin kontakt med Hattholmen, och vattnet tar vid.
Den senare har blivit flera gånger större till följd av enorma utfyllningar. Och dylika blev samtidigt Skomakarholmens öde vid 1800-talets slut, när järnvägen drogs mellan Vämö, Brittas berg (”uppslukat” bakom Lokstallarna) och Laves holme, som förvandlats till stationsområde.
Vem vet – vad det lider kanske även de ursprungliga, lika vattenomgivna Lilla Björkholmen (där nytt arenabygge pågår) och Tullholmen (som inkorporerats med Pantarholmen och Vämö) återvänder?