Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Barn med dyskalkyli kan få hjälp

Kan du fortfarande inte multiplikationstabellen?
Det behöver inte vara för att du inte tränat tillräckligt.
Fem procent av Sveriges befolkning har dyskalkyli, specifika räknesvårigheter.
Nyheter • Publicerad 28 september 2013
Matte kan vara ett trixigt ämne, men att svårigheter i detta ämne automatiskt hänger ihop med brist på begåvning är en myt. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix
Matte kan vara ett trixigt ämne, men att svårigheter i detta ämne automatiskt hänger ihop med brist på begåvning är en myt. Foto: Fredrik Sandberg/ScanpixFoto: 
Elever som har svårt för plus och minus kan vara jättebra på algebra och geometri. Det menar Leif Rudvi, specialpedagog vid Karlshamns kommuns resurscenter.
Elever som har svårt för plus och minus kan vara jättebra på algebra och geometri. Det menar Leif Rudvi, specialpedagog vid Karlshamns kommuns resurscenter.Foto: 

"Kan du inte läsa ordentligt är det bara för att du är lat, eller kanske lite korkad". Detta var en myt som många personer med dyslexi fick leva med, innan specifika läs- och skrivsvårigheter blev uppmärksammat som ett vanligt problem, som varken hänger ihop med vilja eller begåvning.

Men i samma sits som dyslexidiagnosen befann sig i under början av 90-talet är dyskalkyli, inlärningssvårigheter relaterat till specifika matematiska förmågor, i dag. Barnen som aldrig får kläm på gångertabellen kan få pikar om att de övar för lite, fast så inte alls är fallet.

Annons

?Matte är ett ganska hemskt skolämne egentligen. Antingen blir svaret rätt eller fel, facit bestämmer. Det finns inget annat ämne i skolan som är så förknippat med begåvning som just matematik. Svart på vitt får man reda på om man är duktig eller inte, säger Leif Rudvi, neuropedagog på Karlshamns kommuns Resurscenter.

En dom som kan knäcka självförtroendet för vilken elev som helst. Matematik går nämligen inte att undvika. Dels för att det är ett ämne av stor vikt i skolan - dels för att räkning finns överallt i vardagslivet. Räcker pengarna du har till de varor du köpt när du kommer fram till kassan? Hur många minuter har du på dig tills bussen går?

– De problem med tal och räkning som ställer till det i matten för just personer med dyskalkyli är del av rumsuppfattningsförmågan. Det gör det även svårt att hitta, och läsa kartor eller tabeller.

Dyslexi och dyskalkyli jämförs ofta, och har en del likheter. Hos personer med dyslexi kan det vara svårt att snabbt koppla bokstavsformer till ljud medan personer med dyskalkyli har svårt att koppla ett tal till en specifik mängd. Ärftlighet spelar in i båda diagnoserna.

?Vi brukar säga så att en person med dyslexi kan ha problem med digitala klockor, eftersom de slänger runt eller vänder på siffror. En person med dyskalkyli har problem med den analoga klockan, eftersom en del i svårigheterna ligger i rumsuppfattningen. Att ändra från att förhålla sig till elvan när klockan är tjugo över elva, till att förhålla sig till tolvan när hon är fem i halv tolv.

Men det är inte all typ av matematik som är svår. Den tidiga matematiken, med fokus på kategorisering, som att lägga alla gröna knappar på ett ställe och alla röda på ett annat, hänger mer ihop med högskolans matematik, som ofta också är bildbaserad.

?Kemiska formler och geometri kan vara mycket lättare än multiplikationstabellen. Många av eleverna med dyskalkyli har alltså lättare för avancerad matte än den mer grundläggande.

Det är hoppet däremellan som kan vara problematiskt. De fyra räknesätten: Plus, minus, gånger och delat med.

?Automatisering, som att lära sig multiplikationstabellen, brukar vara akilleshälen i dyskalkyli.

Skolorna blir allt bättre på att upptäcka problem med räkneförmågan och i Karlshamn är just nu ett projekt på gång som fokuserar på att ge matematikundervisningen en skjuts.

Annons

Kommunens handlingsplan för barn med läs-, skriv- och räknesvårigheter har uppmärksammats nationellt. Enligt en ny rapport av Demoskop på uppdrag av Föräldraföreningen för dyslektiska barn varierar stödet för barn med behov av extra stöd mycket mellan olika kommuner i landet. Just Karlshamns kommun tas upp som ett bra exempel.

Leif Rudvi är den som kartlägger och utreder barn som misstänks ha just dyskalkyli, på ansökan som rektorns skola och vårdnadshavare gemensamt skriver under

?Eftersom jag är ensam i kommunen med att utreda ligger tyvärr väntetiden på 3-4 månader. Nu har jag fullt upp fram till jul, säger Leif.

Utredningen görs på barn mellan åk 4 till 9. Av de högstadieungdomar han utreder är det ofta problemen visar sig vara grundade i något helt annat än specifika tal- och räkningssvårigheter.

?Många unga tjejer får en sådan prestationsångest kring matematiken att de blir helt blockerade och inte klarar av den. Men då är problemet inte dyskalkyli utan av mer känslomässig karaktär, vilket visar sig i utredningen.

Svårigheterna med dyskalkyli är bestående, men sätten att kompensera med olika hjälpmedel blir fler.

?Jag har träffat gamla elever som nu är i 24-årsåldern som uttrycker hur glada de är över handscannarna som finns i vissa matvaruaffärer nu, som lägger ihop priserna på varor direkt när man lägger dem i korgen. Då ser man vad priset blir med en gång, och kan plocka ut något om inte pengarna räcker. Att de flesta har mobiltelefoner, med miniräknare, underlättar också för många.

Karin Sjögren
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons