Inga ”likes” i världen kan väga upp kommunalt vanstyre

Ledare Artikeln publicerades
Rådhuset i Karlshamn
Foto: Patric Söderström
Rådhuset i Karlshamn

Kommuner ska bygga sitt ”varumärke” genom att vara just bra kommuner och erbjuda kommunmedborgarna högkvalitativ service till en så låg skatt som möjligt. En attraktiv kommun kan aldrig kommuniceras fram på Facebook eller Instagram.

Karlshamns kommun stryper sin finansiering till projektet ”Gilla Karlshamn”, som funnits sedan 2013. De senaste åren har kommunen betalat 250 000 kronor per år för att finansiera projektet men i år uppgick bidraget till 100 000 kronor. Nästa år blir alltså summan noll kronor, vilket både BLT och nu Sydöstran rapporterat om. En överslagsräkning ger vid handen att kommunen lagt cirka 1,5 miljoner skattekronor på att snacka upp stadens attraktivitet i sociala mediekanaler.

Projektet startade eftersom ”Man tyckte inte att de mätningar och rankingar som gjordes gav en rättvis bild av Karlshamn. Man tyckte inte heller att media uppmärksammade tillräckligt många positiva nyheter", enligt Gilla Karlshamns hemsida.

Allt är fantastiskt! Här finns inget att kritisera! Cirkulera!

Det är ett vettigt beslut från politikerna i kommunstyrelsen. Sveriges rikes lag kräver av kommunerna att de ger kommunmedborgarna tillgång till grundläggande verksamheter som skola, äldreomsorg och barnomsorg. Men att finansiera en positiv bild av kommunen?

Det skulle vara mycket intressant om någon forskare tog reda på hur mycket Sveriges kommuner lägger, antingen i egen regi eller genom ombud, på att bygga positiva ”varumärken”. Det handlar om avsevärda summor, som hade kunnat läggas på välfärden.

Skattebetalarnas slöseriombudsman uppmärksammade nyligen att Göteborgs stad har 255 kommunikatörer (Expressen den 22 oktober). Dagens Samhälle menade i en genomgång för några år sedan att antalet kommunikatörerna i kommuner, landsting och regioner är fler än dagspressjournalisterna (DS den 11 juni 2015).

I Blekinge summeras de kommunala kommunikatörerna, visade en genomgång i BLT (den 25 oktober), till knappt två dussin. Varje anställd kommunikatör skulle ha kunnat vara en till lärare i skolan som kan hjälpa våra barn att lära sig räkna och läsa eller en till undersköterska i omsorgen som skulle kunna ta hand om våra äldre.

Och lika intressant vore det att veta om de kommunala PR-satsningarna verkligen gör någon nytta. Själv förhåller jag mig skeptisk till det. Ska en kommun bli attraktiv är det viktigare att ha en bra skola, en bra äldreomsorg, en bra barnomsorg till ett konkurrenskraftigt pris, det vill säga låg kommunalskatt. Då stimuleras också ett växande näringsliv som skapar jobb och skatteintäkter.

Helt enkelt, en attraktiv kommun skapas genom att politikerna ser till att kommunens verksamheter är välskötta. För en kommuns attraktivitet är det viktigare att vara en bra kommun i verkligheten, än att det sprids positiva ”bilder” av kommunen genom kommunfinansierade ombud eller egna kommunikatörer. Inga ”likes” i världen på Facebook eller Instagram kan väga upp kommunalt vanstyre.

Karlshamns kommun saknar inte direkt utmaningar här. Personalen flyr socialtjänsten, det råder chefskarusell inom kommunen, det är neddragningar inom äldreomsorg och skola. Det är där pengarna behövs, inte i projekt som ska snacka upp kommunen. Pengarna som har lagts på ”Gilla Karlshamn” kan nu hjälpa till att fylla dessa hål.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.