Välj bort tåget. Ta flyget i stället

Ledare Artikeln publicerades
Foto: Johan Nilsson / TT

Ska Blekinge vara attraktivt måste politikerna stå upp för vår flygplats.

Samtidigt som det talas om allt från bondeskam, husdjursskam till flygskam (vad kommer härnäst, utandningsskam?) kan det kanske provocera vissa att uppmana fler i Blekinge att ta flyget i stället för tåget. Men nu väljer jag att svära i klimatkyrkan: fler i Blekinge behöver välja bort tåget och i stället ta flyget.

Utvecklingen för Ronneby Airport är just nu dyster. Flygtrafiken från Ronneby Airport minskar på ett oroväckande sätt. Under juli, jämfört med juli förra året, minskade antalet resande från eller till flygplatsen i Kallinge med 15 procent. Totalt i år uppgår minskningen till 11 procent. Av alla Swedavias flygplatser har Ronneby Airport tappat flest passagerare.

Kanske jublas det åt det på Södermalm åt att flygdebatten och flygskatten nu får effekt. Det är lätt att göra om man inte behöver bry sig om de stora avstånd som faktiskt finns i Sverige.

En som inte jublar är Roger Fredriksson (M), kommunstyrelsens ordförande i Ronneby. ”Vi får bara inte hamna i en situation där något av flygbolagen som trafikerar den drar sig ur på grund av sviktande passagerarunderlag”, sa han häromdagen i en intervju med Sydöstran (den 21 augusti). Han arbetar nu med att få till ett gemensamt möte mellan regionen, kommunen, näringslivet och Swedavia för att diskutera situationen.

Det gör Fredriksson helt rätt i. För vår landsändas del är goda flygförbindelser av yttersta betydelse. Goda förbindelser med omvärlden handlar såväl om att få turismen och näringslivet att växa som våra möjligheter att få fler att vilja bosätta sig här. Sandra Bizzozero (S) lobbar exempelvis mot sina partikamrater i regeringen för att få ytterligare någon myndighet lokaliserad till Karlskrona, då är flyget avgörande.

Jag är ledsen att säga det men för resor till huvudstaden är tåget knappt ett alternativ: det tar för lång tid och allt som oftast drabbas man som tågresenärer av förseningar. Jag ber redan på förhand om ursäkt till våra småländska grannar men det är inte särskilt roligt att fastna i Emmaboda en sen tisdagskväll. Det är inte ens kul en sen fredagskväll.

Sverige är ett glest befolkat land med stora avstånd, det är bara att acceptera. Om slagordet ”Hela Sverige ska leva” ska vara något mer än en tom fras måste man inse att inrikesflyget är viktigt för att hålla ihop land och storstad. Det gäller inte bara Norrland, det gäller även sydöstra Sverige.

I det sammanhanget är det också beklagligt att Region Blekinge med sin nya resepolicy ”straffar flyget och förordar tåg”, som Lars Karlsson (C) uttryckte det nyligen (BLT den 8 april). Och det samtidigt som Region Blekinge ansvarar för den regionala utvecklingen. Det är en policy som regionen borde riva upp. Regionen borde i stället se till att flygplatsen i Kallinge utvecklas.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.