Tjuvknep i jakt på landets bilister

Ledare ,
Magdalena Andersson mjölkar bilisterna på pengar.
Foto:

Det är inte hederligt av regeringen att ta till tjuvknep för att höja bilskatterna i smyg.

Artikeln publicerades 27 mars 2017.

Det började med den så kallade indexeringen av bensin- och dieselskatten som gör att regeringen nu inte aktivt behöver gå till riksdagen med en höjning av skatten på bensin- eller diesel. För det sker numera, från årsskiftet, automatiskt. Varje år höjs bensin- och dieselskatten med konsumentprisindex plus två procent.

Det kanske inte låter särskilt mycket men innebär att bensin- och dieselskatten ökar dramatiskt över tid på grund av ränta-på-ränta-effekten.

I år väntas landets bilägare betala in 0,88 miljarder kronor mer till statskassan till följd av indexeringen, nästa år 1,69 miljarder och 2019 2,52 miljarder kronor mer, enligt en rapport från Skattebetalarnas förening.

Det är bara att gratulera Magdalena Andersson (S) till ett skatteupplägg där skatterna automatiskt ökar mot oändligheten - i det tysta.

Och nu är det dags för nästa tjuvknep.

I slutet av förra veckan presenterade regeringen sitt förslag på bonus-malus-system. Alltså ett system där man ger bonus till nya bilar med väldigt låga utsläpp och straffskatt för utsläppssyndare. Tanken är på så sätt att man ska gynna den som gör ett klimatsmart bilval på klimatsyndarnas bekostnad.

Det rimliga i att vanliga bilköpare ska straffbeskattas för att subventionera rikas Tesla-inköp kan man givetvis diskutera. Vän av ordning gör också rätt i att påpeka att bilisterna redan i dag betalar in ansenliga summor som man tycker mer än väl skulle kunna räcka för eventuella bonusar. Men vi lägger de diskussionerna åt sidan och koncentrerar oss på andra intressanta delar av förslaget.

Som att det föreslagna bonus-malus-systemet inte går jämnt ut. Nej, för bonusen beräknas kosta staten mindre än vad straffskatten drar in. Mellanskillnaden den tar finansministern: "Det nya bonus-malus-systemet med förhöjd fordonsskatt under tre år för bilar med högre utsläpp av koldioxid samt en bonus till mer miljöanpassade bilar förväntas ge ett överskott på 0,41 miljarder kronor 2018 och 0,22 miljarder kronor 2019.", står det i regeringens förslag.

Klirrklirr i statens kassakista.

Och så slänger man in en höjd fordonsskatt för redan befintliga bilar som inte har något med bonus-malus-systemet att göra: "De övriga förändringarna av fordonsskatten bedöms öka skatteintäkterna med ca 0,49 miljarder kronor 2018 och 1,52 miljarder kronor 2019."

Ytterligare klirr i statens kassakista.

Eftersom mängder av människor är beroende av bilen i sin vardag är det känsligt att höja skatterna på att äga och köra bil. Det har fått regeringen att ta till tjuvknep i jakten på landets bilister, särskilt snyggt eller hederligt är det inte.