Spola Oatlys hyckleri. Drick mjölk!

Ledare Artikeln publicerades
Det ”klimatvänliga” företaget Oatly ägs delvis av världens största miljöbov: den kinesiska staten.
Foto: Ng Han Guan
Det ”klimatvänliga” företaget Oatly ägs delvis av världens största miljöbov: den kinesiska staten.

Hade Oatly påpekat att de delvis ägs av kinesiska staten hade det onekligen varit svårare att profilera sig som ett “klimatvänligt” alternativt till mjölk.

“Tänk vad mycket skit vi höll på med förr. Vi körde bil utan bälte. Vi rökte cigg utan filter. [...] “För att inte tala om all den där mjölken vi tryckte i oss utan att tänka.”

Meddelandet från skådespelaren Kjell Bergqvist i en reklam från havremjölkstillverkaren Oatly är att “spola mjölken”. Reklamfilmen avslutar med meningen “Byt till havredryck så minskar du utsläppen av växthusgaser med 75 procent.”

Creative director på Oatly Martin Ringqvist legitimerar smutskastningskampanjen mot svenska mjölkbönder med “All förändring gör ont, men nu är vi i ett läge där vi inte har råd att bli sentimentala” (Aftonbladet den 14 september).

Men förutsättningen för Oatly att producera havremjölken är svenska mjölkbönder. För att havre ska kunna odlas i stor skala, krävs mjölkbönder vars kor genererar gödsel för att havren ska kunna växa. Svenskt jordbruk är dessutom världsledande ur klimatsynpunkt. Landskapen hålls öppna och vi använder relativt lite antibiotika i produktionen.

Vad Oatly dessutom glömmer att nämna är att de delvis ägs av företaget China Resources, vilket i sin tur ägs av den kinesiska staten. Och Kina är som bekant inte välkänt för sin klimatpolitik. Landet är världens enskilt största miljöbov, med kolkraftverk som spyr ut mängder av växthusgaser i atmosfären. Hade Oatly påpekat detta hade det onekligen blivit svårare att profilera sig som ett “klimatvänligt” alternativ till mjölk.

Det är dock inte primärt därför de gör reklamen. Och Oatly är bara ett i raden av företag som anammar rättvisekampanjer för att sälja produkter.

Glassjätten Ben & Jerry’s har deltagit i mängder av kampanjer för klimatet. Företaget ägs dock av Unilever som bland annat gjort sig känt för avskogning på grund av palmoljeplantage i Indonesien.

Klädföretaget Nelly bjöd för inte så länge sedan in hundratals så kallade influencers till franska rivieran för att lansera sin senaste kollektion. Samtidigt då, som det i deras miljöpolicy står "är en resa nödvändig använder vi i första hand tåg".

Dataföretaget Apple lobbar för HBTQ-rättigheter. Men under 2010 uppdagades, i den så kallade “Foxconn”-härvan, att 14 personer hade begått självmord i den fabrik i Kina där Apple-produkter tillverkades. Självmorden sades bero på arbetsförhållandena i fabriken där människor behandlades som slavar.

För precis som i fallet med Oatly, är marknadsföringen en fasad. Att företag gör kommers och utnyttjar trender i samhället är föga förvånande. De vill tjäna pengar. Och genom dessa rättvisekampanjer kommer de inte längre kritiseras – av framför allt vänsterungdomar – för att vara giriga kapitalister, utan bli hyllade för sitt humanitära arbete. Unga kan dricka havremjölk och köpa Appledatorer och samtidigt känna sig om revolutionärer.

Men precis som Oskar Schönning, ekonomireporter på Lantbrukets Affärstidning beskriver, borde Oatly, om de menar allvar med sin vurm för klimatet “uppmana en av sina största intressenter – kinesiska staten – att spola kolet". Vad Oatly gör är cyniskt lurendrejeri, samtidigt som de smutskastar den svenska mjölkindustrin.

Så ett förslag: Spola Oatly. Drick mjölk.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.