Ledare: Sista chansen för S att infria vallöftet om Sydostlänken

Ledare ,
Anders Ygeman (S) i Karlskrona under valrörelsen 2014 då han presenterade det socialdemokratiska vallöftet att Sydostlänken skulle byggas om S vann valet.
Anders Ygeman (S) i Karlskrona under valrörelsen 2014 då han presenterade det socialdemokratiska vallöftet att Sydostlänken skulle byggas om S vann valet.

Socialdemokraten Lena Micko säger att Sydostlänken kommer att finnas med i regeringens infrastrukturplan som väntas i slutet av månaden. Det är sista chansen för S att infria vallöftet från riksdagsvalet 2014.

Sydostlänken - alltså upprustningen av befintlig järnväg mellan Olofström och Älmhult samt nybyggnation av järnväg mellan Olofström och Blekinge kustbana - fanns inte med när Trafikverket i slutet av förra sommaren överlämnade sitt förslag till ny nationell trafikslagsövergripande plan för perioden 2018–2029 till regeringen (BLT den 31 augusti 2017).

I slutet av april väntas regeringen presentera den nationella infrastrukturplanen. För Blekinges del är den stora frågan om Sydostlänken då kommer att finnas med eller ej. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har hitintills inte velat säga någonting alls om den saken, exempelvis när Annicka Engblom (M) i höstas pressade honom om detta i riksdagen.

I helgen kom indikationer på att Sydostlänken kommer att finnas med i regeringens infrastrukturplan. Det var i samband med Socialdemokraternas distriktskongress i Ronneby i helgen som Lena Micko (S) sade att regeringen kommer att säga ja till Sydostlänken: ”Jag är så gott som säker på att det kommer att finnas med i regeringens beslut.” (Sydöstran den 8 april)

Varför just Lena Micko ger ett sådant löfte är inte lätt att förstå. Hon är visserligen högt uppsatt socialdemokrat i egenskap av ordförande i Sveriges kommuner och landsting och ersättare i Socialdemokraternas verkställande utskott men är varken statsråd eller har någon officiell roll som talesperson i infrastrukturpolitiska frågor för S.

Oavsett detta är Lena Mickos ord givetvis positiva nyheter för Blekinge. Sydostlänken är en samhällsekonomiskt lönsam infrastrukturinvestering med stor betydelse för näringslivet och jobben i Blekinge.

Om Lena Micko har rätt innebär det också goda nyheter för Socialdemokraterna i länet. I förra valrörelsen lanserade Anders Ygeman, då trafikpolitisk talesperson för S, under ett besök i Blekinge en byggnation av Sydostlänken som ett socialdemokratiskt vallöfte. Ja, till P4 Blekinge sa Ygeman till och med att: ”Vi kommer kunna börja bygga under nästa mandatperiod” (SR den 8 september).

Någon byggnation har det som bekant inte blivit av. Det betyder att infrastrukturplanen nu är Socialdemokraterna sista chans att verkställa vad de lovat väljarna.

Ett negativt besked från regeringen om Sydostlänken kommer att vara en belastning för S i höstens valrörelse. För om de tidigare svikit väljarna i Blekinge i en så viktig fråga för länet - varför ska de tro på några nya socialdemokratiska vallöften? De socialdemokratiska toppnamnen i riksdagsvalet Heléne Björklund, Magnus Manhammar och Suzanne Svensson har all anledning att känna sig stressade över regeringens besked.