Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Emma Jaenson: Replik: våra val av livsmedel har stor påverkan på klimatet

Replik till ledaren ”Spola Oatlys hyckleri. Drick mjölk!” i BLT den 17 september.
Emma JaensonSkicka e-post
Publicerad 23 september 2019
Emma Jaenson
Detta är en personligt skriven text i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Transparens är oerhört viktigt för oss och vi hade aldrig varit i den position vi är i dag utan nuvarande ägarstruktur.”
”Transparens är oerhört viktigt för oss och vi hade aldrig varit i den position vi är i dag utan nuvarande ägarstruktur.”Foto: Greenpeace

Det har kommit starka reaktioner sedan vi lanserade vår kampanj ”Spola mjölken”. Det är bra, för frågan om hållbar livsmedelskonsumtion är viktig att diskutera.

Det har sagts att kampanjen är en attack mot svenska bönder. Det är den inte, lika lite som ”Spola Kröken” var en attack mot svenska sprittillverkare. Den lyfter ett i längden ohållbart konsumtionsbeteende. Svensk mjölk är bland den mest klimatvänliga i världen, men det räcker ändå inte. Omställningen från animaliebaserade till växtbaserade livsmedel är lika nödvändig som akut, det visar forskningen. Den omställningen är målet med både kampanjen och Oatlys verksamhet.

Annons

Konsumentefterfrågan driver stenhårt mot växtbaserat och tillsammans med Sveriges bönder, forskningen och politiken har vi möjligheten att skapa framtidens hållbara lantbruk. Våra bönder är nyckelpersoner i omställningen och har all potential att bli världsledande inom detta område.

Men de behöver stöd från så väl politiken som livsmedelsindustrin.

När det gäller Sveriges biologiska mångfald tycker vi, precis som de flesta, att den är otroligt viktig. Dock stämmer det inte att den är beroende av att vi har kvar vår mejeriindustri i dess nuvarande form. Bara en liten del av dagens svenska mjölkkor bidrar till öppna landskap. Det är fullt möjligt att både ha en biologisk mångfald och en omställning mot mer växtbaserade livsmedel.

Man har också fört fram att vi skulle ha undanhållit att vi har en kinesisk delägare och att det är oetiskt att prata hållbarhet eftersom de även investerar i kolkraftverk. Vi har aldrig försökt dölja vilka våra delägare är. Varför skulle vi det? Transparens är oerhört viktigt för oss och vi hade aldrig varit i den position vi är i dag utan nuvarande ägarstruktur. Inga av våra olika ägare lägger sig i vad eller hur vi kommunicerar och lika lite kan vi styra över deras övriga investeringar. Är det då oetiskt och dubbelmoral att ändå prata hållbarhet? Nej. Då hade det inte funnits många företag i världen som kunnat driva hållbarhetsfrågor, och hur mycket hade vårt samhälle förändrats då?

Den expansion vi genomför just nu saknar motstycke inom livsmedelsindustrin, och den är viktig. Vi står inför en akut kris och våra livsmedelsval har stor påverkan på klimatet. Vill vi få till en global omställning är det därför helt avgörande att skiftet från animalier till växtbaserat också sker på världens största marknader, där ingår Kina. Vi kommer fortsätta driva förändring och utmana normer för att tackla det akuta läget. Det behövs för klimatets skull.

Linda Nordgren, communication manager på Oatly

Svar: Tack för ert svar. Visst har livsmedelsindustrin påverkan på klimatet, och visst vore det bra om svenskar åt mer växtbaserat. Men ska vi prata hållbarhet och klimat- och miljöpåverkan är Kina i en klass för sig genom sina kolindustrier, som dessutom tycks bli fler och fler. Medelkinesen släpper ut långt mycket mer koldioxid än medelsvensson. Redan i dag står Kina för cirka en tredjedel av världens koldioxidutsläpp. De kinesiska kolen står för 60 procent av den inhemska industrin och Kina släpper alltså ut mer än Europa, Latinamerika och Afrika tillsammans (ChinaPower, 2019).

Visst är det bra att Oatly arbetar för hållbarhet. Självklart ska vi göra så mycket vi kan för både klimat och miljö, men då är ett bra första steg att inte konsumera produkter som har tillverkats med hjälp av den kinesiska kolindustrin. Att Oatly profilerar sig som ett miljövänligt alternativ till mjölk är direkt missvisande, när ni delvis ägs av den i särklass största miljöboven i världen.

Emma Jaenson

Annons
Annons
Annons
Annons