Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Replik: Flumaktivister på Skolverket?

Är det betyg eller oklara krav som stressar dagens skolelever? Inge Johansson i Kallinge har invändningar mot Karin Pihls ledarkrönika, och får svar.
Publicerad 18 juni 2018
Detta är en opinionstext i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

"Det är Skolverkets fel, inte Björklunds att kunskapskraven är usla" skriver Karin Pihl (12/6). De är kanske det ur ett liberalt perspektiv. Skolverkets generaldirektör gör klokt i att inte värdera. Det saknades samförstånd mellan regering och Skolverket när kunskapsmålen utformades. Men självklart är det Skolverket – i samverkan med lärarprofessionen och med stöd av forskningsresultat – som beslutar hur de ska se ut.

"De förstärkte flummet" skriver Karin Pihl och efterlyser Björklunds tydligare kunskapssyn, smal och faktabaserad. Skolverket strävar efter en djupare och vidare kunskapssyn och de inser, att kunskap inte låter sig preciseras i alltför dogmatiska termer. "Flummet" ligger inte hos dem som står för den kunskapssynen, utan i så fall hos dem som vill göra inskränkningar i kunskapsfältet. En mer djupgående kunskapssyn främjar också den bildning, som är så viktig för elevens kunskapsmässiga och personliga utveckling.

Annons

Pihl tror att "elever som har lätt att prata för sig får höga betyg", och uttrycker därmed brist på förtroende för lärarnas kompetens. Sociala utanförskap, en orolig arbetsmarknad och inte minst betygsjakten skapar en accelererande stress hos eleverna. Betygen – istället för individen – har kommit att stå i centrum för elevens utveckling. Liberalerna har blivit ett 4%-parti. Det är inte många yrkesverksamma lärare, som idag vill lägga sin röst på liberal skolpolitik.

Inge Johansson, Kallinge

Svar:

Problemet är att Skolverket struntat i hur lärarna uppfattar kraven. Bara häromdagen kom ny forskning från Uppsala universitet som visar att "kritiskt tänkande", som i de flesta ämnen är det som leder till högst betyg, inte går att överföra mellan olika ämnesområden. Rena faktakunskaper är alltså det bästa sättet att bli kritiskt tänkande. Det är dessa Skolverket nedprioriterar.

Stressen som eleverna upplever kommer knappast ifrån att de tvingas lära sig för mycket. Snarare är det otydliga krav och idén att eleverna själva ska ta ansvar för sin egen läroprocess som gör dem stressade.

Karin Pihl

Karin Pihl
Annons
Annons
Annons
Annons