MP skrattar och ler när Sverige stänger ner

Ledare
Regeringen vill införa en flygskatt.
Foto:

Sju regionala flygplatser är i farozonen om förslaget på flygskatt blir verklighet, enligt en ny rapport från Stockholms handelskammare. Läggs dessa flygplatser ner hotas i sin tur uppemot tusentals arbetstillfällen på lång sikt. Det bekymrar inte Miljöpartiet som tycker det är bra att regionala flygplatser försvinner.

Artikeln publicerades 28 juni 2017.

Under tisdagen presenterade Stockholms handelskammare en rapport som de låtit analysföretaget WSP göra om konsekvenserna av den föreslagna flygskatten.

Förslaget till flygskatt innebär dyrare flygbiljetter. Hur mycket dyrare beror på avståndet mellan flygplatsen och slutdestinationen. För resor inom Sverige innebär skatten att en enkelbiljett blir 85 kronor dyrare med momsen inräknad. Det är denna fördyring av inrikes resor som rapporten analyserat konsekvenserna av.

Sju flygplatser ligger pyrt till om flygskatten blir verklighet: flygplatserna i Växjö, Kristianstad, Jönköping, Karlstad, Trollhättan-Vänersborg, Örnsköldsvik och Kramfors-Sollefteå, enligt rapporten. Dessa flygplatser är redan i dag hårt trängda och drabbas därför särskilt hårt av en eventuell flygskatt.

Vår region, Sydostsverige, tillhör därmed de regioner som kan drabbas hårdast om regeringen får som den vill. Ronneby airport har dock en särställning som en av tio nationella flygplatserna.

Om flygplatserna försvinner slår det hårt mot arbeten och det regionala näringslivet. Men hur hårt?

Rapporten har räknat ut att tusentals arbetstillfällen kan försvinna på lång sikt om flygplatserna stänger helt. I Jönköping med grannkommuner handlar det om så många som 10 500 arbetstillfällen, i Växjö med omnejd handlar det om 3 000. För Karlstad med omnejd handlar det om 6 800 färre arbetstillfällen. Det handlar således inte enbart om jobben på de aktuella flygplatserna eller i turismnäringen. En flygplatsnedläggning får spridningseffekter i den regionala ekonomin i stort.

Men detta bekommer inte Miljöpartiet. I en intervju i Dagens Nyheter apropå rapporten och att flera regionala flygplatser kan lägga ned svarar trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP): "Det är väl rimligt. Det är ju ett av syftena med skatten" (Dagens Nyheter den 26 juni).

Tydligare än så kan ett besked från Miljöpartiet till alla utanför Stockholm knappast bli: hela Sverige ska leva har blivit bara storstadsregionerna ska leva.

Men miljön då? Utredningen som ligger till grund för förslaget uppskattar att flygskatten kan minska de totala svenska koldioxidutsläppen med 0,08-0,2 miljoner ton per år. Det motsvarar några dygn av vägtrafikens utsläpp. Hårdast drabbas utrikesflyget med konsekvens att många tar ett anslutningsflyg till en flygplats i ett land utan flygskatt. I södra Sverige lär många ta bilen eller tåget till Kastrup och flyga därifrån. Så exporteras arbetstillfällen utan klimatnytta.