Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Miljöpartiet i Stockholm ska inte få diktera villkoren i Ronneby

Bromma flygplats är en fråga av riksintresse. Det är orimligt att Miljöpartiet i Stockholm ska diktera villkoren för företagen i Blekinge.
Publicerad 22 oktober 2018
Detta är en ledarartikel som uttrycker Blekinge Läns Tidnings politiska linje. Tidningens politiska etikett är oberoende liberal.
Det är orimligt att ett litet grönt urbanextremistiskt parti som Miljöpartiet ska få diktera villkoren för resten av landet.
Det är orimligt att ett litet grönt urbanextremistiskt parti som Miljöpartiet ska få diktera villkoren för resten av landet.

Om du måndag morgon sätter dig på tåget från Ronneby till Stockholm kan du se fram emot en lång seightseeing genom Sverige. Resan börjar med tåg till Karlskrona. Därifrån fortsätter du till Emmaboda. Väl i Emmaboda byter du till ett SJ-tåg (om det går) till Alvesta. Om det inte uppstår signalfel på vägen och ditt anslutande tåg är i tid kommer du ett antal timmar senare vara framme i Stockholm.

Att åka tåg kan så klart vara trevligt, men tråkigt nog ofta både frustrerande och tidsödande. Förbindelserna mellan Blekinge och resten av Sverige är usla. Tar du däremot flyget är du framme på 55 minuter. Och du vet dessutom att du kommer fram i tid.

Annons

Men nu är flygtrafiken hotad, av ingen mindre än Miljöpartiet. Det nya styret i Stockholm, bestående av alliansen och Miljöpartiet har beslutat att inte förlänga markavtalet på Bromma flygplats som löper ut 2038.

Beslutet är en kompromiss mellan det nya styret där MP länge velat riva Bromma flygplats för att göra plats åt bostäder, medan allianspartierna vill behålla flygplatsen.

Men en nedläggning av Bromma flygplats är en katastrof för Blekinge, och framför allt för företagsamheten i länet. 90 procent av alla flyg som trafikerar Bromma är affärsresenärer, som kommer från bland annat Ronneby, Kalmar och Växjö. Bromma flygplats är en grundläggande förutsättning för att människor ska slippa bo Stockholm, men ändå kunna ta sig dit för nödvändiga företagsresor.

Har du ett möte i Stockholm kan du åka dit på morgonen för att vara tillbaka i Ronneby lagom till middagen samma dag. Detta är inte möjligt med varken bil eller tåg.

Och hade det varit så enkelt att det gick att flytta över flygen till en närliggande flygplats hade problemet varit löst. Men enligt flera debattörer, från bland annat Stockholms Handelskammare, är Arlanda redan nu nära sitt kapacitetstak i flygtrafik (Dagens samhälle, augusti 2014).

Ungefär hälften av all flygtrafik från Ronneby går i dag till Bromma. Och trots att Ronneby airport drivs av statliga Swedavia så skulle inte Arlanda kunna ta emot Ronnebyflygen vid samma tider på dygnet, vilket kraftigt skulle skära ner möjligheterna för företagare att dagspendla. I en rapport från Stockholms Handelskammare (2014) beskrivs att närmare 4000 företag och 6000 jobb skulle försvinna på de orter där Swedavia bedriver flygtrafik.

Det är orimligt att ett litet grönt urbanextremistiskt parti som Miljöpartiet ska få diktera villkoren för resten av landet. Bromma flygplats är ett riksintresse. Den är en förutsättning för näringslivet i Blekinge och för att vanliga Blekingebor ska ha bra kommunikationer till Stockholm.

Men Ronnebypolitikern Roger Fredriksson (M) tror inte att sista ordet är sagt än. För det är ju trots allt så att Miljöpartiet, till skillnad från Bromma flygplats, med största sannolikhet inte kommer finnas kvar vid 2038 ändå.

Emma JaensonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons