Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Lita inte på staten när det krisar, lyssna på Maggan

När systemen havererar är det tur att det finns människor som tänker i förväg. Som Maggan.
Publicerad 23 oktober 2019 • Uppdaterad 24 oktober 2019
Detta är en ledarartikel som uttrycker Blekinge Läns Tidnings politiska linje. Tidningens politiska etikett är oberoende liberal.
Vad ska vi lära oss av materialkrisen?
Vad ska vi lära oss av materialkrisen?Foto: Simon Rehnström/SvD/TT

Sjukhuskrisen har nu pågått i snart två veckor. Minst 180 operationer har ställts in. Vid Akademiska sjukhuset i Uppsala har 30 operationer av barn avbokats. Vården på sjukhuset väntas bli påverkad under kommande tre månader (BLT den 22 oktober).

Anledningen är inte att det har utbrutit krig. Inte heller har vi drabbats av en klimatkatastrof eller en kärnkraftsolycka. Nej, det handlar om en dålig upphandling. Den upphandlade återförsäljaren Apotekstjänst, som var billigast, och som blev ny leverantör av sjukvårdsmaterial den 1 oktober har inte inkommit med de förväntade materialleveranserna till sjukhus i Dalarna, Uppsala, Västmanland, Örebro och Sörmland. Och företaget vet inte när nya leveranser kan komma.

Annons

Apotekstjänst hade ingen tidigare erfarenhet av återförsäljning av sjukvårdsmaterial. Koncernen där företaget ingår arbetade fram till för några år sedan framför allt som videofilmsdistributör. 2013 vann de en upphandling för att sälja dosförpackningar i Västsverige men redan då fick företaget kritik för att förpackningarna kom för sent och att mediciner var ihopblandade. Då menade företaget att “i princip har vi inga större kvalitetsproblem” (SVT de 20 oktober).

I Region Örebro förklarar ordförande för varuförsörjningsnämnden Behcet Barsom (KD) att Apotekstjänst “gör sitt bästa [...] men de har nog missberäknat det hela.”

Gör sitt bästa? Materialbristen är inte bara en missberäkning. Det är en katastrof. Människor riskerar att dö av att inte få den vård de behöver.

Frågan är då hur beredskapen ser ut i Blekinge? Till BLT säger säkerhetsansvarige chefen Stefan Österström att “vi har ett normalt läge med leveranser och inga motsvarande problem” (BLT den 22 oktober). Beredskapen anses alltså vara god. Blekinge har dessutom flera olika leverantörer och således en större spridning av material om något inte skulle fungera. Däremot är dessa företag, på samma sätt överallt i Sverige, beroende av nationella och internationella leveranser. Om det skulle bli problem med de internationella leveranserna, spelar det ingen roll att man har flera olika grossister. Det gäller alltså att ha stora beredskapslager för att förbereda inför en eventuell kris i leverantörskedjan.

En person som förberedde sig och agerade efter klokskap och erfarenhet var undersköterskan Maggan på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Maggan förutsåg krisen och beställde in mängder av extramaterial före 1 oktober: “Det var några vaktmästare som pikade mig – att det stod för mycket grejer i korridorerna. Men jag bara svarade att vi kommer att behöva materialet.” Tack vare Maggan har akutmottagningen klarat sig relativt bra i krisen (SVT den 16 oktober).

Så vad kan vi lära oss av detta?

För det första bör vi inte lita på att det offentliga hjälper om det krisar. Vi befinner oss varken i krig eller katastrofläge, men trots det har flera sjukhus hamnat i stabsläge och patienter får inte vård, på grund av en usel upphandling. Så i stället för att lita på stat, myndigheter eller för den delen företag: lyssna på Maggan. Hon har 20 års erfarenhet av upphandlingar och således kompetens att förstå att den riskerade att gå åt helsike. Så hon förberedde sig, genom större marginaler och klokskap. För att förbereda för en kris krävs, likt Maggan har, mer sunt förnuft. Att orsaka kriser på grund av slarv är inte värdigt ett välfärdsland som Sverige.

Emma JaensonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons