Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Emma Jaenson: Låt inte filterbubblor och twitterdrev lura dig

Valresultatet visade att det finns en övertro till sociala mediers genomslagskraft. Åsikter som får stort genomslag på Facebook och Twitter är inte liktydigt med att en stor del av allmänheten delar dessa åsikter.
Emma JaensonSkicka e-post
Publicerad 15 september 2018
Emma Jaenson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Blekinge Läns Tidning politiska etikett är oberoende liberal.
Att ett parti har stort genomslag i sociala medier är inte detsamma som att partiet har stort stöd bland allmänheten. Det är en slutsats man kan dra av valresultatet.
Att ett parti har stort genomslag i sociala medier är inte detsamma som att partiet har stort stöd bland allmänheten. Det är en slutsats man kan dra av valresultatet.

Flera av de småpartier som spåddes klättra rejält i väljarstöd, kollapsade fullständigt efter valspurten. Alternativ för Sverige (AFS), Medborgerlig Samling (MED) och Feministiskt Initiativ (Fi) fick inte ens en procent av rösterna. Tillsammans.

Opinionsinstituten Yougov och Sentio som under valet 2014 gjorde den mest korrekta bedömningen av väljarstödet för Sverigedemokraterna felbedömde dem grovt med nästan 7 procentenheter. SD väntades av många bli näst största parti med över 20 procents väljarstöd. Gissningarna visade sig även där vara fel när valresultatet väl stod klart.

Annons

Vad hände?

Tidigare år har mindre partier fått större väljarstöd. Och inför det här valet fick små- och ytterkantspartier oerhört mycket uppmärksamhet. AFS, MED och SD var extremt aktiva på sociala medier. På Facebook har AFS lika många gilla-markering som Centerpartiet. SD:s Youtubekanal har drygt 15 000 prenumeranter medan Socialdemokraternas kanal har ynka 3 000. Även på Facebook har SD fler gilla-markeringar än S.

Om man betraktar flödet i sociala medier, är det lätt att få intrycket av att majoriteten av Sveriges väljarkår tillhör ytterkantspartier med relativt extrema åsikter. I varje fall, om man antar att det sociala medieflödet ger en korrekt bild av befolkningens åsikter.

Men på sociala medier är det som är kontroversiellt gångbart. Det är häpnadsväckande och mörka rubriker som delas och kommenteras. Sociala medier enar människor från Sveriges nordligaste hörn till Sveriges sydligaste hörn. Om en bil brinner i Arvidsjaur vet hela Sverige om det. På mindre än ett decennium har möjligheten att samlas och ta del av information förändrats radikalt. Drev startas, och media hakar på.

Före valet rådde det dessutom en utbredd panikstämning i tidningsrubriker och på sociala medier. Det ropades det om ett ödesval. Det är nu allt kommer att avgöras! AFS:s höll torgmöten och kampanjande, SD mobiliserade och vänstern motdemonstrerade.

All mellanmjölksdebatt där emellan försvann i bruset. Men det är ju sällan lika spännande, kontroversiellt eller frustrerande med bostadspolitik eller ekonomi. Väljare som inte deltog i skriken och buropen hördes inte alls.

Så vi förväntade oss att något omvälvande skulle hända.

Det gjorde det inte. Vi överskattade sociala mediers genomslag. De stora partierna brukar lyckas mobilisera innan valdagen, och det här valet var inget undantag. De allra flesta väljare ville till syvende och sist att Stefan Löfven eller Ulf Kristersson skulle styra Sverige. De etablerade partierna är trygga alternativ - man vet vad man får. Man bör dock komma ihåg att Sverige är ett extremt konsensusinriktat samhälle. Att Socialdemokraterna fick mindre än 30 procent av rösterna är häpnadsväckande i sig.

Valresultatet visade att det finns en övertro till sociala mediers genomslagskraft. Åsikter som får stort genomslag på Facebook och Twitter är inte liktydigt med att en stor del av allmänheten delar dessa åsikter. Det är en chimär. På sociala medier samlas många frustrerade röster. Men de allra flesta väljare, de som inte söker konflikt, finns inte i sociala medierbruset. De finns utanför nätbubblorna och twitterdreven.

Annons
Annons
Annons
Annons