En riktig konstsoppa

Ledare Artikeln publicerades
Pärra Andreasson och det omstridda kontraktet.

Yttrandefriheten är en hörnpelare för en offentligt finansierad konsthall. Ansvariga för Kulturcentrum i Ronneby måste förklara sig efter de märkliga kontraktsturerna.

BLT har i flera artiklar uppmärksammat det kontroversiella kontraktet som konstnären Pärra Andreasson var tvungen att skriva under för att få producera en utställning åt Kulturcentrum i Ronneby (BLT den 16 juni, BLT den 19 juni, BLT den 15 juli, BLT den 14 september).

Enligt kontraktet skulle Andreasson "respektera Ronneby kommuns policy att undvika uttryck som kan uppfattas som rasistiska eller könsdiskriminerande." En formulering som konstnären har reagerat på och som han bad konsthallen att ändra på. Bland annat med hänvisning att det är omöjligt att förutse hur besökarna skulle kunna uppfatta hans verk. Men till svar fick han att det var en standardformulering.

Senare blev också kontroversen mellan konsthallen och konstnären temat för själva utställningen "(S)kön - ruskig ångest". På utställningen var flera konstverk, verk som konstnären ansåg kunde bryta mot kontraktet, vända mot väggen. Besökarna på konsthallen kunde följaktligen enbart se konstverkens baksida.

Efter kritiken mot formuleringen i kontraktet har konsthallen backat. Till BLT sa Kulturcentrums chef Kirsti Emaus i höstas att "Vi har diskuterat det här i huset och valt att ta bort formuleringen. Det gör vi eftersom vi aldrig har haft intentionen att censurera något, och kan formuleringen uppfattas som det så ska den inte vara där" (BLT den 14 september).

Där kunde historien ha slutat. En olycklig formulering fick kritik. Konsthallen tänkte till och ändrade sig. Problemet ur världen.

Men nu tar historien en märklig vändning. För Pärra Andreasson har gått vidare och begärt ut tidigare kontrakt som slutits med andra konstnärer som ställt ut på konsthallen. Och Andreasson uppger att formuleringen som fanns med i hans kontrakt saknas i utställningskontrakten med de andra konstnärerna. Uppgifter som verkar vara riktiga. När ledarredaktionen får se nio kontrakt från 2015, 2016 och 2017 står det inget om att berörda konstnärer ska undvika vissa uttryck så som det gjort i Andreassons kontrakt.

Det verkar alltså som att formuleringen - av oklar anledning - skrivits dit för just Andreassons utställning och att det inte alls varit så att det rört sig om en standardformulering. Än märkligare blir detta med tanke på att formuleringen i kontraktet hänvisar till en kommunal policy och att konsthallen efter uppmärksamheten uppgett att den beslutat att ta bort formuleringen (som uppenbarligen bara funnits i vissa kontrakt).

Frågorna hopar sig. Varför gällde formuleringen en specifik konstnär men inte andra? Den policy som konsthallen hänvisar till i kontraktet med Pärra Andreasson - gäller den bara vissa konstnärer eller handlar det om en viss typ av konst? Och det verkar väldigt svårt för de ansvariga att redogöra för vilken policy som legat till grund för formuleringen. Finns det över huvud taget en policy?

Ledarsidan har tidigare bjudit in ansvariga i Ronneby kommun att förklara vad de anser om kontraktsformuleringen och hur den förhåller sig till yttrandefriheten. De ansvariga har dock duckat frågan. Men det är väl på tiden att de kliver fram nu och förklarar vad som har hänt. Yttrandefriheten är en hörnpelare inom demokratin och ska inte behandlas på ett så förvirrat sätt som på Kulturcentrum i Ronneby.