Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Anders Gustafsson: Elcykelsubventionen, socialism för de rika

Genomsnittspriset för de elcyklar som staten betalar ut subventioner till är 17 000 kronor, enligt Naturvårdsverket. Miljöpartiets elcykelsubvention gynnar de redan välbeställda.
Anders GustafssonSkicka e-post
Publicerad 16 maj 2018
Anders Gustafsson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Blekinge Läns Tidning politiska etikett är oberoende liberal.
Klimat- och vice statsminister Isabella Lövin (MP) och biträdande finansminister Per Bolund (MP) är ute och elcyklar.
Klimat- och vice statsminister Isabella Lövin (MP) och biträdande finansminister Per Bolund (MP) är ute och elcyklar.Foto: Erik Simander / TT

En av Miljöpartiets ”bragder” i årets budget var omfattande subventioner på elcyklar. Den som har råd med en dyr elcykel får 25 procent av köpesumman, upp till 10 000 kronor, i bidrag från skattebetalarna. Totalt uppgår subventionen till över 1 miljard kronor fördelat över tre budgetår.Nu strömmar ansökningarna in till Naturvårdsverket, rapporterar TT (Tidningarnas telegrambyrå den 15 maj). Över 30 000 ansökningar om den statliga elcykelpremien har kommit in till myndigheten sedan möjligheten öppnade i februari. På bara några få månader har sammanlagt 137 miljoner kronor av 350 miljoner kronor ”tingats”.

Men det mest intressanta bland siffrorna från Naturvårdsverket är inte att miljonerna nu strömmar ut i subventioner från statens kassakista, vilket var väntat. Nej, det är att den genomsnittliga subventionen är 4 200 kronor, uppger Naturvårdsverket till TT. Det betyder att de elcyklar som skattebetalarna subventionerar har ett ungefärligt snittpris på 17 000 kronor!

Annons

Vem är det som har råd att köpa en elcykel för 12 800 kronor (17 000 kronor minus det statliga bidraget)? Är det undersköterskan eller lokalvårdaren som är med och subventionerar elcyklarna? Knappast. Snarare är det en subvention till redan välbeställda.Det borde få alla som är intresserade av fördelningspolitik att sätta kaffet i halsen. För vad subventionen innebär ur ett fördelningspolitiskt perspektiv är följande: regeringen ser till att skattepengar som betalas in av alla hamnar i fickorna hos dem som inte behöver några statliga subventioner. Eller annorlunda uttryckt: elcykelpremien är socialism för de rika.

Men kanske är det värt det, tänker någon miljövän. Elcyklarna är väl bra för miljön?

Nej, regeringen har på inga sätt kunnat visa på någon klimatnytta med elcykelsubventionen. Och inte undra på det. Den förväntade effekten av att folk köper sig en elcykel är rimligtvis att elcykeln ersätter den vanliga muskeldrivna cykeln eller en resa med kollektivtrafiken (i våra storstäder).Det värsta med elcykelsubventionen är dock inte dess egna absurditet. Nej, det är att den inte är någon ensam olycksföreteelse i Miljöpartiets klimatpolitik utan en god representant för den.

För MP spelar det ingen roll om åtgärderna - skatter eller subventioner - verkligen leder till några resultat eller ej. Det viktigaste är hela tiden att framstå som det mest miljövänliga partiet, inte att uppnå de mest verkningsfulla klimatåtgärderna till en så låg kostnad som möjligt.Partiet befinner sig nu i en ett uselt opinionsläge. Det är MP förtjänt av.

Annons
Annons
Annons
Annons