Snygg noir i historisk Berlinmiljö

Den första deckaren om Gereon Rath är en klassisk thriller noir som höjer förväntningarna tycker vår recensent ÅM Hellman.
bokrecension • Publicerad 19 november 2018
Detta är en recension i Blekinge Läns Tidning. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Volker Kutschers thrillerserie har också blivit tv-drama.
Volker Kutschers thrillerserie har också blivit tv-drama.Foto: Oliver Berg

”Babylon Berlin” börjar i slutet av 20-talet när den unge kommissarien Gereon Rath förflyttas från Cologne till Berlin, samtidigt degenerats ner han ner från mordroteln till sedlighetsroteln, men det hindrar inte honom från att lägga sig i mordroteln och Överkommissarie Böhms arbete när ett lik dras upp ur Landwehrkanalen.

Under de första kapitlen i ”Babylon Berlin” är jag imponerad av detaljerna men måttligt road, Volker Kutscher inleder i en klassisk deckar- eller thrillertradition, spelplanen är utlagd; här finns en huvudperson som inte är helt genomsympatisk, en hårdkokt dialog och en hel del action redan från början. Det betyder inte att detta på något sätt är dåligt, men mitt första intryck är att det här har jag läst förut. Men även om historien från början känns, vad ska jag säga? Förutsägbar? Så är detaljerna och miljöskildringarna från den sista skälvande tiden i Weimarrepubliken mellan två krig levande, för att inte säga filmisk.

Annons

Det är inte alls svårt att förstå att Volker Kutschers böcker om Gereon Rath har blivit en påkostad och omåttligt populär tv-serie i både Tyskland och i USA och att SVT har köpt in serien för att visa senare i höst. Kutscher, som inte bara är författare utan också historiker målar fram en miljö, som är fullständigt oemotståndlig i dess dekadens. Även om ”Babylon Berlin” hade varit en dussindeckare så hade miljöbeskrivningarna räddat den.

Men, det här är inte en dussindeckare och kommissarie Rath är inte den vanliga snuten, för snart kommer vändningarna och historien som från början tycktes vara ganska enkel blir allt mer komplex. Det ska dock sägas, att den komplexiteten är mer sammankopplad med en plats och början på en tid som det omöjligt att inte ha någon föreställning om, än att det handlar om någon djupare karaktärsbeskrivning eller dialog. Emellanåt tycker jag att den är ganska snårig att läsa, till och med lite långtråkig trots tempot och vändningarna. Det är rätt många dialogpartier jag får läsa om innan jag förstår vem som säger vad.

I rättvisans namn ska det då påpekas att det är en omfattande berättelse. Det är tydligt att Volker Kutscher från början tänkt att det här är karaktärer och historier ska utvecklas i en serie av romaner. Det är lovande för gestaltningen och ”Babylon Berlin” ger mersmak. Men, jag kan inte komma ifrån att jag under läsningen funderar på hur det kommer se ut i tv-serien. Jag tror inte Kutscher har skrivit detta för att det ska filmas. Jag tror bara att ”Babylon Berlin” faller väldigt väl in i det koncept som vi har av mörka thrillers, kanske också för att vi utvecklat en egen nordisk noir som är väldigt snygg på tv. Och är det något ”Babylon Berlin” är, så är det snygg.

ÅM Hellman
Annons
Annons