De är verkligen På G
På G har blivit ett begrepp bland konstnärer med rötterna i Karlskrona. Trots att samtliga utställare i årets upplaga inte bor här längre har alla hört talas om denna möjlighet att visa upp sin konst. Här möter de en publik som inte bara består av främlingar, utan även släkt och vänner.
Fem ambitiösa konstnärer med vilja, energi och mycket olika uttryckssätt. Hur kan de samsas när deras verk ska visas upp i en prestigefull miljö som en konsthall? Jo, det har gått utmärkt, hängningen under onsdagen gick mycket snabbt och under trevliga former. Kanske det till och med var en fördel att deras alster inte är så lika varandra, utan att de har tydliga egna uttryck.
Utställningsbesökarna bjuds ett konstnärligt smörgåsbord med allt från Timja Femlings livfulla färgexplosioner till Brita Huggerts eftertänksamma linnetrådar, vävar och skulturala textil i organiska jordfärger.
Längst bort i världen finns Siri Ekstrand som började sin bana som bokillustratör vid sex års ålder. Hon har både läst och skapat egna berättelser så länge hon kan minnas och nu skapar hon fantastiska och fantasifulla illustrationer som låter betraktaren göra egna historier.
Den som tror att det är enkelt att skapa konst i datormiljö får en tankeställare av Siris film som bland annat visar hur hon arbetar. Hennes ambitioner nu är bland annat att få möjlighet att designa framtida animerade filmer. Det lär finnas större möjligheter till det i Vancouver än i Karlskrona.
Timja Femling är autodidakt men har skaffat sig erfarenhet och skicklighet genom ihärdigt arbete i olika format. Hennes målningar är icke föreställande och hon tycker om att betraktarna har funderingar kring dem - funderingar som kanske inte alls överensstämmer med hennes idé.
– Den som ser mina målningar får gärna bli överväldigade, säger hon, men jag eftersträvar harmoni när jag skapar dem. Hon hyllar sin gamla skola i Karlskrona, där hon under tre år gick på gymnasiet med inspirerande lärare. I år har hon genom stipendier kunnat ta ledigt från sitt ordinarie arbete för att enbart ägna sig åt konsten.
Brita Huggerts textila konst utgår ofta från sköra lintrådar.
– Skörheten stämmer med det jag vill illustrera och förmedla, säger hon.
Hon har inte ännu fått något uppdrag att göra offentlig utsmyckning, något som flera av hennes verk skulle passa utmärkt för. Hon tycker om den utmaning det innebär att placera de textila konstverken i olika miljöer.
Maja Björk bjuder på känslomässig dramatik i sina textiltavlor där hon blandar applikationer och andra tekniker i en stil som mer och mer har kommit att lämna det realistiska. I ”en kärlekshistorias uppgång och fall” kombinerar hon humor i uttrycket med stor smärta i själva bildernas innehåll. Resultatet blir originellt. Snart kommer en fortsättning av historien som hittills omfattar tre bilder.
– Slutet blir inte lyckligt, avslöjar Maja Björk.
Anton Krohn har till utställningen provat en metod som är ny för honom, nämligen skulptur av skumplast och pigment. Hans Mind/body i skarpt rött drar blickarna till sig längst in i konsthallen. Han verkar vilja lösa upp gränser, eller förena kropp och själ i en form som bär drag av såväl hjärnan, som själva den mänskliga kroppen och dessutom är röd som ett hjärta.
När vi diskuterar hans bakgrund förlorar vi oss i ett resonemang om vad det innebär att växa upp vid havet där man ständigt befinner sig mellan två element. Mycket riktigt arbetar han just nu med en mastersuppsats vid Konstfack och den ska handla om en liknande gräns: den mellan natur och kultur.