Kultur

Bo Söderström trollar med färger

Konst ,

Konstnären Bo Söderström var på ett strålande humör under pressvisningen av sin och Sölvesborgs konstförenings senaste utställning. Detta trots att han hade missförstått hur stor (eller liten) konsthallen är.

Han hade med sig alldeles för mycket bilder till den relativt modesta hallen. Det var bra på ett sätt, eftersom det som nu hänger är noggrant utvalt.

Bo Söderström lägger sista handen vid hängningen i Sölvesborgs konsthall.
Foto: Bo Åkesson
Bo Söderström lägger sista handen vid hängningen i Sölvesborgs konsthall.

Ni som tänker se på konst i Blekinge i helgen, låt er inte lura av den ganska snälla affisch som Sölvesborgs konstförening har låtit trycka. Ni får se en konst med styrka och originalitet som omsluter en så fort man träder in i Sölvesborgs konsthall den här gången.

Bo Söderström är i mogen ålder och har sett trender komma och gå. Han är gediget utbildad, bland annat fem år på Valand i Göteborg. En gång i sin ungdom lät han ändå andra intressen gå före konsten.

Konst i Sölvesborgs konsthall signerad Bo Söderström.
Foto: Bo Åkesson
Konst i Sölvesborgs konsthall signerad Bo Söderström.

Då tog galleristen och intendenten på Göteborgs konstmuseum, Chris Hellsing, kontakt med honom och uppmanade honom att börja måla igen. Och det har han gjort, i närmare 50 år. I början var det en del föreställande. Men i dag är det en konst som kan kallas konkret. Det råder en viss begreppsförvirring här, men det handlar helt enkelt om konst som inte föreställer något annat.

Sådana konstverk kan vara minst lika spännande och berörande som det föreställande. Tydligen har sjukhusledningen i Göteborg också tyckt det, eftersom Sahlgrenskas entré har gestaltats med hjälp av en spännande räcka bilder av Bo Söderström.

Det som är gott nog för Göteborg är gott nog för Sölvesborg och Blekinge!

Bo Söderströms måleri hypnotiserar skribenten.
Foto: Bo Åkesson
Bo Söderströms måleri hypnotiserar skribenten.

Låt mig bli lite personlig: en del människor blir djupt berörda av bilder på gråtande barn. Själv blev jag nästan hypnotiserad av en speciell bild i denna utställning. Det är en relativt stor målning i svart och blått, men med en orange strimma som skär bilden itu, uppifrån och ner.

När jag frågar ut konstnären, visar det sig naturligtvis att detta är mycket genomtänkt. Först och främst det blå. Bo Söderström berättar att han själv blandar sin färg från bland annat pulver och ägg, det som heter äggoljetempera. Ytan på målningen blir matt, skimrande, ibland som siden. Den suger åt sig en del ljus.

Att då mitt i ett sådant mörkt blått fält lägga in en sträng av orange som dessutom är av ett annat stoff, jag tror vanlig oljefärg, som reflekterar skarpt gör ett mycket starkt intryck.

– Det är jag som trollar med färgen, säger Bo Söderström. På en gång självklart och anspråkslöst.

Vernissage lördag den 7 april.