Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Kultur

Äventyrligt och akrobatiskt med Alice på is

Det var en sådan kväll ingen fick missa.
En rysk mix av cirkus, show, saga - på is i anrika Konserthusteatern.
Eller rättare sagt en vimmelkantig och akrobatisk färgexplosion.
Karlskrona • Publicerad 19 februari 2018
Detta är en recension i Blekinge Läns Tidning. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
En blandning av konståkning, isdans, cirkus, teater och saga. Så kan enklast den ryska föreställningen ”Alice i Underlandet - On Ice” beskrivas.
En blandning av konståkning, isdans, cirkus, teater och saga. Så kan enklast den ryska föreställningen ”Alice i Underlandet - On Ice” beskrivas.Foto: Press/Alice i Underlandet - On Ice

Dessvärre var det just en afton som de flesta inte fick uppleva. Det var glest i salongen, uppskattningsvis runt 250 personer, kom för att se ”Alice i Underlandet - on ice”. Det senare betyder ”på is”, vilket fått många att ställa den nödvändiga fråga: ”Hur då?”.

För att undvika framtida fuktskador så handlade det om konstis, gjord på någon sorts plast. Men ställ inga fler byggfrågor. Ring Martin Timell eller läs Elin Thornbergs intervju med det ryska gänget bakom showen.

Annons

I stället fokuserar vi på det konstnärliga. Förlagorna till showen är Lewis Carrolls böcker ”Alice i Underlandet” och - den ännu märkligare - ”Alice i Spegellandet”.

Regissören Alexander Plastjinskij och den konstnärlige ledaren Julia Plastjinskaja har kokat ihop en säregen mix av Carrolls klassiska historier, även om det inte är själva berättelserna som är i fokus. Det är mer show än teater och ett visuellt fyrverkeri drar en neonrullgardin i starka, överjordiskt grälla färger över allt underjordiskt mörker.

Och att se ett gäng akrobatiska och synnerligen synkroniserade skridskoåkare glida runt på det stora scengolvet är stundtals magiskt, på gränsen till overkligt.

Musiken var från och till öronbedövande och flera yngre barn håller för öronen. Att föreställningens målgrupp är ”alla från 4 till 94 år” är en sanning med viss modifikation.

För vissa nummer, eller vad vi nu ska kalla de olika nedslagen i Under- och Spegellandet, är möjligtvis för konstnärliga för fyraåringarna. Ibland blir det, precis som i Tim Burtons och James Bobins filmatiseringar, lite skrämmande för de yngsta. Eller, som min nioårige son säger: ”Inte otäckt, men lite konstigtläskigt”.

Att kalla Lewis Carroll-böckerna trippade är ingen överdrift. Figurerna heter trots allt Tweedledum och Tweedledee och någonstans är en kålmask mitt uppe i någon form av oklar metamorfos.

Där finns också en kyla, fel sorts mörker, som inte hör hemma i mina, å andra sidan kanske för trivsamma, barnböcker. Nu var kanske inte de litterära förlagorna ämnade enbart var för barn, utan för alla som fortfarande bär det magiska äventyret inom sig. Barn, ungdomar och vuxna som inte tappat bort sin fantasi längs livets alla ”måste fixa, måste hinna”-stigar.

Det var alltså en unik kväll i Konserthusteatern. En söndagskväll som fick våra skallar att snurra som centrifuger på vägen hem.

– Jag kan inte sova nu. Jag måste släppa ut all min fantasi först, sa sonen.

Alice i Underlandet - On Ice

Var: Konserthusteatern, Karlskrona den 18 februari.

Medverkande: Den ryska cirkusen på is.

Publik: 250 personer ungefär.

Annons

Läs mer:

Se mer:

Christian HylseSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons