Kultur o Nöje

Vattnets rytmer resoneras i konsten

Sölvesborg Artikeln publicerades
Birgitta Samuelsson är mest känd för sina monumentala offentliga verk på bland annat Södersjukhuset i Stockholm, där hon screentryckt på stora glaspaneler. 3 bilder
Foto:Bo Åkesson
Birgitta Samuelsson är mest känd för sina monumentala offentliga verk på bland annat Södersjukhuset i Stockholm, där hon screentryckt på stora glaspaneler.

Från födelsen i Karlskrona till uppväxten på Alnö utanför Sundsvall har Birgitta Samuelsson alltid varit omgiven av vatten. Så även i konsten.

- Man kan säga att jag är besatt av vatten.

Som barn tvekade hon aldrig att hänga med pappa när han arbetade på lotsfartyg. När hon blev vuxen gav hon sig själv till sjöss i ett år och jobbade på fartyg.

När hon klev i land igen ville hon fortsätta med sitt stora intresse, måleri. Så hon började måla. Screentrycket, liksom de linjer och rörelser som återfinns i flera av hennes målningar som visas på Sölvesborgs konsthall från och med den 14 oktober, hittade hon senare.

– Det är det som är min inre struktur. Det började egentligen med att jag, när jag gick på konsthögskolan, fick ett stipendium. Tanken var att jag skulle måla men det jag såg utanför fönstret var bara en grön massa av skog. Men jag ville inte bara göra linjer, så jag började fotografera träden utanför och började trycka ovanpå det. Och det är den strukturen som fortfarande hänger med mig i dag, säger hon.

Hon beskriver sin konst som en abstraktion av ett inre och yttre landskap. I grunden är det det alltid närvarande vattnet som resonerar i bilderna

– Vattnet är otroligt viktigt i mitt liv, det har det alltid varit. Rörelsen i det är detsamma för mig som musikens. Jag ser en rytm i mina bilder, som att jag är dirigent fast för färgerna. Ibland målar jag bombastiskt för de stora gesterna och de monumentala verken. Ibland stilla och intimt för de mindre verken. Det är rytmen i det som får i gång mig, det kan börja med att jag lyssnar på en musikslinga, som jag alltid har i gång när jag jobbar, och så går rymten igenom mig och ut på duken.

Därför står musiken alltid på hemma i ateljén. Birgitta Samuelsson har tidigare jobbat som lektor på Konstfack i 28 år, där hon specialiserade sig på screentryck på glas. Hon har även forskat inom konstnärligt planglas i arkitekturen, och har bland annat gjort ett samarbete med Armstronglaboratoriet. Hon står även bakom flera monumentala glasverk, varav det mest kända återfinns på Södersjukhuset i Stockholm.

Sedan Birgitta sade upp sig på Konstfack förra året har hon ägnat sig mer åt den mindre, åtminstone vad gäller storleken, konsten. Därför är fler utställningar att vänta.

– Jag har inte gjort speciellt många utställningar, och har aldrig aktivt sökt efter att få göra det. När jag jobbade på konstfack lade jag i stället fokus på forskningen, men nu när jag har slutat så ska det här hädanefter bli min musik. Och då är jag så glad att få starta här, i mitt födelselän.