Kultur o Nöje

Uppfriskande kritik av konstens rum

Ronneby ,
Foto:
Utställningen som aldrig blev av.
Foto:
”Makt”. 135 inramade fotografier föreställande sura figurer i offentliga miljöer.
Foto:
Rassexismens manifest 2017. Under vernissagen är planen att Pärra Andreasson och konsthallschef Kirsti Emaus skriver på kontraktet tillsammans med graffitifärg. I bakgrunden syns graffitiverket ”Knipprot”, som är ett offentligt verk i Sölvesborg. På informationskortet står det att verket går att ses i sin helhet där, där Ronneby kulturcentrums policy inte råder.
Foto:

Sommarens första utställning skulle egentligen vara något annat. Men en formulering i konstnärskontraktet med Kulturcentrum fick konstnären Pärra Andreasson att tänka om. Resultatet är därmed en kritik av själva konsthallen som utställningen uppförs i, vilket känns både uppfriskande och modigt.

Artikeln publicerades 16 juni 2017.

Vad får man göra i en konsthall? Vad får man inte göra? Pärra Andreasson fick uppdraget att ställa ut en graffitiutställning under namnet ”(S)Kön - Ruskig ångest”. Men när kontraktet med konsthallen skrevs på lade han märke till en formulering som Kulturcentrum använder sig av i sina kontrakt:

”Respektera Ronneby kommuns policy att undvika uttryck som kan uppfattas som rasistiska eller könsdiskriminerande”.

Alla var dock överens och Pärra Andreasson skrev på kontraktet. Men så gick han hem och funderade, och hörde sedan av sig till konsthallen igen. Då ville han göra en annan utställning. En utställning som helt och hållet utgår från formuleringen i kontraktet med fokuset på frågan: vad får man och vad får man inte göra i en konsthall?

Vad är det som stör i denna formulering?

– Man kan uppfatta allt på olika sätt, ett vitt papper kan uppfattas på helt olika sätt beroende på vem som tittar på det, någon kan ju bli skogstokig om han uppfattar det som en vit flagga. Därför har jag valt att vända på vissa verk som skulle kunna uppfattas som att gå emot denna formulering, berättar Pärra Andreasson.

Vilket är i princip allt. En förklaring ges på det första verket ”Rasexismens Manifest 2017” som är en uppförstoring av det faktiska kontraktet och en förklaring varför i princip alla verk är vända med framsidan mot väggen. Varje verk har dock en beskrivning av vad de föreställer, vilket i det här fallet blir mer talande än de faktiska bilderna.

I mitten står de överblivna delarna av den ursprungliga utställningen i en lastvagn över ett par ben som till synes har krossats under vikten av utställningen. Utställningen som aldrig blev av på grund av en formulering.

Pärra Andreasson är graffitikonstnär från Göteborg, men har bott och jobbat i Ronneby i tolv år. Han har bland annat varit delaktig under målningen av biblioteksväggen i Ronneby, men det är första gången han ställer ut på Kulturcentrum.

På vernissagekortet visas några av de övertäckta bilderna. Varför då?

– Det är utanför konsthallen. Och det är vad som är skillnaden på utanför och inne i konsthallen. Graffiti är ett exempel, som inte har räknats som konst och därmed inte har fått ställas ut i på exempelvis moderna i Stockholm.

I Ronneby har det dock alltid varit okej, därför syns fortfarande flera graffitiverk i hallen.

– Det är framstående av Ronneby faktiskt, som alltid har lyft fram graffitin, säger Pärra Andreasson.

Vad som är tanken här är att lyfta ett samtal - vad är okej och vad är det inte? Vad är könsdiskriminerande och inte? Är det självklart - eller inte?

– Samtalet är det viktiga och det fortgår - alla har rätt till sin åsikt. Jag tycker att 1, låt bli att kalla det för konstens hus, och 2, ta bort den formuleringen. En konsthall behöver ha högt i tak, säger Pärra Andreasson.

Det finns fler saker att se och fler saker som lyfts, bland annat frågor om genus och jämställdhet, och den målande bilden med titeln ”Den fantastiska skillnaden mellan man och kvinna”. Dessutom finns en tipspromenad med genusperspektiv. Men det kan ni se själva.

Det här är en uppfriskande, och inte minst modig utställning signerat Blekinges nya konstresurscentrum, som härmed låter konsten härja fritt och diskutera precis allt - till och med dem själva. Och även om konsthallschefen Kirsti Emaus inte verkade helt tillfreds under utställningen och har diskuterat utställningen med konstnären inför visningen, så är hon noga med att framhålla vikten av att frågor som denna ska vara öppen för diskussion.

– Jag står bakom formuleringen till 100 procent. Men det är klart att det är en fråga som är värd att lyftas och diskuteras, säger hon.

Fakta

Tre utställningar

Kulturcentrum öppnar i dag tre nya utställningar.

Södra konsthallen: ”(s)Kön - ruskig ångest”

Norra konsthallen: ”Vång”

Galleriet: ”Klänningar & collage” av Britt-Marie Frennesson

Samtliga utställningar har öppet hela sommaren, från och med 17 juni-3 september.

Visa mer...