Kultur o Nöje

Lågmäld och smakfull konsert

Kultur o Nöje ,
Hanna Svensson och FIlip Jers verkade trivas på scenen.
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Ett välfyllt Rio Grande vid Gourmet Grön i Karlshamn njöt på lördagskvällen till fullo av Hannah Svensson kvartett med munspelaren Filip Jers.

Hannah Svensson kvartett med Filip Jers

Rio Grande vid Gormet Grön, Karlshamn

Lördag 23/9

Hannah Svensson – sång
, Filip Jers – munspel
, Ewan Svensson – gitarr, 
Mattias Grönroos – bas
, Zoltan Csörsz – trummor

Artikeln publicerades 25 september 2017.

Det var en ganska lågmäld men väldigt svängig kväll med musiker som bara behövde använda små medel för att få det att svänga. Det syntes tydligt hur bra de trivdes med varandras musiscerande.

Kvällen startade med Peggy Lees ”I love being here with you” i en sugande, gungande och samtidigt lite återhållsam och tillbakalutad version.

Louis Jordan och Billy Austins ”Is you is or is you ain’t my baby” från början av 40-talet var en perfekt uppföljning. Hannah Svenssons egen ”När natten blir dag” flyttade oss snabbt till lite svensk folkviseton. Den lite ödesmättade klangen gav associationer till livsfunderingar under en nattlig promenad.

Hannah Svensson visar återigen vilken smakfull jazzsångerska hon är. Hon och hennes röst har det mesta. Dynamik, frasering, klang och en underbar känsla för hur olika genrer ska framföras. Och ovanpå allt ser det så fullkomligt naturligt och lätt ut. Få sångerskor har den mognaden vid 30-års ålder. Det har delvis sin förklaring i gitarristpappan Ewan Svensson som under hela konserten levererar den ena musikaliska läckerheten efter den andra.

Filip Jers tog över solistmikrofonen i flera nummer. Vi fick till oss lite anekdoter från Filips uppväxt i mellersta Skåne. Detta illustrerades med en alldeles ny variant av den gamla 30-talsklassikern ”Stompin at the Savoy” som en homage till Filip Jers två favoriter. Dels låten själv och dels Peps Persson som är från grannbyn till Höör där Filip är född och uppväxt. Det fungerar alldeles utmärkt att mixa den klassiska jamscenen från 30-talets New York med stillsam skånsk reggae. Här visade mycket njutbara trummisen Zoltan Csörsz att det kan svänga och gunga med väldigt små och lågmälda medel.

Filip Jers fortsatte med klassikern ”Someday my prince will come”, ursprungligen från Disneys "Snövit och de sju dvärgarna” från 1937. Det var när Filip Jers hörde Toots Thielemans version av låten för 16 år sedan som han bestämde sig för att hans instrument skulle vara munspelet.

Andra set fortsatte med samma smakfulla musikaliska låtblandning och efter två extranummer avslutades kvällen och en mycket nöjd publik vandrade ut i den ljumma höstkvällen.