Kultur o Nöje

De slåss om att göra konst på Pottholmen

Kultur o Nöje ,
Lisa Jeannin och Rolf Schuurman, Peter Svedberg, samt Isabela Zolcinska, som jobbar med arkitekten Agnieszka Wojciechowicz, är de konstnärer och konstnärsgrupper som är uttagna att ta fram skisser på offentlig konst till Pottholmens nya strandpromenad.
Foto:
Konstnären Peter Svedberg är född i Karlskrona och har bland annat gjort den offentliga utsmyckningen Rosenfeltsskolan i Karlskrona.
Foto:
De tre konstnärerna och konstnärsgrupperna presenterades under en presskonferens på onsdagen.
Foto:

En fabel om Karlskrona som kan bli ett turistmål, något som samspelar med vatten på nya sätt eller ett verk i glas som förändras beroende på var man som åskådare befinner sig. De tre utvalda konstnärerna och konstnärsgrupperna har stora planer för Pottholmen.

Artikeln publicerades 15 februari 2017.

Det har varit ett långt sökande. Men nu har 50 ansökningar blivit tre utvalda. Izabela Zolcinska och Agnieszka Wojciechowicz, Peter Svedberg samt Lisa Jeannin och Rolf Schuurmans är de konstnärer och konstnärsgrupper som är uttagna att ta fram förslag på offentlig konst till Pottholmens nya strandpromenad.

För Karlskronaborna känns kanske Peter Svedberg bekant. Han är född i stan och det är också han som har gjort det tidsinspirerade glaskonstverket på Rosenfeltsskolans inglasade passage. Verket förvandlas beroende på vilket håll eller avstånd man tittar på det, vilket även hans förslag till utsmyckning på Pottholmen ska göra.

– Jag har ju den fördelen att jag känner till varje sten och stock här i stan, men frågan är om det inte är mer distraherande, säger han.

Han jobbar först och främst i glas, men är också inspirerad av det marina och havet när han jobbar med Pottholmenprojektet.

– Ett lyckat offentligt konstverk är ju det som passar in och integreras med platsen, och det hoppas jag kunna göra, säger han.

Konstnären Izabela Zolcinska, som jobbar ihop med arkitekten Agnieszka Wojciechowics vill också jobba med vatten, och föreslår att verket ska fungera i samspel med vattnet och havsmiljön.

– För oss är det viktigaste att jobba med hur framtiden kan tänkas se ut och hur invånarna kan interagera med platsen då. Jag har tänkt mycket kring vattnet, som är så viktigt för den här platsen. På många platser finns företag som vill ta det rena vattnet och tjäna pengar på det, så jag gillar idén att det rena vattnet ska vara en del av och finnas tillgängligt för alla i konsten, berättar Izabela Zolcinska, som inte vill säga för mycket om hur hon tänker sig att det slutgiltiga konstverket ska se ut riktigt än.

Under 2018 finns det möjlighet att se mer av hennes konst och tankesätt, då är hon aktuell för en utställning på Kulturcentrum i Ronneby, då hon ska lyckas med konststycket att förvandla den inre konsthallen till en sjö.

Lisa Jeannin och Rolf Schuurmans förslag till utsmyckning ska även det ha med vatten att göra, men lyfter även fram fabler, navigering och historia som viktiga komponenter.

– Invånarna är den viktigaste delen av verket, det ska fungera för de som bor här och de som kommer hit och hälsa på. Vi hoppas att det ska kunna bli ett utflyktsmål, eller del av ett utflyktsmål för att besöka Karlskrona, säger Lisa Jeannin.

Duon vill jobba med interaktion - och planerar att göra något där medborgarna kan ta sig in i och bli en del av konstverket. Det ska också vara hållbart.

– Vi jobbar med väldigt traditionella material på väldigt otraditionella sätt. Vi brukar säga att det ska hålla i minst 3000 år och även klara av översvämningar.

I juni ska varje konstnär och konstnärsgrupp lämna in en första skiss på hur de vill jobba med området, och i oktober ska slutpresentation av verken finnas klara. Efter det ska en konstreferensgrupp bestående av Anders Jaryd, Hans Juhlin, Elina Tyrberg, Birgitta Göransson, Johan Stenér, Bengt Eriksson och Torun Ekstrand välja ut den konstnär som får göra den slutgiltiga konsten. Gruppen är redan nu förväntansfull - och menar att det inte var så lätt att välja mellan de inskickade ansökningarna.

– Det har varit jättesvårt att välja. Vi har tittat dels på varje konstnärs motivering för att få göra den offentliga utsmyckningen och även på vad de har gjort tidigare, berättar Torun Ekstrand, konstnärlig projektledare.

– Det är viktigt att det blir rätt, vi vill ju inte ha en kopia av något som gjorts någon annanstans, det ska vara unik för den här platsen. Och det tror vi att vi kan få här särskilt när konstnären kan vara med precis i början, berättar Anders Janryd, projektledare för Pottholmen.