Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Så föddes det svenska it–undret

Commodore 64, eller C64, stod för 40 procent av hemdatormarknaden 1983 och 1984. Mycket tack vare ­effektiv marknadsföring, aggressiv prissättning och maximal tillgänglighet. Datorn såldes till och med i vissa bensinmackar.
Nyheter • Publicerad 4 november 2014
Foto: 
Reklam. Bildmaterialet i boken Generation 64 är inte bara av nostalgiskt värde. Det belyser också den lekfullhet och pionjäranda som fanns kring hemdatorkulturen på 80?talet.
Reklam. Bildmaterialet i boken Generation 64 är inte bara av nostalgiskt värde. Det belyser också den lekfullhet och pionjäranda som fanns kring hemdatorkulturen på 80?talet.Foto: BOKFABRIKEN
Information. Datorn ansågs, åtminstone i viss media, vara en fiende på 80?talet.
Information. Datorn ansågs, åtminstone i viss media, vara en fiende på 80?talet.Foto: BOKFABRIKEN
Foto: 

GENERATION 64

Text: Jimmy Wilhelmsson

Annons

Formgivning: Kenneth Grönwall

Bokfabriken

Hemdatorn omfamnades av många 70–talister på väg in i tonåren. Främst unga killar som startade demogrupper som tävlade i vem som snabbast kunde knäcka spel och sprida programvaran.

Olagligt? Möjligtvis, men utan den massiva pirat­kopieringen av C64–spel hade datorn aldrig blivit så populär, tror skribenten Jimmy Wilhelmsson och formgivaren Kenneth Grönwall, männen bakom boken Generation 64.

Det är lätt att tro att det bara handlar om ett praktverk för inbördes beundran, för de som satt och hamrade kod på sina hemdatorer i mitten av 80–talet.

Men för dessa själar finns andra mer djupgående böcker i ämnet.

Wilhelmssons och Grönwalls röda tråd är dagens framgångsrika it–entreprenörer. Personer som Markus Persson, mannen bakom ett av historiens mest sålda spel Minecraft och svenska it–fenomen som Spotify och – faktiskt också de svenska killarna bakom The Pirate Bay.

–  Jag vill visa att C64–­folket har varit viktigt för Sveriges slagkraft inom spel och it. Samt i den vevan belysa att vuxnas problem med ungas före­havanden varit exakt likadan i 30 år: "Varför är du inte ute?""Varför sitter du vid datorn?" "Varför slösar du bort ditt liv?", sa Jimmy Wilhelmsson i en intervju med Nöjesguiden i höstas.

Det handlar också om medias syn på hemdatorkulturen. På 80–talet var datorn många gånger en fiende. En maskin som via "hänsynslösa spel" lärde förslappade ungdomar att döda. Datorn skulle också stjäla våra jobb, befarade vissa större fackföreningar.

Men tvärtemot vad många förstod då var C64 den första sociala datorn, betonar Wilhelmsson.

Annons

I dag använder de flesta av oss någon form av sociala medier dagligen, men på 80–talet skapade C64–ungdomarna sin egen sociala sfär. Disketter skickades från Ystad till Leksand. Om nätterna kopplade de mest hängivna nördarna upp sig mot BBS:er, en slags textbaserade föregångare till internet, för att diskutera spel och programmering.

Bokens kanske mest spännande kapitel handlar om de lika kaxiga som ljusskygga demogrupperna. De som knäckte kopieringsskydd och – som ett signum, lade in en kort introfilm i spelet. Inledningsvis låg spänningen och utmaningen i det förbjudna, men så småningom handlade det främst om att producera det tuffaste och häftigaste demofilmerna.

I dag återfinns många av dåtidens profiler från demoscenen i företagsledningar, främst inom mjukvaruindustrin. En pionjär var Fredrik "Gollum" Kahl, född och uppvuxen i Ronneby och tongivande kodknäckare i gruppen Fairlight.

Han är numera professor och ledare för forskargruppen Bildanalys och datorseende vid Chalmers i Göteborg och låg bland annat bakom en avancerad bildanalyseringsteknik vars patent såldes till Apple för 200 miljoner kronor 2010.

En annan profil var Tony "Strider" Krvarics som på 80–talets signerade demosläpp med orden "Kill a commie för your mommie".

Likt många andra vill han inte jämföra dåtidens piratscen, som var en krävande hobby för entusiaster, med dagens "själlösa snyltarkultur".

Han vill övertyga inte förknippas med Fairlight, en demogrupp som fort­farande är aktiv.

Tony Krvarics emigrerade till USA 1992 och började arbeta politiskt. I dag är han ordförande för Republikanerna i San Diego.

Generation 64 fastnar aldrig, trots en härligt ­positiv nördighet, i ett gammalt bullrigt 1200 baud–modem från 1984.

Den tjocka och färgglada boken utesluter inte någon och omfamnar – med stort hjärta – den nyfikenhet och pionjäranda som rådde bland landets datorintresserade ungdomar på 80–talet.

Annons

Bildmaterialet är också föredömligt. Även för oss som då stod vid sidan om och såg på. Men mer än gärna spelade Lode Runner, eller Fredrik Kahls ­egna spelklassiker Rubicon, på lillbrorsan grå– och ostbåge–fläckige Commodore 64.

Retro Gamer, retrospelnördarnas favorittidning nummer ett, har listat tidernas bästa Commodore 64–spel.

Lode Runner

Du ska samla guld. Och sedan? Jo, då ska du samla ännu mer guld.

Into The Eagles Nest

En tidig föregångare till FPS– spel (First Person Shooter) som Doom och Wolfenstein.

Archon – The light and the dark

Farbröderna och gummorna (samt Lars–Ove i klass 8D) spelade schack. Vi andra spelade den är mer raffinerade formen av schack.

Boulder Dash

En C64–klassiker som till viss del påminner om Lode­runner. Men här ska du samla diamanter.

Impossible Mission

Du är Agent 4125. Du ska knäcka Elvin Atombenders hemliga kod och måste lösa diverse klurigheter i en rad underjordiska rum. Om du misslyckas går hela världen under. För ärkeskurken Atombender är ingen vänlig själ.

Christian Hylse
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons